Aşıq yaradıcılığı
Aşıq yaradıcılığı -
Azərbaycanda şifahi yaradıcılığın əsas qollarından biridir.
Dastanlar,
nəğmələr, rəvayətlər nəsildən-nəsilə ötürülür və söyləyənin bacarığından,
süjetin təfsilatını, rəngarəng poetik obrazları yaddaşına köçürmək qabiliyyətindən
asılı olaraq dəyişikliyə məruz qalır. Şifahi yaradıcılığın qorunub
saxlanmasında, onun bədii məziyyətlərinin zənginləşməsində xalqın mənəvi
sərvətinin keşiyində duran xalq dastançılarının xidməti böyükdür.
Azərbaycanda
qədim zamanlardan belə dastançılar-ozanlar mövcud olmuşlar. Onlar sonradan
16-17-ci əsrlərdən aşıq adlanmışlar.
Müasir
Azərbaycan aşıqlarının əcdadları olan qədim ozanların həyatından, sevgisindən,
qəhrəmanlığından bəhs edən ən qədim epik əsər 7-ci əsrə aid olan «Kitabı - Dədə
Qorqud» dastanıdır. 1300 il bundan əvvəl dastançı Dədə Qorqud sülhə çağırır,
şücaəti, dəyanəti və məhəbbəti vəsf edirdi.
Həm
ozanlar, həm də aşıqlar eyni zamanda dastançı, nəğməkar və özlərini müşayiət
edən çalğıçı idilər. Ozanların əsas musiqi aləti simli mizrablı qopuz idi.
Rəvayətə görə, bu aləti Dədə Qorqud özü icad etmiş və bu alətdə gözəl
çalmışdır. Müasir aşıqlar 8-11 simli sazdan istifadə edirlər. Bu alətdə onlar
həmçinin gözəl rəqs havaları çalırlar.
Azərbaycanın peşəkar aşıqları iki qismə
bölünür: ifaçı aşıqlar və şair aşıqlar. İfaçı aşıqlar poetik yaradıcılıqla
məşğul olmurlar. Peşəkar dastançı kimi onlar folklorun xüsusiyyətinə dərindən
bələddirlər. Fərdi qabiliyyətlərindən asılı olaraq onlar folklorun xüsusilə
nəsr formalarında (dastan, rəvayət) müxtəlif dəyişikliklər edirlər.
Şair
aşıqlar dastançı fəaliyyəti ilə yanaşı fərdi poetik yaradıcılıqla da məşğul
olurlar. Belə fitri istedada malik, təkcə aşıq poeziyasına deyil, Azərbaycanın
yazılı ədəbiyyatına da güclü təsir göstərmiş aşıqlardan Qurbanini (16 əsr),
Aşıq Abbas Tufarqanlını (17 əsr), aşıq Valehi (18 əsr), aşıq Ələsgəri
(1826-1926), Aşıq Hüseyn Bozalqanlını göstərmək olar. Bunlar ustad aşıqlardır.
Hərəsi bir məktəb yaradan bu aşıqların şagirdləri də olmuşdur. Aşıq poeziyası
xalq tərəfindən sevildiyi üçün ağızdan-ağıza verilirdi. Bu şifahi ənənə əsrlər
boyu qorunub saxlanmışdı və yalnız 19-20 əsrlərdə aşıq poeziyası nümunələri
intensiv toplanıb nəşr olunmağa başladı.
Aşıq
yaradıcılığında əsas poetik ölçü heca vəznidir. Aşıq havalarının mətni, əsasən,
bəndlərdən ibarət olur. Hər bəndin əvvəlində instrumental giriş olur.
Milli
poeziyanın qoşma, müxəmməs, ustadnamə, qıfılbənd kimi janrları, həmçinin
onların gəraylı, divani, təcnis kimi poetik şəkilləri aşıq yaradıcılığında
geniş yayılmışdır.
Aşıq
yaradıcılığında gözəlləmə lirik janrı geniş yayılmışdır. Burada qəhrəman, əsas surət vəsf olunur. Didaktik
səciyyəli ustadnamələr də aşıq yaradıcılığında mühüm yer tutur.
Lakin
əlbəttə ki, aşıq poeziyasının ən geniş janrı dastandır, xüsusilə onun
epik-qəhrəmanlıq formaları. Dastanlarda vokal-instrumental hissələr poetik
dialoqlarla növbələşir. 16-cı əsrin xalq qəhrəmanı, zülmkarlara və yadelli
işğalçılara qarşı vuruşan igid Koroğlu haqqında dastan daha geniş yayılmışdır.
Qədimdə
aşıqlar tək-tək və ya sazandalarla birlikdə səfərə çıxır, şəhər və kəndləri
dolaşır, toylarda, el şənliklərində çıxış edirlər. Aşıqların repertuarına
məhəbbət mövzusunda çoxlu lirik əsərlər daxil idi. Bunlar həm əsəri ifa edən
aşığın özünə, digər aşıqlara məxsus ola bilərdi, çox vaxt isə xalq tərəfindən
sevilən mahnılar idi. Aşıqların çıxışının əsas hissəsi epik rəvayətlərin,
qəhrəmanlıq və romantik-məhəbbət dastanlarının söylənilməsi idi. Qəhrəmanlıq
səciyyəli «Misri» havası çox vaxt aşıqların dəyişməsi zamanı ifa olunurdu və
konkret mövzu ətrafında improvizə edilirdi.
İki,
üç, bəzən də dörd aşığın iştirakı ilə keçirilən belə yarışmalar hər bir aşığın
yaradıcılığında mühüm hadisə idi. Bu yarışmalar zamanı şerlər bədahətən
deyilirdi. Aşıqlardan biri müəyyən mövzuda bir bənd deyirdi. İkinci bəndi deyən
rəqib aşıq nəinki mövzuya riayət etməli, həm də, şerin ölçüsünü, qafiyəsini
gözləməli idi. Yarışmanı daha da mürəkkəbləşdirmək üçün aşıqlar bir-birinə şer
formasında tapmaca suallar verirdilər. Tempdən kənara çıxmış, şerin ölçüsünü
pozmuş və ya tapmacaya cavab verə bilməmiş aşıq uduzmuş hesab olunur və ənənəyə
görə, sazını qalib aşığa verməli idi.
Belə
yarışmalarda aşığın nəinki mürəkkəb tapmaca demək bacarığı, həm də onun
cavabını fövrən vermək ustalığı yüksək qiymətləndirilirdi.
Azərbaycan
aşıq sənətində bir neçə məktəb mövcuddur. Hər bir məktəbə məxsus aşığın ifa
tərzi bölgə xüsusiyyətləri ilə bağlıdır. Məsələn, Göycə, Gəncə, Kəlbəcər,
Qazax, Tovuz, Borçalı, Şirvan və ya Salyan aşıqları fərdi üslub cəhətləri ilə
bir-birindən fərqlənirlər. Onlar bu günədək yerli ənənələri qoruyub
saxlayırlar. Peşəkar aşıqlar arasında tanınmış qadın aşıqlarda vardır: Aşıq
Pəri (19 əsr), Aşıq Həmayıl (19 əsr), Aşıq Bəsti (1936-cı ildə vəfat etmişdir),
Aşıq Dilşad (1912-ci ildə anadan olmuşdur) və başqaları. Aşıq Bəsti xüsusilə
məşhur olmuşdur. O, Azərbaycanı qarış-qarış gəzmiş, bir çox aşıqlarla
yarışmışdır. Onun çoxlu şagirdləri və ardıcılı olmuşdur.
Azərbaycan
aşıqları bütün Qafqazda məşhur idilər. Bu gün də aşıqlara böyük ehtiram
göstərilir. Tanınmış müasir aşıqlar A. Mikayılov, B. Qədirov, A. Rüstəmov, Ş.
Hacıyev, P. Salahlı, P. Pənahov və başqaları aşıq poeziyası ənənələrini davam
etdirirlər
. AŞIQLAR
A
- Adıgözəl Veysəlli
- Ağ Aşıq
- Aşıq Abbas Tufarqanlı
- Aşıq Abdulla
- Aşıq Alı
- Aşıq Aydın
- Aşıq Bəsti
- Aşıq Hüseyn Bozalqanlı
- Aşıq Hüseyn Cavan
- Aşıq Hüseyn Saraçlı
- Aşıq Hüseyn Şəmkirli
- Aşıq Kamandar
- Aşıq Lələ
- Aşıq Musa
- Aşıq Mustafa
A (davam)
- Aşıq Pənah
- Aşıq Pəri
- Aşıq Qasım
- Aşıq Qoca
- Aşıq Qərib
- Aşıq Rəcəb
- Aşıq Valeh
- Aşıq Əhməd
- Aşıq Ələsgər
- Aşıq Əmrah
B
D
- Dastan
- Dirili Qurbani
- Dirili Surxay
- Dəllək Murad
F
G
K
M
- Mikayıl Azaflı
- Mirzə Bəylər
- Miskin Abdal
- Molla Cümə
- Mücrim Kərim Vardani
S
T
X
- Xaltanlı Tağı
- Xan Çoban
- Xəstə Qasım
Y
- Yetim Seyid
- Yəhya Bəy Dilqəm
Z
Ş
Ə
|