MÜASIR DÖVRÜN
QLOBAL PROBLEMLƏRI
Plan:
1. Dünya və sivilizasiya.
2. Bəşəriyyətin gələcəyi və real tarixi
proses.
1. Dünya və sivilizasiya. Мцасир шяраитдя дцнйа сивилизасийасы ъямиййят,
инсан вя тябият арасында гаршылыглы мцнасибятлярин даща да инкишафы иля
сяъиййялянир. Бунунла йанашы щазырда иътимаи тярягги щям дя бир сыра глобал,
цмумбяшяри проблемляр доьурур ки, дцнйа сивилизасийасынын талейи,
бяшяриййятин бу эцнц вя эяляъяйи онларын щяллиндян чох асылыдыр. Бу глобал
проблемляр щансыдыр? Эюстярмяк лазымдыр ки, бязян онларын тяркибиня щазырда
гаршыда дуран бцтцн тябии – елми, елми-техники вя сосиал проблемляри дахил
едирляр. Бу ъцр йанашдыгда глобал проблемляр бяшяриййятин щялл едяхяйи бцтцн
вязифяляри дейил, онун талейи иля баьлы олан ян ясас вязифяляри ящатя едир. Щяр
шейдян яввял, онлар юз мащиййяти етибариля бцтцн бяшяриййятин мянафейини
ифадя едян, перспективдя ис онун эяляъяйини мцяййян едяъяк цмумбяшяри
характерли проблемлярдир. Диэяр тяряфдян, бурайа еля проблемляр аиддир
ки, онлар сюзцн ясл мянасында реэионларында ъямиййятин инкишафынын обйектив
амили кими чыхыш едир. Сонра, бунлар еля проблемлярдир ки, онларын
вахтында щялл олунмамасы бяшяриййятин эяляъяйи цчцн ъидди тящлцкя тюрядир,
одур ки, ъямиййятин эяляъяк тяряггиси наминя онлар эеъикмядян щялл
олунмалыдыр. Нящайят, глобал проблемляря еля тябии, елми-техники,
сосиал-сийаси проблемляр дахилдир ки, онлары бцтцн бяшяриййятин эярэин, цмуми
ямяйи вя бирэя сяйляри нятиъясиндя щялл етмяк мцмкцндцр. Онлар бир юлкянин вя
дювлятн эцъц иля, йерли вя йа реэионал мигйасда щялл едилян билмяз.
Йухарыда эюстярилян яламятляря ясасян мцасир дюврцн глобал проблемляринин
ашаьыдакы нювлярини эюстярмяк олар.
-халглар арасында щяйати мянафеляря цзря разылыг, гаршылыглы етимад вя
цмумбяшяри щямряйлик ясасында сосаил тяряггинин динъ, сцлщ йолу иля
инкишафынын тямин едилмяси;
- инкишаф етмиш гярб дювлятляри иля зяиф инкишаф етмиш Асийа, Африка вя Латын
Америкасы юлкяляри арасында игтисади в мядяни инкишаф сявиййясиндяки артмагда
олан фяргин арадан галдырылмасы;
- бяшяриййятин инкишафы цчцн зярури олан тябии ещтийатлара вя хаммала (бярпа
олунан вя бярпа олунмайан ещтийатлара), о ъцмлядян лазыми мигдарда вя кейфиййятли
ярзаг мящсулларына вя енержийя артмагда олан тялябатынын юдянилмяси;
-инсанын биосферайа эениш мигйасда мцдахиля етмясинин фаъияли нятиъяси олан
еколожи бющранын, ятраф мцщитин (атмосферин, торпаьын вя су щювзяляринин)
сянайе вя кянд тясяррцфаты туллантылары иля щядсиз дяряъядя
чирклянмясинин гаршысынын алынмасы;
- инкишаф етмякдя олан юлкялярдя бюйцк мигйасда сосиал-игтисади чятинликляр
доьуран ящалинин суртяли артмынын, демографик партлайышын мящдудлашдырылмасы
вя инкишаф етмиш юлкялярдя доьумун ящали артымынын нормал щяддиндян ашаьы
олмасы нятиъясиндя йаранан тякрар истещсалынын тямин едилмяси вя ящалинин
нисби гоъалмасынын гаршысынын алынмасы;
-елми-техники ингилабын тюрятдийи арзу олунмаз нятиъяялри ирялиляъядян эюрмяк
вя арадан галдырмаг, онун йаратдыьы мисилсиз имканлардан бцтювлцкдя
ъямиййятин вя шяхсиййятин мянафейи наминя истифадя едилмяси;
- ящалинин саьламлыьынын горунмасы иля ялагядар сящиййянин гаршысында дуран
вязифялярин йериня йетирилмяси (Спидя, наркоманийайа вя диэяр дящшятли
хястяликляря гаршы сямяряли мцбаризя апарылмасы), тящсил вя иътимаи тяминатын
йахшылашдырылмасы, кечмишин мядяни ирсиня вя яхлаги дяйярляря мцнасибятиля
баьлы мясялялярин щялл едилмяси.
Ялбяття,
щямин проблемлярин хейли щиссяси яввяллярдя мювъуд олмушдур. Лакин индики
шяраитдя онлар кяскин шякил алмышдыр. Глобал проблемляринин щялл
йолларыны ишляйиб щазырламаг вя щяйата кечирмяк цчцн биринъи нювбядя онларын
мащиййяти вя йаранма сябябляри арашдырылмалыдыр. Бязи глобалист нязяриййяляр
бу проблемляри фаталист мювгедян изащ едяряк, онларын лабцдлцйцнц,
гаршыыалынмазлыьыны сцбут етмяйя чалышырлар. Онларын фикринъя бу проблемляр
лабцд олараг вя автоматик сурятдя фаъияли нятиъяляря эятириб чыхармалыдыр. Бу
мювге доьру дейилдир. Истяр щазырки дюврдя мювъуд олан, истярся дя эяляъякдя
йарана биляъяк глобал проблемляри мцтярягги иътимаи гцввялярин
фяалиййятини, бахыш вя мягсядляринин бирляшдирмяк ясасында там щялл етмяк
мцмкцндцр.
Бяшяриййятин бцтцн тарихи ярзиндя тядриъян ямяля эялмиш вя мцасир дюврдя ися
кяскин шякилдя чыхыш едян глобал проблемлярин йаранмасы ашаьыдакы кии йол иля
баш вермишдир. Онлар бир тяряфдян инсан вя онун шцурлу фяалиййятинин
инкишафы, инсанла тябият арасындакы мцнасибятлярин тякмилляшмяси нятиъясидир.
Бу ямяк алятляринин тякмилляшмясиндя, ъямиййятин мадди мядяниййяти вя
истещсалын инкишафында ифадя олунур. Диэяр тяряфдян,глобал проблемлярин
йаранмасы, дяринляшмяси, бяшяриййятин эяляъяйи цчцн тящлцкяйя чеврилмяси
хейли дяряъядя сосиал тяряггинин зиддиййятли тябияти иля изащ олунур.
Глобал
проблемляр юз мяншяйиня вя тябиятиня эюря икитяряфли характер дашыйыр.
Онларда тябии вя сосиал тяряфи бир-бириндян айырмаг олмаз.
Доьрудан да инсанла тябият арасында юзцнц эюстярян глобал проблемляри йалныз
мцяййян сосиал мцнасибятляр шяраитиндя щялл етмяк олар. Диэяр тяряфдян
мцщарибя вя сцлщ проблеми, йахуд инкишаф етмякдя олан юлкялярин эерилийи
сосиал сферада йаранмасына бахмайараг тябии тяряфя, йяни «инсан-тябият»
мцнасибятляриня эцълц тясир эюстярир.
Дейилянлярдян айдын олур ки, глобал проблемляри щялл етмяк цчцн ики груп
илкин шяртляр йаратмаг тяляб олунур. Бунлардан биринъиси, елми-техники
тяряггини щяйатын иряли сцрдцйц мясяляляря ъаваб веря биляъяк сявиййядя
инкишаф етдирмяк, икинъиси ися щямин проблемляри фактики сурятдя щялл етмяйя
имкан верян сосиал-сийаси шяраитин йарадылмасыдыр.
Мцасир дюврцн бцтцн глобал проблемляри бир-бириля сых вящдятдя чыхыш едир вя
гаршылыглы сурятдя бири диэярини шяртляндирир.
Дейилянляр сцбут едир ки, глобал проблемляр бир-бириля сых гаршылыглы
ялагя вя асылылыгда чыхыш едир, онларын щяр бири глобал проблеиляр
комплексинин диэяр тяряфляриня эцълц тясир едир. Буну башга глобал
проблемлярн нцмунясиндя дя эюрмяк олар.
Щазырда инсанын фяалиййяти еколожи бахымдан хейли дяряъядя тящлцкяли вязиййят
йарадыр: атмосферя атылан карбон газы вя диэяр кимйяви газлар вя туллантылар
чохалыр, нятиъядя «туршу йаьышлары» щаваны зящярляйир, озон тябягяси
тцкянмяйя башлайыр. Тякъя щава йох, щям дя чайлар вя океанлар чирклянир, бир
чох яразилярдя битки вя щейван нювляринин нясли кясилир. Ичмяли су
ещтийатлары сцрятля азалыр. Йер кцрясиндя 600-700 милйон няфяр адам йашайан
яразинин сящрайа чеврилмяк горхусу дурмадан артыр.
Сивилизасийалы капиталист юлкяляри иля кечмиш мцстямлякя зцлмцндян азад олмуш
юлкялярин инкишаф сявиййяси арасында фяргин дяринляшмяси дя щазырда ъидди
тящлцкя мянбяйидир. БМТ-нин мялуматына эюря щзырда инкишаф етмиш
юлкялярля инкишаф етмякдя олан юлкяляр арасында млли мящсула эюря фярг 12:1
нисбятиндядир. Щесабламалар эюстярир ки, бу нисбят йахын иллярдя демяк олар
ки, дяйишилмяйяъякдир. Щазырда дцнйа цзря тябии ещтийатларын 60 фаизи, кянд
тясяррцфаты цзря йарарлы якин сащясинин 70 фаизи вя ямяк габилиййяти ящалинин
2/3 щиссяси инкишаф етмякдя олан юлкялярин пайына дцшцр. Лакин онларын хцсуси
чякиси дцнйа сянайе мящсулунда ъями 7 фаизи, кянд тясяррцфаты мящсулу цзря
1/3-я гядяр вя милли эялир цзря дя 1/3-дян азы тяшкил едир. Бу юлкялярдя 1815
милйон йохсул вязийятдя, о ъцмлядян 706 милйон няфяр мцтляг мянада дилянчи
вяЗиййятиндя йашайыр. Инкишаф етмиш капиталист юлкяляри иля мцстямлякя
юлкяляринин сявиййяси арасында фярг чохалдыгъа, милйонларла адамын аълыг,
йохсуллуг вя хястяликдян юлмяси ещтималы да чохалыр. Гейд олунан щал бир чох
сосиал мцнагишяляр, тящлцкяли тоггушмалар, йени мцщарибяляр тюрядя билир.
Беляликля, бейнялхалг мцнасибятляр системиня сарсыдыъы зярбя вурур.
Буна эюря дя тясадцфи дейилдир ки, щазырда глобал пробемлярин тящлилиня мараг
дурмадан артыр. Мцхтялиф футуролоэийа нязяриййялярин нцмайяндяляр
онлара щяср олунмуш чохлу ясярляр йазмышлар. Доьрудур онлар чох вахт
бяшяриййятин гаршысында дуран глобал проблемляри щяддян артыг шиширдяряк
пессимист нятиъяляря эялиб чыхыр, эюстярирляр ки, бяшяриййятин эяляъяйини
фялакят эюзляйир. Йер кцрясиндя ящалинин сайы сцрятля артыр, тяби
сярвятляр, хцсусян дя ярзаг ещтийатлар ися тцкянмяк цзрядир. Лакин нязярдя
тутулмалыдыр ки, мцасир сивилизасийа инкишаф етдикъя онун игтисади вя
мяняви потенсиалы да артыр, глобал проблемлярин щяллиня йюнялян фяалиййят дя
эцълянир. Дцнйада гярарлашмыш олан индики вязийййяти дцзэцн якс етдирян
йени сийаси тяфяккцр сивилизасийаны кейфиййятъя йени сявийяйя галдырмаьа
йюнялир. Бу тяфяккцр юйрядир ки, мцасир инкишафын диалектикасы дцнйа йюнялир.
Мигйасында юлкялярин ямякдашлыьы вя гаршылыглы асылылыьы мейлинин артмасына
ифадя олунур. Беля шяраитдя цмумбяшяри сярвятляр бу вя йа диэяр дювлятлярин
вя йа синифлярин мянафейиндян йцксякдя дурур.
Дцнйа юлкяляринин артмагда олан бирлийи, вящдяти юлкяляр вя халглар
арасындакы мцнасибятлярин идеоложиляшдирилмясинин ардан галдырылмасыны, синфи
мянафе иля мцгайисядя цмумбяшяри мянафелярин юн плана чякилмясини зярури
едир. Беля ки, мцасир дюврдя иътимаи тяряггинин башлыъа истигамятини бу вяйа
диэяр синфин, иътимаи групун, миллятин мянафейи дейил, мящз цмумбяшяри
мянафеляр тяшкил етдийи эетдикъя даща айдын эюрцнмякдядир.
Гейд олунмалыдыр ки, глобал проблемляр асас щялл олунмур. Бу йолда
обйектив вя субйектив характерли чятинликляр юзцнц эюстярир. Биринъи
гябилдян олан чятинликляр ашаьыдакылардыр: глобал проблемляр тябитян бцтцн
бяшяриййятя аиддир, онлары щялл етмяк цчцн дцнйа мигйасында бирэя фяалиййят
эюстярилмяси тяляб олунур. Сонра, онларын щялл елми-техники вя техноложи
ъящятдян чох мцряккябдир. Буна эюря дя ъямиййятля елми-техники инкишафын
сявиййяси, бязян онлары щялл етмяк кифайят етмир. Щям дя глобал проблемляр
сцрятля чохалыр, юзц дя бир сыра чятинликляр (хцсусян дя инсан-тябият
мцнасибятляринин тянзим едилмясиндя) йарадыр. Эюстярилян обйектив
чятинликлярля йанашы субйектив характерли чятинликляр дя юзцнц эюстярир.
Мясялян, мцщцм елми-техники вя игтисади тядбирляр щазырланаркян бязян онларын
ятраф мцщитя эюстяряъяйи мянфи тясирляр йетяринъя нязяря алынмыр. Бир сыра
щалларда туллантылардан истифадя олунмасы, торпаьын бярпа олунмасы, истифадя
олунмуш суйун биоложи тянзимлянмяси мясяляляриня лазымы диггят йетирилмир. Бу
мясялялярдя яталят, яняняви стереотиплярдян лянэ ял чякилмяси, шцурун
йениляшмяси просесинин зяиф эетмяси вя саир дя юзцнц эюстярир.
Фялсяфя эяляъяйя елми вя реалист йанашмаьын дцнйаэюрцшц вя методоложи ясасыны
тяшкил едир. Бу нязяриййя эяляъяйя оптимист нязярля бахан идейа силащыдыр.
Фялсяфянин бу кейфиййяти инсанлара тякъя рущ йцксяклийи эятирмякля
мящдудлашмыр, о щям дя чятинлик вя тящлцкя шяраитиндя дцзэцн истигамят
сечмяйя, елми реалист нятиъяляр чыхармаьа кюмяк едир. Онлары галдырмаг цчцн
сямяряли йоллар вя васитяляр ахтарыб тапмаьа сювг едир.
2. Bəşəriyyətin gələcəyi və real tarixi proses. Фялсяфя юйрядир ки, тарихи просес цмуми
ганунауйьунлуглар цзря даим ирялийя доьру йюнялир. Бу мянада бяшяриййятин
кечмиши, бу эцнц вя эяляъяйи бир-бириля айрылмаз вящдят тяшкил едир. Беля ки,
ъямиййятин бу эцнкц щяйата онун кечмиш инкишафынын нятиъясидир. Диэяр
тяряфдян эяляъяйин бцнювряси ндики шяраитдя инсанларын практики йарадыъы
фяалиййяти иля гойулур.
Лакин реал тарихи просесин эяляъяйини, онун бу эцнцнц, садяъя олараг
кечмишинин тякрарыр щесаб етмяк доьру олмазды. Яслиндя эяляъяк юзцндя мцяййян
гядяр кечмишин вя индинин бязи ъящятлярини ящатя етмясиня бахмайараг,
тамамиля йени кейфиййятя малик ъямиййят олаъаг, бяшяриййятин щуманист в явя
демократик гурулуш щаггындакы чохясрлик сосиал иделларыны тяъяссцм
етдиряъякдир.
Эяляъяйин елми узагэюрянлийи щяр шейдян яввял бцтцн дцнйа мигйасында сосиал
тяряггинин эери дюнмязлийи, гаршысы алынмазлыьы ганунауйьунлуьуна ясасланыр.
Бу ганун сцбут едир ки, юзцнцн бцтцн мцряккяблийи, гейри-бярабярлийи вя зддиййятлилийи
дахилиндя тарих ирялийя доьру инкишаф едир. Бязи дюврлярдя узун мцддят баш
верян дурьунлуг вя тяняззцл щалларына, мцхтялиф ъямиййятлярин кортябии
гцввялярин тясири вя йа сосиал тоггушмалар нятиъясиндя узун илляр давам едян
эерилийиня бахмайараг бцтювлцкдя тарихи просес йцксялян хятт цзря ирялиляйир.
Мцасир дюврдя сосиал тяряггинин диэяр бир мцщцм ганунауйьунлуьу, онун
сцрятинин артмасында ифадя олунур. Башга сюзля дейился, индики дюврдя тарихин
ритминин артмасы щяр шейдян яввял тарихдя халг кцтлялярин ролунун, йарадыъы
фяаллыьынын артмасы иля яизащ едилмялидир. Ялбяття сющбят тякъя дцнйа
ящалисинин сайынын артмасындан эетмир (щярчянд бунун юзц дя мцщцм амилдир).
Сосиал тяряггинин сцрятлянмясини шяртляндирян амилляр комплексиндя ашаьыдакылар
мцщцм йер тутур: инсанларын елми биликляринин, тящсил вя пешя щазырлыьынын.
Сийаси шцурлуьунун артмасы, шяхсиййятин азадлыьынын эенишлянмяси, эетдикъя
даща чох халгларын бейнялхалг ялагяляр системиня вя цнсиййятя ъялб олунмасы,
сосиал-игтисади, сийаси вя мядяни просеслярин бейнялмилялляшмяси вя саир.
Индии сийаси вя сосиал, игтисади, техники-техноложи дяйишикликлярин, елми вя
мядяни наилиййятлярин бейнялхалг мцбадиляси яввялки дюврляр иля мцгайися
олунмайаъаг дяряъядя баш верир.
Мцасир тарихи просесин
апарыъы мейлляри ашаьыдакылардыр: нцвя тящлцкясиндян азад динъ дцнйа
уьрунда мцбаризя апаран гцввялярин чохалмасы; халг кцтляляринин эетдикъя даща
эениш тябягяляринин ролунун артмасы; щяйатын мцхтялиф сащяляриндя
демократикляшмянин дяринляшмяси; бейнялхалг мцнасибятлярин бцтцн тяряфляринин
бейнялмилляшмяси; инсан амилинин ролунун артмасы; шяхсиййят азадлыьынын вуя
щуманист дяйярлярин мигйасынын эенишлянмяси; сосиал ядалятя доьру инкишаф;
бяшяриййятин елми-техники имканларынын сцрятля эенишлянмяси вя онлардан
щуманист мягсядляр цчцн истифадя едилмясинин артмасы; инсан вя тябиятин
гаршылыглы мцнасибятляриндя ащянэдарлыьын чохалмасы.
|