1604-cü ildə, Servantesin
"Lamançlı Don Kixot" əsəri yazılandan bir il qabaq İspan Krallığının
paytaxtı Valyadolida şəhərində ispan dilində oxşar adla "İran Don
Juanı" kitabı çıxır. Kitabın müəllifi Azərbaycanın türk qızılbaş
tayfalarından olan Bayat boyuna mənsub Oruc bəy, Səfəvi səfirliyinin katibi
kimi İspaniyaya gəlmiş və həmişəlik burada qalmaq niyyətinə düşmüşdü. Bu hadisə
öz-özlüyündə bir sıra səbəblərə görə, əlamətdar idi. Bu, azərbaycanlı müəllifin
Avropada çap olunmuş ilk kitabıdır. Bu, eyni zamanda azərbaycanlı müəllifin
qələminə məxsus əsərin Avropa dillərindən birinə ilk tərcüməsi, eyni zamanda
mətbəə metodu ilə çap olunmuş ilk Azərbaycan kitabıdır. Bundan da ötəndə
kitabın nəşri və Oruc bəyin şərəfinə kral sarayında verilən qəbul dolayısı ilə
onu göstərir ki, o zamankı Azərbaycan universitetlərinin məzunları yüksək savad
və hazırlığa malik olublar. Uzun zaman unudulmuş bu kitab 1926-cı ildə ingiliscəyə
çevrilərək, Londonda nəşr edilir, 1959-cu ildə fars dilinə tərcümə olunur. Bu
kitab rus dilinə Bakıda orta əsrlər tarixi üzrə tanınmış alim Oqtay Əfəndiyev
və Akif Fərzəliyev tərəfindən geniş giriş və şərhlərlə çevrilmiş və nəşr
olunmuşdur. İran Don Juanının həyatına dair aşağıdakı faktlar Oruc bəyin öz
kitabından götürülmüşdür.
Bəzi tədqiqatçıların fikrincə, Oruc bəyin 1560-cı ildə doğulduğu ehtimal olunur.
Onun atası, türk-qızılbaş tayfalarından olan məşhur Bayat soyunun nümayəndəsi
Sultanəli bəy Səfəvi şahı Məhəmməd Xudabəndənin (1578-1587) və onun oğlu Həmzə
mirzənin yaxın adamlarından olub.
Xudabəndənin hakimiyyəti illərində az qala bütün AzərbaycanOsmanlı Türkiyəsi
tərəfindən işğal olunmuşdu və səfəvi hakimlərinin bütün cəhdləri ilk növbədə
Təbrizin azad olunmasına yönəldilmişdi. Gənc Oruc bəy atası ilə birlikdə Təbriz
uğrunda döyüşlərdə iştirak edir 1585-ci ildəki belə döyüşlərdən birində Sultanəli
bəy qəhrəmancasına həlak olur və onun öz hesabına topladığı 300 nəfərlik
dəstənin komandanlığı Oruc bəyə tapşırılır. Bundan sonra Oruc bəy Həmzə
mirzənin apardığı bir sıra əməliyyatlarda iştirak edir.
İran səfəvilərinin taxtına görkəmli sərkərdə və dövlət xadimi I Şah Abbasın (1587-1629)
əyləşdirilməsindən sonra Oruc bəy onun da bir çox hərbi yürüşlərində iştirak
edir və 1589-cu ildə Herat şəhəri alındıqdan sonra özünün də qeyd etdiyi kimi,
yüksək hərbi vəzifəyə irəli sürülür. Artıq bir hərbi sərkərdə və siyasi xadim
kimi Oruc bəyin nüfuzu o qədər yüksək idi ki, Şah Abbas Avropada osmanlılara
qarşı işləyəcək səfarətin tərkibini müəyyənləşdirəndə onun namizədliyi ilk
növbədə yada düşür.
Hüseynəli bəyin başçılıq etdiyi səfirlik ölkəni 1599-cu ildə tərk edir. Bu diplomatik missiyaya dörd katib
və on beş nəfər qulluqçu daxil idi. Səfirliyin birinci katibi Oruc bəy olur.
Həmin səfarətə şəxsən I şah Abbas tərəfindən tapşırılmışdı ki, Rusiyadan başqa
8 Avropa ölkəsinə - Almaniya, Roma, İspaniya, Fransa, Polşa, Venesiya,
İngiltərə və Şotlandiyaya da səfər etsinlər.
Səfarət İsfahandan, Qum və Qəzvini keçərək, Gilana gəlir, oradan isə gəmi ilə
Həştərxana yetişir. Bu yolda onların başlarına bir sıra sərgüzəştlər gəlir. Buradan
onların səfəri Volqa çayı boyunca Kazana qədər uzanır, oradan da xizəklə Nijni
Novqorod və Vladimirdən keçərək, Moskvaya gəlirlər. Noyabrda səfarət Moskvada
böyük cah-cəlalla qarşılanır və çar Boris Qodunov tərəfindən təntənəli surətdə qəbul
olunur. Oruc bəyin yazdığına görə, fasiləsiz yağan qar və yağış ara
vermədiyindən onlar düz beş ay Moskvada qalırlar. 1600-cü ilin əvvəllərində
çardan qiymətli hədiyyələr alan səfarət Qərbə doğru öz yoluna davam edir. Gəmi
ilə Arxangelskdən Elba çayının mənsəbinə çatan səfarət su yolu ilə Emdenə qədər
irəliləyərək, səkkiz karetada Almaniyanın içərilərinə doğru hərəkət edir. Bohemiya
ölkəsinin Praqa şəhərinə qədər yol boyu keçdikləri torpaqların hakimləri
səfirləri böyük dəbdəbə ilə qarşılayıb yola salırlar.
Praqada onlar I Ferdinandın nəvəsi imperator II Rudolf (1576 -1612) tərəfindən
təntənə ilə qəbul edilirlər. Üç ay imperator sarayının qonağı olan səfirlər
1601-ci ilin baharında Almaniyanın Nürnberq, Münhen kimi şəhərlərindən keçərək,
İtaliyaya yola düşürlər. Mantuyedə məşhur Qonzaq nəslindən olan hersoq onları
öz sarayında qəbul edir. Sonra Oruc bəy səfirliyin digər işçiləri ilə birlikdə Verona və Ferraradan
keçməklə Florensiyaya gəlir. Burada onlar Toskananın böyük knyazı I Ferdinandın
sarayında iki həftə dincəlirlər. Knyaz özü, həyat yoldaşı Kristina, şahzadə
Yekaterina Mediçi ilə birlikdə onları Pizada on gün qonaq saxlayır. Missiya
buradan da Romaya, papanın hüzuruna gedir. Şəhər darvazaları ağzında onları
mindən artıq ekipaj, dörd min süvari və saysız-hesabsız piyada əhali
qarşılayır. Səfarət şəhərə daxil olarkən qaladakı toplardan yaylım atəşləri
açılır, papanın muşketyorları isə atəşfəşanlıq edirlər. Onlar Romada iki ay
qalır və papa tərəfindən qəbul olunurlar.
Hüseynəli bəy səfarətinin qalan üzvləri ilə birlikdə Romadan qaleralarla Fransaya
yola düşür və atlarla Avinyon, Monpelye, Perpinyan kimi şəhərlərdən keçərək,
Barselonaya çatır və oradan da qısa dayanacaqlarla İspan Krallığının paytaxtı
Valyadolid şəhərinə gəlir. Burada şah Abbasın naməsini İspaniya kralı III
Filippə təqdim etməklə Hüseynəli bəyin diplomatik missiyası öz vəzifəsini başa
çatdırır və vətənə dönmək üçün Lissabon limanına gəlir. Missiyanın işi çox uğurlu
alınmışdı, hər şey yaxşı gedirdi, ancaq.. . Son məqamda Hüseynəli bəyə qanqaraldıcı
bir xəbər verdilər: onun dörd katibindən üçü xristianlığı qəbul edərək,
İspaniyada qalmaq qərarına gəlmişlər.
Səfirin yaxın qohumu Əliqulu bəyin xaç atası kral III Filippin özü olur. Ona Fars
don Filippi adı verilir. Bünyad bəy xaç suyuna ikinci çəkilir və dönüb Fars don Diyeqosu olur. Nəhayət, üçüncü əqidəsiz bizim
Oruc bəy olur ki, onu da yeni dini qəbul etdikdən sonra Fars
Don Juanı adlandırırlar. Onun xaç anası isə İspaniya kraliçası Avstriyalı
Marqarita olur.
Don Juanın İspaniyada sonrakı həyatı barədə heç nə məlum deyil. Bircə o məlumdur
ki, 1605-ci ilin 15 mayında Səfəvi səfiri ilə mübahisə etmiş və qılınc
döyüşündə onu öldürmüşdür. Oruc bəyin təsvir etdiyi tarixi hadisələr, onun yol
qeydləri bu maraqlı şəxsiyyətin diqqətcil və ümumiləşdirmələrə meylli bir adam
olmasından xəbər verir. Misal üçün Səfəvi İranı haqqında bəhs edərkən o deyir:
"İndi bizdə bütün Fars elində nəcabətli
sayılan 32 ailə sülaləsi var ki, ölkədə böyük nüfuz sahibidir." Sonra isə
həmin soyları bir-bir sadalayır: Ustaclı, Şamlı, Əfşarlar, Türkmanlar,
Bayatlar, Təkəlilər, Xarmandalı, Zülqədərli, Qacarlar, Qaramanlı, Bayburtlu,
İspirli, Oryatlar, Çauşlu, Asayişli, Çəmiş-Kəzəkli, Sarızolaqlı, Qarabacaqlı,
Baharlı, Kuyniorulu(?), Kırklı, Boşalı(?), Hacı Fəqihli, Həmzəli, Zolaqlı,
Mahmudlu, Qaraçomaqlı, Qaraqoyunlu, Gözi-Bayızlı(?), Peykli, İnazlı(?) və
Kuhgiluyəli. Beləliklə, Oruc bəyin əsərindən mə'lum olur ki, hətta qızılbaş
əyanlarının nüfuzunu zəiflətmək siyasəti yeridən Şah Abbasın hakimiyyəti
dövründə də İran idarəçiliyi tamamilə azərbaycanlıların əlində idi.
Oruc bəy görkəmli bir şəxsiyyət olmuşdur. Onun xüsusi şah senzurası altında yazılmayan
əsəri isə Azərbaycan, İran, Qafqaz və qonşuluqda yerləşən digər ölkə və
xalqların, hətta Rusiya və bir sıra Avropa dövlətlərinin tarix, coqrafiya,
etnoqrafiya və mədəniyyətini öyrənməkdən ötrü dəyərli mənbədir. Oruc bəy
təvazö'dən uzaq olsa da, öz səyahətini Marko Polo və Magellanın səyahətləri ilə
müqayisə edib.