YOL HƏRƏKƏTI QAYDALARI 3
Sürücü sola dönməzdən, yaxud
maneəni sol tərəfdən keçməzdən əvvəl «sola dönmə» işığını
yandırmalı, əgər bu göstərici yoxdursa və ya işləmirsə, sol qolunu
yana uzatmalıdır.
Motosikl, motoroller,
moped, velosiped və arabaların sürücüləri də sol qolunu yana uzatmalı, yaxud
sağ qolunu dirsəkdən yuxarı qatlamalıdır.
Sağa dönməzdən qabaq
nəqliyyat vasitələrinin göstəriciləri yoxdursa və ya işləmirsə, onda sağ
qolu yana uzatmaq lazımdır. Sağa dönməzdən qabaq sol qolu dirsəkdən yuxarı
qatlamaqla da işarə vermək olar.
Tormozlama zamanı
«dayan» işarəedicisi yandırılır. «Dayan» işarəsi olmaqdıqda, yaxud nasaz
olduqda tormozlama əməliyyatı aparmazdan əvvəl sürücü qolunu yuxarı
qaldırmalıdır.
Sürücülərin xəbərdarlıq
işarələri vermələri, heç də onlar üçün hərəkət üstünlüyü vermir. Bu
işarələr ən azı manevrdən 5 saniyə əvvəl verilməlidir.
Yaşayış məntəqələrində
sürücülərə səs siqnalı vermək, bəzi xüsusi hallar istisna olmaqla qadağan
edilir.
Sürücülər xəbəredici
işarələr verərkən piyadalar bu işarələrə diqqət yetirməlidirlər. Əgər
sürücü bu işarələrə uyğun manevrə başlamışdırsa, ona bu hərəkəti sona
çatdırmağa şərait yaratmalıdırlar.
Yol hərəkətinin
nizamlanması, texniki nizamlama vasitələri və nizamlayıcı vasitəsilə həyata
keçirilir.
Texniki nizamlama
vasitələrinə svetoforlar, yol nişanları, nişanlanma xətləri, piyada çəpərləri
və s. aiddir.
Texniki nizamlama
vasitələrinin bir növü svetoforlardır. Svetoforlar vasitəsilə yollarda,
yolayrıclarında və digər yerlərdə yol hərəkəti nizamlanır.
Svetoforlar vasitəsi ilə
verilən siqnallarda yaşıl, sarı, qırmızı və ağ sarımtıl rənglər tətbiq olunur.
Təyinatından asılı
olaraq svetofor siqnalları dairəvi formalı, ox (oxlar) piyadanın və ya
velosipedin silueti şəklində və «X» formalı ola bilir.
Svetoforun dairəvi
siqnallarının aşağıdakı mənaları vardır:
1) Yaşıl rəngli işığın yanması - bu siqnal hərəkətə icazə
verir.
2) Yaşıl rəngli işığın yanıb sönməsi - bu siqnal hərəkətə icazə
verir və bildirir ki, onun vaxtı qurtarır, tezliklə qadağan siqnalı
yanacaq (yaşıl siqnalın sönməsinə qədər qalan müddəti sürücülərə bildirmək üçün
rəqəmli tablo tətbiq edilə bilər).
3) Sarı rəngli işığın yanması - bu siqnal hərəkəti
qadağan və tezliklə siqnalların dəyişəcəyi barədə xəbərdarlıq edir.
4) Sarı rəngli işığın yanıb-sönməsi hərəkətə icazə verir
və nizamlanmayan yolayrıcının və ya piyada keçidinin olduğunu bildirir,
təhlükə barədə xəbərdarlıq edir.
5) Qırmızı rəngli işığın yanması və ya yanıb-sönməsi-bu
siqnal hərəkəti qadağan edir.
6) Qırmızı və sarı rəngli işıqların eyni vaxtda
yanması-bu siqnal hərəkəti qadağan edir və tezliklə yaşıl siqnalın yanacağını
bildirir.
Svetoforun oxlar
şəklində qırmızı, sarı və yaşıl rəngli işıqlarının mənası müvafiq rəngli
dairəvi işıqların mənası ilə eynidir, lakin onların qüvvəsi yalnız oxlarla
göstərilən istiqamətlərə şamil edilir. Dairəvi siqnallı svetoforların yaşıl ox
(oxlar) şəklində bir və ya iki əlavə bölməsi ola bilər. Həmin bölmələr dairəvi
yaşıl siqnalın səviyyəsində yerləşdirilir.
Əlavə bölmənin işığının
sönməsi və bu bölmənin nizamladığı istiqamətdə hərəkətin qadağan edilməsi
deməkdir.
Svetoforun işığı
piyada (velosiped) silueti şəklindədirsə, onun qüvvəsi yalnız
piyadalara (velosipedçilərə) şamil edilir. Bu zaman yaşıl işıq
piyadaların (velosipedçilərin) hərəkətinə icazə verir, qırmızı işıq isə
onların hərəkətini qadağan edir.
Piyadaların
hərəkətinin təşkilində istifadə olunan əlavə avadanlıqlar
Respublikamızda baş vermiş yol-nəqliyyat hadisələrinin təhlili göstərir ki,
onların xeyli hissəsi piyadaların vurulması ilə bağlıdır. Bu cür hadisələrin
sayının azaldılması və piyadaların təhlükəsizliyini təmin etmək məqsədilə
müxtəlif üsul və vasitələrdən istifadə edilir.
İstifadə edilən üsul və
vasitələr əsasən piyadaların küçəni, yolu istədiyi yerdən keçməsinin qarşısını
almaq məqsədi üçündür.
Bunlara «piyada keçidi»
yerini, yeraltı və yerüstü piyada keçidləri, çağırış svetoforlarını,
piyada çəpərləri və müxtəlif konstruksiyalı maneələri misal göstərmək olar.
- «Piyada keçidi» yolun
hərəkət hissəsində piyadaların yolu keçməsi üçün nəzərdə tutulan sahədir. Bu
sahə xətlərlə nişanlanır.
- Böyük şəhərlərdə
piyadaların və nəqliyyat vasitələrinin ən çox hərəkət etdikləri küçələrin
kəsişmələrində piyadaların təhlükəsizliyini təmin etmək məqsədilə yol
ayrıcının şəraitindən asılı olaraq yeraltı və ya yerüstü piyada keçidləri
tikilir.
- Çağırış
svetoforlarından bir çox yerlərdə, xüsusən, təhsil ocaqlarının qarşısında
istifadə edilir. Belə svetoforda nəqliyyat vasitələri üçün daimi yaşıl
işıq yanır ki, lazım gəldikdə küçəni keçməzdən qabaq səkidə qoyulmuş sütundakı
düyməni basaraq svetoforda qırmızı işıq yandırılır və nəqliyyat vasitələri
dayanır. Qırmızı işığın yanma müddətində piyadalar yolu rahat keçə bilirlər.
- Hərəkətin şəraitindən
asılı olaraq, piyadaların küçənin və yolun işlək hissəsinə qəflətən çıxması
ehtimalı olan və çox təhlükəli yerlərdə səki boyunca çəpərlər və ya müxtəlif
konstruksiyalı maneələrdən istifadə olunur.
Nizamlayıcının siqnalları, onların əhəmiyyəti və yolayrıcını keçmək
qaydaları
Yollarda, yolayrıclarında və digər yerlərdə yol hərəkəti qaydalarına nəzarəti
həyata keçirmək, yol hərəkətinin gərginliyini aradan qaldırmaq məqsədilə
nizamlayıcı tərəfindən verilən siqnallardan istifadə olurur.
Nizamlayıcının
siqnallarının aşağıdakı mənaları vardır:
1. Bütün nəqliyyat vasitəsi
sürücülərinə və piyadalara aid olan siqnallar:
a) «Diqqət. Hərəkət dayandırılsın»
siqnalı hərəkəti qadağan edir, lakin siqnal verilərkən yolayrıcında olan
sürücülərə və piyadalara hərəkətlərini davam etməyə icazə verir,
b) «Müəyyən istiqamət üzrə hərəkət»
siqnalı nizamlayıcının sinə və arxa tərəfindən gələn nəqliyyat vasitələrinin
və piyadaların hərəkətini qadağan edir. Sol və sağ tərəfindən gələn
tramvayların düzünə, relssiz nəqliyyat vasitələrinin düzünə və sağa hərəkət
etməsinə, sinə və arxa tərəfindən isə piyadalara yolun hərəkət hissəsini
keçməyə icazə verir.
v) «Sola dönmə» siqnalı
nizamlayıcının sol tərəfindən gələn tramvayların sola dönməsinə, relssiz
nəqliyyat vasitələrinə bütün istiqamələrdə hərəkət etməyə, sinə tərəfindən
gələn nəqliyyat vasitələrinə sağa dönməyə, arxa tərəfindən piyadalara
hərəkət hisssini keçməyə icazə verir, sağ və arxa tərəfindən gələn nəqliyyat
vasitələrinin hərəkətini isə qadağan edir.
2. Konkret nəqliyyat vasitəsi
sürücüsünə və piyadaya aid olan siqnallar:
a) «Sürəti azaldın» siqnalı
nizamlayıcı əli ilə yuxarı-aşağı hərəkətlər edərsə, hərəkətə icazə
verilən istiqamətlərdə sürücüdən öz nəqliyyat vasitəsinin sürətinin
azaldılmasıni tələb edir.
b) «Sürəti artırın» siqnalı
nizamlayıcı əli ilə üfüqi vəziyyətdə (saat əqrəbi istiqamətində) dairəvi
hərəkətlər edərsə, hərəkətə icazə verilən istiqamətlərdə sürücüdən öz nəqliyyat
vasitələrinin sürətini artırmaq, piyadalardan isə yolu keçməsini tezləşdirməyi
tələb edir,
v) «Dayanın» siqnalı nizamlayıcı
tərəfindən hər hansı nəqliyyat vasitəsinə tərəf yönəldilmişdirsə, onun
sürücüsündən öz nəqliyyat vasitəsini yolun hərəkət hissəsinin kənarında
dayandırmasını tələb edir.
Nizamlayıcı
siqnalları verərkən fitdən də istifadə edə bilər.
Nizamlayıcı yol
ayrıcında elə yerdə dayanmalıdır ki, bütün hərəkət iştirakçıları onu görsünlər.
Sutkanın qaranlıq vaxtı nizamlayıcı işıq düşən yerdə dayanmalıdır və ya
istifadə edilən jezl işıq saçan və yaxud işıq verən olmalıdır.
Yol hərəkətinin
nizamlanması Azərbaycan Respublikası Daxili İşlər Nazirliyi Dövlət Yol Polisi
İdarəsinin əməkdaşları (müfəttişləri) vasitəsilə həyata keçirilir.
Yol nişanları
və yolların nişanlanması
Yol
nişanları XIX əsrin sonlarında ilk avtomobillərlə birlikdə yollarda
peyda olmuşdur. 1969-cu ildə Parisdə keçirilmiş avtomobil
hərəkətinə aid birinci beynəlxalq konfransda yol hərəkətinin və avtomobilə
verilən tələblərin əsas prinsiplərini göstərən beynəlxalq razılaşma qəbul
edilmişdir. Burada yol nişanlarına aid ilk tövsiyələr qəbul edilmişdir.
03 iyul 1998-ci il
tarixdə qüvvəyə minmiş "Yol hərəkəti haqqında" Azərbaycan
Respublikası Qanununun 15-ci maddəsi ilə yol hərəkətinin nizama salınmasının
vahid qaydaları, yəni yol hərəkəti qaydaları təsdiq olunmuşdur.
Yollarda yol
hərəkətinin qaydaları və şəraiti barədə müəyyən məlumat verən və yol hərəkətini
nizamlayan əsas vasitələrdən biri yol nişanlarıdır.
Yol nişanları 7 qrupa
bölünür:
Xəbərdarlıq;
Üstünlük;
Qadağan;
Məcburi
hərəkət istiqaməti;
Məlumatverici-göstərici;
Servis;
Əlavə
məlumat (lövhəciklər) nişanları.
Hər bir yol nişanının
öz nömrəsi olur ki, onun birinci rəqəmi qrupun nömrəsinə uyğun olur, sonrakı
rəqəmlər qrupda ardıcıl nömrəni və müxtəliflik mövcud olduqda onun
ardıcıl nömrəsini əks etdirir. Müxtəlif qruplardan toplanan, üstünlük
nişanlarından başqa, hər qrup yol nişanlarının özünə məxsus rəngi və forması
vardır. Bu nişanın uzaq məsafədən yaxşı dərk edilməsinə imkan verir. Sutkanın
qaranlıq vaxtlarında nişanların aydın görünməsi üçün şəhərlərdə
onlar işıqlandırılır, yaşayış məntəqələrindən kənar yollarda isə nişanlara
işıq əks etdirici materiallar tətbiq edilir.
Nişanların
qoyulmasında mühüm şərt-onların yaxşı görünməsi və ən azı 100 m məsafədən təyin edilə
bilməsidir.
Nişanları əsasən
yolun sağ tərəfindən qoyurlar. İki və ya artıq zolaqlarda bir istiqamətdə
hərəkəti olan yollarda yol nişanları vaxtlı-vaxtında sürücü tərəfindən
çətinlikdə qavranılarsa, onlarda olan məlumat nəzərə alınmaqla nişanlar təkrar
qurulur.
Yolun solunda
yerləşdirilən yol nişanının görünməsinin təmin olunması mümkün deyilsə və ya
əks istiqamətli hərəkət üçün üç və artıq hərəkət zolağı vardırsa, onda yol
nişanları yolun hərəkət hissəsinin üstündə qurulur.
Yol nişanları
Nazirlər Kabinetinin Hərəkətin Təhlükəsizliyi Komissiyasının müvafiq qərarı
ilə qurulur və ya çıxarılır.
1. Xəbərdarlıq nişanları hərəkət
zamanı şəraitə uyğun tədbirlər görülməsini tələb edilən yolun təhlükəli
sahəsinə yaxınlaşma və təhlükənin xarakteri barədə yol hərəkəti
iştirakçılarına məlumat verir. Xəbərdarlıq nişanlarının əsas fərqləndirici
əlamətləri (1.3, 1.4 və 1.31 qrupları istisna olmaqla) onların ağ fonlu
üçbucaqlı və qırmızı haşiyəli formasıdır. Onlar heç bir məhdudiyyət nəzərdə
tutmurlar. Lakin belə nişanları görən sürücü diqqətini artırmalı və şəraitə
uyğun təhlükəsizlik tədbirləri görməyə hazır olmalıdır
2. Üstünlük nişanları yolayrıclarını,
yolun hərəkət hissəsinin kəsişmələrini, habelə əks istiqamətlərdə hərəkət edən
iki nəqliyyat vasitəsinin eyni zamanda keçməsinə imkan verməyən dar sahələrini
keçmək növbəliyini göstərir.
Üstünlük nişanları
başqa qruplardan toplandığına görə vahid forma və rəng fonuna malik
deyildirlər.
3. Qadağan nişanları yol
hərəkəti iştirakçılarının hərəkətinə müəyyən məhdudiyyətlər qoyur,
yaxud ləğv edir. Onların dairəvi forması, ağ fonu, 3.27-3.30 işarələrinin mavi
və qırmızı haşiyəsi vardır.
3.1, 3.21, 3.23, 3.25, və 3.31 nişanları rəngli tərtibatla fərqlənirlər.
Qadağan nişanları
müvafiq məhdudiyyətin qoyulduğu küçə və yolların sahələrinin bilavasitə
qabağında və ya onun ləğv edildiyi yerlərdə quraşdırılır.
4. Məcburi hərəkət istiqaməti
nişanları sürücülərə nəqliyyat vasitələrinin hərəkətinin icazə verilmiş
istiqamətini, sürətini, müvafiq nəqliyyat vasitələrinin hərəkətini, eləcə də
piyadaların hərəkəti üçün nəzərdə tutulan yolları göstərir.
nişanların dairəvi
forması və mavi fonu vardır.
5. Məlumatverici-göstərici nişanlar
hərəkətin müəyyən rejimini tətbiq və ya ləvğ edirlər. Eləcə də yaşayış
məntəqələrinin və başqa obyektlərin yerləşməsi barədə məlumat verirlər.
Bu nişanların
düzbucaq forması vardır, sürücülərin və hərəkətin digər iştirakçılarını
yolun vəziyyətinin xüsusiyyətləri, yaşayış məntəqələrinin adları, onları keçmə
qaydaları, küçələrin və yolların ayrı-ayrı sahələrində hərəkət rejiminin
müəyyələşdirilməsi üçün nəzərdə tutulmuşdur.
Bu qrup nişanların
müxtəlif fonları vardır. Yaşıl fon avtomagistral, göy fon bütün başqa avtomobil
yolları, ağ fon yaşayış məntəqəsi əlaməti deməkdir. Nişanların sarı fonu yolun
təmir olunan hissələrinin yanından keçmə üçün tətbiq olunur.
6. Servis nişanları yollarda müvafiq
obyektlərin yerləşməsi barədə məlumat verir.
Servis nişanlarının
düzbucaq forması, enli mavi haşiyəsi vardır. Müvafiq rəmzlər ağ fon üzərində
təsvir olunur.
7. Əlavə məlumat nişanları
(lövhəcikləri) birlikdə tətbiq olunduğu nişanların təsirini dəqiqləşdirir və ya
məhdudlaşdırırlar.
Lövhəciklər
birlikdə tətbiq olunduqları yol nişanının bilavasitə altında
yerləşdirirlər. Yolun hərəkət hissəsinin qırağında və ya səkinin üstündə
asıldıqda, 7.2.2-7.2.4 , 7.13 əlavə məlumat nişanları yol nişanlarının yan
tərəfində yerləşdirilir.
Yolun nişanlanması
yol hərəkətinin nizamlanmasının səmərəli vasitələrindən biri olmaqla, nəqliyyat
axınının qaydaya salınmasına və yolun buraxılış qabiliyyətinin yüksəldilməsinə
xidmət edir.
Yol nişanlanmasına
hərəkət təhlükəsizliyini artırmaq məqsədi ilə yol hərəkəti qaydalarını
müəyyənləşdirən, yol qurğularının ölçülərini və ya yolun istiqamətini bildirən,
yolun hərəkət hissəsinə yolun və yol qurğularının digər elementlərinə çəkilən
xətlər, yazılar və digər qeydlər aiddir. Yol nişanlanması müstəqil şəkildə,
habelə yol nişanları və svetoforlarla birlikdə tətbiq olunur.
Yolun
nişanlanmasının aşağıdakı formaları vardır:
1. Üfiqi:
a) uzununa,
b) köndələninə,
v) digərləri,
2. Şaquli.
Nişanlanma xəttləri və onların əhəmiyyəti
Nəqliyyatın
və piyadaların hərəkətini yaxşı təşkil etmək və sürücülərə yolu düzgün
göstərmək, bununla da hərəkətin təhlükəsizliyini təmin etmək üçün yolları və
küçələri nişanlayırlar.
Yol
nişanlanmasına hərəkət təhlükəsizliyini artırmaq məqsədi ilə yol
hərəkəti qaydalarını müəyyənləşdirən, yol qurğularının ölçülərini və ya yolun
istiqamətini bildirən, yolun hərəkət hissəsinə, yolun və yol qurğularının digər
elementlərinə çəkilən xətlər, yazılar və digər qeydlər aiddir.
Üfüqi nişanlanma
sarı rəngdə və ağ rənglə çəkilir.
Sarı rənglə çəkilən
xətlər aşağıdakılardır:
1.10.
1.17.
Ağ rənglə çəkilən
xətlər aşağıdakılardır:
1.1, 1.2, 1.5, 1.6,
1.7, 1.8, 1.9, 1.11, 1.12, 1.13, 1.14.1, 1.14.2, 1.14.3, 1.15, 1.16.1, 1.16.3,
1.18, 1.19, 1.20, 1.21, 1.22, 1.23,
Üfüqi nişanlanma
xətlər, oxlar, yazılar və hərəkət hissəsinin üstündəki, başqa işarələr
müəyyən rejimləri və hərəkət tərzini təyin edir.
Şaquli nişanlanma
xətlər aşağıdakılardır:
2.1,
2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 2.7.
Yol qurğuları və
yol avadanlığı ünsürlərini üzərində birgə qara və ağ rəngli zolaqlar şəklində
çəkilmiş şaquli nişanlanma onların qabaritlərini göstərir və
körünən səmtləşmə vasitəsi rolunu oynayır.
Yol ayrıcı və meydanlar
Yol
ayrıcı - yolların bir səviyyədə hər hər hansı kəsişməsi, birləşməsi və ya
şaxələnməsi, o cümlədən bunların əmələ gətirdiyi ərazidir.
Yolayrıcının
sərhədi səkilərin və ya yol kənarlarının xarici sərhədlərinin birləşdirən
xəyali xətlərlə məhdudlaşır. Yol ayrıcıları öz konfiqurasiyasına görə «+», «X»,
«T» və «Y» şəklində ola bilər.
Kəsişən və ya
qovuşan yolların xəyali ox xətlərinin kəsişdiyi nöqtə yolayrıcının mərkəzi
adlanır.
Bəzən beş və daha
çox yolun kəsişdiyi yer böyük ərazi təşkil edir ki, belə yerlər meydan adlanır.
Meydanlarda çox sıralı hərəkət təşkil edilir, həmçinin avtobusların,
trolleybusların və taksi avtomobillərin müvafiq dayanacaqları və
gözləmə yerləri yerləşir. Bir çox hallarda meydanlardan nəqliyyat
axınlarını paylamaq məqsədilə istifadə edilir.
Belə meydanların
arxasında ayırıcı-istiqamətləndirici adacıqlar yerləşdirilir və meydanda
dairəvi hərəkət təşkil edilir.
Nəqliyyat
vasitələrinin sürücüləri meydanlarda kəsişmə yerlərində rast gəldikləri
hər bir svetoforun, yol nişanları və nişanlama xətlərinin tələbinə
ayrılıqda tabe olmalıdırlar. Əgər meydanların kəsişmə yerlərində
svetoforun, yol nişanları və nişanlama xətləri yoxdursa, sürücülər
eynidərəcəli yolların yol ayrıcını keçmək qaydasını rəhbər tutaraq hərəkət
etməlidirlər.
Meydançalar, əhatə
etdiyi ərazinin böyüklüyü ilə, eləcə də həmin ərazidə küçələrin tikinti
xətlərinin xəyali uzadılması nəticəsində yarana bilən sahələrin olması ilə
yolayrıclarından fərqlənir.
Küçə və yolların elementləri
Şəhərin
və s. yaşayış məntəqəsinin, mədəni-məişət binalarının, ya da hərəkət olan park
məhəllələri arasında yerləşən hissəyə küçə deyirlər.
Binalar, onların
tikinti xətləri və ya çəpərləri arasında qalan məsafəyə küçənin eni deyilir.
Küçənin əsas elementləri aşağıdakılardır:
1) piyadaların hərəkət etmələri üçün
düzəldilmiş səkilər;
2) küçənin ortasında, yaxud
kənarında yerləşdirilmiş tramvay xətləri;
3) relssiz nəqliyyatın hərəkəti
üçün küçənin işlək hissəsi;
4) küçənin ortasında, yaxud səkilərdə
işlək hissə və ya tikinti binaları arasında yaşıllıqlar salınması üçün olan
sahə;
5) geniş küçələrdə işlək (hərəkət)
hissəni ayıran ehtiyat adacıqları;
6) iri şəhərlərdə geniş prospektlərdə
və küçələrdə revers zolaqları.
Yol hərəkəti
qaydalarına, dövlət standartlarına və digər normativ-hüquqi aktlara uyğun olan
ölçülərə və kütləyə malik avtomobillərin, avtobusların və digər nəqliyyat
vasitələrinin müəyyənləşdirilmiş sürətlə təhlükəsiz və rahat hərəkətini təmin
etmək üçün nəzərdə tutulur.
Yolun elementləri
aşağıdakıdır:
1. Yolun hərəkət hissəsi.
2. Yolun ox hissəsi.
3. Yolun ayrıcı zolağı.
4. Yolun döşənməsi.
5. Arx
6. Yolun çiyni.
7. Yolun kəsiyi.
8. Torpaq döşəməsi.
9. Velosiped yolu.
10. Piyadalar yolu.
11. Yeraltı və yerüstü piyadalar üçün
keçid.
12. Yerəti azaldan və sürəti
gücləndirən zolaqlar.
Bu yol elementləri
avtomobil yolunun dərəcəsindən aslı olaraq yolda mövcud olur.
Hərəkətin
təhlükəsizliyinin təmin olunmasında sürücünün ustalığından, onun düzgün sürət
seçməsindən çox asılıdır.
Nəqliyyat
vasitəsini etibarlı və təhlükəsiz sürmənin əlamətləri aşağıdakı
şərtlərlə təyin olunur:
1. Sürətin hərəkət şəraitinə və
avtomobilin istismar xüsusiyyətlərinə görə düzgün seçilməsi;
2. Sürücünün yol şəraitinə
uyğunlaşma bacarığı.
Sürücünün idarə
etdiyi avtomobilin hərəkət sürətini düzgün təyin etmək bacarığı, yalnız
onun avtomobili müəyyən vaxtda hansı sürətlə idarə etməsi ilə
deyil, həmçinin, avtomobilin hərəkətə başlanması və tam
dayandarılması, onların sürətlə əlaqələndirmək bacarığı ilə
qiymətləndirilir.
Hərəkət şəraitini
təyin etmək bacarığı əlverişli sürət və tam dayandırma anının seçmək
bacarığından az əhəmiyyətli deyildir. Yollarda, küçələrdə hərəkət
edərkən qəza baş verməməsi üçün hərəkət ritminə uyğunlaşmağa bacarmaq
lazımdır. Yəni sürücü təkcə öz idarə etdiyi avtomobilin deyil, digər nəqliyyat
vasitələrinin də hərəkət sürətini təyin etməyi bacarmalıdır.
Dövlət Yol
polisinin vəzifələri
Yol
hərəkətinin təhlükəsizliyinin təmin edilməsi, yol-nəqliyyat hadisələrinin
qarşısının alınması və yol hərəkəti qaydalarına riayət edilməsinə nəzarət
dövlət yol polisinin qarşısında duran əsas vəzifələrdir.
Bu vəzifələrin yerinə
yetirilməsi üçün Dövlət yol polisi:
- Nəqliyyatın və
piyadaların hərəkətini nizama salır, sürücülər və piyadalar tərəfindən yol
hərəkəti qaydalarına riayət olunmasına nəzarət edir;
- Yolların təmiri,
tikintisi, layihələşdirilməsi, istismarı və onlara xidmət zamanı yol
hərəkəti təhlükəsizliyinin tələbləri ilə bağlı qüvvədə olan qaydalara,
normativlərə və standartlara əməl olunmasına nəzarət sahəsində öz
səlahiyyətləri daxilində müvafiq tədbirlər görür;
- Nəqliyyat
vasitələrinə dövlət texniki baxışının keçirilməsini təmin edir;
-Təşkilati-hüquqi
formasından asılı olmayaraq bütün müəssisələr, təşkilatlar, idarələr və fiziki
şəxslər tərəfindən yol hərəkəti təhlükəsizliyinin təmin olunmasını,
avtonəqliyyat vasitələrinin texniki vəziyyətinə, qazların zərərli
tullantılarından ətraf mühitin qorunması sahəsində qüvvədə olan qaydaların,
normativlərin və standartların tələblərinə riayət edilməsinə nəzarətini
təmin edir:
- Yol hərəkəti
qaydalarının pozulması və yol-nəqliyyat hadisələri üzrə təhqiqat aparır,
səlahiyyətləri çərçivəsində inzibati tənbeh tədbirləri tətbiq edir;
- Yol hərəkəti
qaydaları və sürücülük vərdişləri üzrə imtahanlar qəbul edir və nəqliyyat
vasitələrini idarə etmək hüququ verən sürücülük vəsiqələrini verir;
- Nəqliyyat
vasitələrinin və onun qoşqularının dövlət qeydiyyatını aparır və onlara dövlət
qeydiyyat nişanları verir.
Yol-nəqliyyat
hadisəsi barədə ümumi anlayış
Yol-nəqliyyat
hadisəsi - hərəkətdə olan ən azı bir nəqliyyat vasitəsi ilə əlaqəli, adamların
həlak olmasına, yaralanmasına və ya nəqliyyat vasitələrinin, yüklərin,
yolların, yol qurğularının və digər qurğuların və ya başqa əmlakın
zədələnməsinə səbəb olmuş hadisədir.
Yol-nəqliyyat
hadisələrinə aşağıdakılar aid edilir:
- Toqquşma - hərəkətdə olan nəqliyyat
vasitələrinin öz aralarında və ya qatarla toqquşması zamanı baş verən
hadisədir. Bu növə qəflətən dayanmış nəqliyyat vasitəsi ilə hərəkətdə olan
digər nəqliyyatın, həmçinin dəmir yolunda dayanmış nəqliyyat vasitəsi ilə
qatarın toqquşması da aid edilir.
- Aşma - hərəkətdə olan nəqliyyat
vasitəsinin çevrilməsi hadisəsidir. Digər növ hadisələrin baş verməsi
nəticəsində nəqliyyatın aşması bu növə aid edilmir.
- Dayanmış nəqliyyat vasitəsini vurma -
hərəkətdə olan nəqliyyat vasitəsinin dayanmış nəqliyyat vasitəsini, həmçinin
qoşqu və ya yarımqoşqunu vurması hadisəsidir.
- Maneəni vurma - nəqliyyat vasitəsinin
hər hansı bir hərəkətsiz əşyaya (körpü dirəyi, sütün, ağac, darvaza, tikinti
materialı, hasar və s.) dəyməsi və ya onu vurması hadisəsidir.
- Piyadanı vurma - nəqliyyat
vasitəsinin piyadanı vurması və ya piyadanın hərəkətdə olan nəqliyyat
vasitəsinə dəyməsi hadisəsidir. Nəqliyyat vasitələrinin daşıdığı yük və
əşyaların piyadalara xəsarət yetirməsi də bu növ hadisələrə aid edilir.
- Velosipedçini vurma - nəqliyyat
vasitəsinin velosipedçini vurması və ya velosipedçinin nəqliyyat vasitəsinə
dəyməsi hadisəsidir.
- Qoşqunu (arabanı) vurma -
nəqliyyat vasitələrinin qoşqu heyvanlarını və ya onlara qoşulmuş arabanı
vurması, həmçinin qoşqu heyvanlarının və ya onlara qoşulmuş arabanın hərəkətdə
olan nəqliyyat vasitəsinə dəyməsi hadisəsidir.
- Heyvanları vurma - nəqliyyat vasitələrinin
quşları, heyvanları vurması və ya bu heyvanların və quşların hərəkətdə olan
nəqliyyat vasitələrinə dəyməsi hadisəsidir.
- Sərnişinin yıxılması - hərəkətdə olan
nəqliyyat vasitəsindən sərnişin yıxılması hadisəsidir. Hərəkət zamanı nəqliyyatın
altından çıxan əşyanın adama, heyvana və ya başqa nəqliyyat vasitəsinə dəyməsi,
hərəkət iştirakçısı olmayan şəxsləri vurma qəflətən yaranmış maneəyə dəymə
(düşmüş yük, qopmuş təkər və s.) hadisələrə aid edilir.
Hərəkətin
təhlükəsizliyi hər bir insanın həyatı ilə bağlıdır. İnkişaf etmiş
ölkələrdə yol-nəqliyyat hadisəsində bir nəfərin həlak olması cəmiyyətə vurulan
200-500 min dollar ziyan kimi hesablanır. ABŞ-da bu rəqəm 1.500.000
dollar sayılır. Adları çəkilən dövlətlərdə həlak olanların sayı bu
rəqəmlərə vurulur və yol hərəkətinin təkmilləşdirilməsi alınan rəqəm
miqyasında maliyyələşdirilir.
Yollarda nəqliyyat
vasitələrinin və piyadaların təhlükəsiz və rahat hərəkətinin təmin edilməsi,
yol hərəkəti ilə bağlı insanların həyat və sağlamlığının qorunması, ətraf
mühitin qorunması, yol-nəqliyyat hadisələrinin qarşısının alınması
işində nəinki dövlət orqanları, eləcə də hər bir vətəndaş kənarda qala bilməz.
Yol-nəqliyyat
hadisələrini araşdırarkən dəqiq nəticələr əldə etmək məqsədi ilə müəyyən dövr
ərzində baş vermiş bütün hadisələrin miqdarı və xarakteri nəzərə alınır,
tədqiq və təhlil edilir.
Miqdarca
araşdırmada ilin müxtəlif dövrlərində baş vermiş yol-nəqliyyat hadisələrinin və
onlardan zərər çəkmiş adamların sayı keçən ilin müvafiq dövrü ilə müqayisədə
götürülür.
Xaraktercə
araşdırmada hadisələrin baş verməsi səbəbləri və onların baş
verməsinə imkan yaradan amillər öyrənilir. Bunun əsasında yol-nəqliyyat
hadisələrinin qarşısını almaq məqsədi ilə əməli tədbirlər işlənib hazırlanır və
həyata keçirilir.
Yol hərəkəti
qayda pozuntuları
«Yol
hərəkəti haqqında» Azərbaycan Respublikası Qanunu ilə müəyyən edilmiş Yol
hərəkəti qaydalarına əməl edilməməsi və İnzibati Xətalar Məcəlləsi ilə məsuliyyətə
səbəb olan əməl (hərəkət və ya hərəkətsizlik) yol hərəkəti qayda pozuntusu
hesab olunur.
Yol hərəkəti qayda
pozuntuları subyektinə görə 2 qrupa bölünür:
1. Sürücülər tərəfindən yol verilən
pozuntular.
2. Yol hərəkətinin başqa
iştirakçıları tərəfindən yol verilən pozuntular.
Burada yol hərəkətinin başqa iştirakçıları dedikdə, piyadalar sərnişinlər
velosiped (moped) idarə edən şəxslər, at arabalarını idarə edən və ya mal
qaranı ötürən şəxslər nəzərdə tutulur.
Sürücülər
tərəfindən törədilən pozuntuları özlüyündə 8 qrupa bölünür:
1. Yolda müəyyən edilmiş hərəkət
sürətinin 10-30 km/saat həddində aşılması; 2-ci bənddə göstərilən hallar
istisna olmaqla, yol nişanlarının və yolların hərəkət hissəsinin işarələrinin
tələblərinə riayət edilməməsi; nəqliyyat vasitəsinin yolların hərəkət
hissələrində yerləşdirilməsi və ya piyada keçidlərinin keçilməsi, habelə
dayanma, durma, yedəyə alma, yük daşıma, işıq cihazlarından, səs
siqnallarından, təhlükəsizlik kəmərlərindən və motodəbilqələrdən istifadə
qaydalarının pozulması. Bu pozuntular yerində cərimə edilir,
2. Svetoforun və ya nizamlayıcının
qadağanedici işarəsi verilərkən hərəkətin davam etdirilməsi; 3.1 «Giriş
qadağandır» 3.2 «Hərəkət qadağandır» yol nişanları tələblərinin və ya
sərnişinin daşıma qaydalarının pozulması; xüsusi səs, qırmızı və ya göy
sayrışan işıq siqnalı verən, keçid üstünlüyü hüququna malik olan nəqliyyat
vasitələrinə yol verilməməsi;
3. Yolda müəyyən edilmiş hərəkət
sürəti həddinin 30 km/saat və artıq aşılması; dəmir yol keçidlərinin keçilmə
qaydalarının pozulması; qəza şəraitinin yaradılmasına, yəni hərəkətin başqa
iştirakçılarının sürəti və hərəkətin istiqamətinin məcburi dəyişilməsinə səbəb
olan pozuntular törədilməsi; yol hərəkəti təhlükəsizliyinə nəzarəti
həyata keçirən Dövlət Yol Polisi əməkdaşının nəqliyyat vasitəsini saxlamaq
tələbinin yerinə yetirilməməsi;
4. Nəqliyyat vasitəsinin alkoqoldan,
narkotik vasitələrdən və ya güclü təsir göstərən digər maddələrdən istifadə
olunması nəticəsində sərxoş vəziyyətdə idarə edilməsi; nəqliyyat vasitəsində
olan sahibi tərəfindən bu nəqliyyat vasitəsini idarə etmək üçün sərxoş
vəziyyətdə olan şəxsə verilməsi; sərxoşluq vəziyyətinin yoxlanılması üçün
müəyyən edilmiş qaydada müayinədən boyun qaçırılması;
5. İdarə etmə hüququ olmadan
nəqliyyat vasitəsinin idarə edilməsi, nəqliyyat vasitəsində olan sahibi
tərəfindən bu nəqliyyat vasitəsini idarə etmə hüququ olmayan şəxsə idarə etmək
üçün verilməsi,
6. İdarə etmə hüququ olmayan və
alkoqoldan, narkotik vasitələrdən və ya güclü təsir göstərən digər
maddələrdən istifadə olunması nəticəsində sərxoş vəziyyətdə olan
şəxs tərəfindən nəqliyyat vasitəsinin idarə edilməsi;
7. 5-ci və 6-cı bəndlərdə nəzərdə
tutulan pozuntuların 1 il ərzində təkrar törədilməsi;
8. 1-6-cı bəndlərdə nəzərdə tutulan
pozuntular nəticəsində zərər çəkən şəxsə maddi ziyan vurulması və ya onun
bədəninə yüngül xəsarət yetirilməsi.
Yol hərəkəti
qaydalarının pozuntusu haqqında məsələlərə İnzibati Xətalar Məcəlləsi ilə
nəzərdə tutulan qaydaya uyğun olaraq baxılır.
Aşağıda göstərilən
qayda pozuntularına yol verilməsi inzibati tənbeh tətbiq edildikdən sonra
sürücülərə cərimə balları təyin edilir:
- svetofor və ya
nizamlayıcının qadağanedici işarəsi verilərkən hərəkətin davam
etdirilməsi, «Giriş qadağandır»; «Hərəkət qadağandır» yol nişanlarının
tələblərinin, sərnişin daşıma qaydalarının pozulması, xüsusi səs, qırmızı və ya
göy sayrışan işıq siqnalı verən, keçid üstünlüyü hüququna malik olan nəqliyyat
vasitələrinə yol verilməməsi; - 3 balla;
- yolda müəyyən
edilmiş hərəkət sürətinin 30 km/saat həddindən artıq aşılmasına, dəmiryol
keçidlərinin keçilmə qaydalarının pozulması, qəza şəraitinin yaradılmasına,
nəqliyyat vasitəsinin saxlamaq tələbinin yerinə yetirilməməsinə, dövlət
qeydiyyat nişanları və ya onlardan birinin olmamasına, saxta və ya mövcud
standartlara uyğun olmayan dövlət qeydiyyat nişanları ilə nəqliyyat
vasitələrini idarə etməyə görə; - 4 balla;
- nəqliyyat
vasitəsinin alkoqoldan, narkotik və ya güclü təsir göstərən digər maddələrin
istifadə olunması nəticəsində sərxoş vəziyyətdə idarə edilməsinə, nəqliyyat
vasitələrini idarə etmək üçün ona sahiblik hüququ olan şəxs tərəfindən sərxoş
vəziyyətdə olan şəxsə verilməsinə, sərxoşluq vəziyyətinin yoxlanması üçün
nəqliyyat vasitəsini idarə edən şəxsin müayinədən boyun qaçırması 5 balla
qiymətləndirilir.
Sürücülər bir il ərzində cəmi 10 və daha çox cərimə balı topladıqda onların
sürücülük hüququ 2 aydan 1 ilədək müddətə məhdudlaşdırılır. Digər yol hərəkəti
qayda pozuntularına görə cərimə yerində ödənilir.
Cərimə balı ilə
qiymətləndirilən qayda pozuntularının uçotu yerli Dövlət yol polisi
bölümlərində və Respublika DYP İdarəsində aparılır.
Piyadalar və
yol hərəkətinin başqa iştirakçıları tərəfindən yol hərəkəti qaydalarının
pozuntuları
I. Piyadalar tərəfindən
törədilən və məsuliyyətə səbəb olan pozuntular aşağıdakılardır:
1) yolun hərəkət hissəsinə
çıxdıqda piyada svetoforlarına və nizamlayıcının işarələrinə riayət edilməməsi;
2) yolun hərəkət hissəsinin,
dəmir yol keçidinin müəyyən olunmayan yerdən keçilməsi;
3) yolda yaxınlaşmaqda olan
nəqliyyat vasitələrinin qarşısına qəflətən çıxılması;
4) qırmızı və ya göy sayrışan
işıq və ya xüsusi səs siqnalı qoşulmuş nəqliyyat vasitəsi yaxınlaşan zaman
yolun hərəkət hissəsinin tərk edilməməsi.
II. Yol hərəkətində iştirak edən
nəqliyyat vasitəsinə minmə və düşmə qaydalarının sərnişin
tərəfindən pozulması məsuliyyətinə səbəb olan pozuntudur.
III. Velosipedçilər və moped idarə
edən şəxslər tərəfindən törədilən və məsuliyyətə səbəb olan pozuntular
aşağıdakılardır:
1) svetoforların və nizamlayıcının
işarələrinə riayət edilməməsi;
2) sərnişin daşınması;
3) idarə etməyə mane olan yükün
daşınması;
4) yol nişanlarının və ya yolun
hərəkət hissəsinin nişanlanmasının tələblərinin pozulması;
5) yolda sükanı tutmadan idarə
edilməsi;
6) piyadaların hərəkəti üçün nəzərdə
tutulmuş sahədə onların hərəkətinə bu Qanunun tələblərinə zidd olaraq maneə
yaradılması;
7) üstün hərəkət hüququ olan
nəqliyyat vasitələrinə yol verilməməsi.
IV. At arabaları (kirşəni) idarə edən
və ya mal-qara ötürənlər tərəfindən törədilən və məsuliyyətə səbəb olan
pozuntular aşağıdakılardır:
1) mal-qaranın yolda nəzarətsiz
qoyulması;
2) mal-qaranın, at arabasının
(kirşənin) dəmir yol xətlərinin və ya yolların üstündən nəzərdə tutulmayan
yerlərdən, habelə sutkanın qaranlıq vaxtı və ya məhdud görünmə şəraitində
keçirilməsi;
3) mal-qaranın, asfalt və
sement-beton örtüklü yollarda ötürülməsi;
4) işıq əks etdirən qurğularla təhciz
edilməmiş at arabalarının (kirşənin) sürülməsi;
5) at arabalarını (kirşəni) idarə
edən şəxs tərəfindən svetofor və ya nizamlayıcının işarələlərinə, habelə
yol nişanları və ya yol nişanlanması tələblərinə riayət edilməməsi.
|