İBN
RÜŞD
İbn Rüşd
(Əbu əl-Valid Məhəmməd ibn Əhməd ibn Rüşd; 1126, Kordova xilafəti,
İspaniya - 10 dekabr 1198, Mərakeş) - Qərbdə Averroes kimi tanınan dahi əndəluslu ərəb filosof və təbibi. Fəlsəfə,
riyaziyat, fiqh və tibbin kamil bilicisi. O dövr müsəlman İspaniyasının Kordova
şəhərində anadan olmuş İbn Rüşd Qərbi Avropada dünyəvi fəlsəfi fikrin banisi
hesab olunur.
İbn
Rüşd tibbə aid "Külliyyat" adlı ensiklopedik əsər yazmiş, sonralar bu
əsər Latın dilinə tərcümə edilərək (Colliget) uzun müddət Orta əsrlər Avropa
universitetlərində tədris olunmuşdur. Bundan əlavə ibn Rüşd antik dövr yunan
təbibi Qalenin əsərlərindən ibarət müntəxabat hazırlamış və İbn Sinanın Qanun
fit-tibb (Təbabət qanunları) əsərinə şərh yazmışdır.
Fəlsəfə
sahəsində İbn Rüşd Aristotel və Platonun əsərlərinə dəyərli elmi şərhlər
vermişdir. Öz əsərlərinə gəldikdə ən mühüm fəlsəfi əsəri olan "Təhəfüt
əl-Təhəfüt"ü (Təkzibi təkzibetmə) Əl-Qəzəlinin Aristotel fəlsəfi
məktəbinin tənqidinə cavab olaraq yazmışdır. Belə ki, Əl-Qəzəli özünün
"Təhəfüt əl-Fəlsəfə" (Fəlsəfəni tənqid) əsərində Aristotel
fəlsəfəsinin, xüsusilə İbn Sinanın Aristotelə verdiyi şərhlərin İslam
fəlsəfəsinə zidd olduğunu iddia edirdi. İbn Rüşdün digər əsərləri "Fəsl
əl-Məqəl" və "Kitab əl-kəşf"dir. Birincidə İbn Rüşd fəlsəfi araşdırmaların
İslam qanunları çərçivəsində mümkün olduğunu sübut edir. Məntiq və metafizikaya
dair əsərləri isə günümüzədək gəlib çıxmamışdır.
İbn
Rüşd Aritotel fəlsəfi sistemini İslamla uzlaşdırmağa çalışırdı. İbn Rüşdə görə
din və fəlsəfə (elm) arasında heç bir ziddiyət yoxdur, əksinə bunlar eyni və
vahid olan həqiqətə müxtəlif yanaşmalardır. O, kainatın sonsuzluğuna inanırdı
və ruh anlayışını "fərdi" və "ilahi" olmaqla iki qrupa ayırırdı.
İbn Rüşd "Həqiqət təlimi" anlayışını da iki kateqoriyaya ayırırdı:
Dinə və imana əsaslanan həqiqət təlimi və fəlsəfəyə, elmə əsaslanan həqqiqət
təlimi.
İbn Rüşd - Rafaelin "Afina məktəbi"
əsərindən fraqment (1511)
İbn
Rüşd Qərbdə Aristotel fəlsəfəsini Avropaya təqdim etməsi səbəbindən hörmətlə
anılır. Belə ki, 1150-ci ildən əvvəl Avropada Aristotelin latın dilinə yalnız
bir neçə tərcümə olunmuş əsəri məlum idi. Yalnız İbn Rüşdün Aristotelin
əsərlərinə verdiyi şərhlərin XII əsrdən etibarən tərcümə edilməsi ilə Orta Əsrlər
Avropası bu əsərlərlə tanış ola bildi. Əsərlərinin yəhudi dilinə tərcümələri
yəhudi fəlsəfi dünyagörüşünə və eyni zamanda İslam fəlsəfəsinə də əhəmiyyətli
təsir göstərmişdir. O, "Fəsl əl-Məqəl" (Yekun traktat) əsərində
Quranın təhlilində əsas meyar kimi müxtəlif mənbələrdən gələn hədislərdən çox,
analitik yanaşmaya üstünlük verilməsi təklifini irəli sürürdü. Eyniadlı
əsərində dini fəlsəfədən ayırmaqla İbn Rüşd müasir Qərbdə tətbiq olunan dini
dövlətdən ayıran dünyəvilik prinsipinin ilk yaradıcısı sayılır. Platonun
"Respublika"sına verdiyi şərh isə Orta Əsrlər Avropa fəlsəfəsinin
əsas istinad etdiyi mənbə kimi istifadə olunurdu.
İbn
Rüşd həmçinin Atlantik okeanının digər sahilində qurunun olması fikrini irəli
sürən ilk alimlərdən biri sayılır.
|