Sosial fəlsəfədə insan amili (davamı)
Kant qeyd
edirdi ki, insan xarici aləmin təsiri altında yaranan təəssüratlar və hissləri
öz şüuru vasitəsilə qəbul edir. Bu yolla o öz daxilindəki ruha xarici aləm
haqqında məlumat verir, ruh isə bu
anlayışları əlaqələndirir, yəni düşüncə və
təfəkkürü yaradır.
İnsan zehni
onun yetkin yaşında öz zirvəsinə çatır. Sərbəst şəkildə anlayışları əlaqələndirmək,
müəyyən biliklər əsasında ehtirasları idarə etmək qabiliyyəti lap axırda gec
əmələ gəlir. Bəzi hallarda heç əmələ gəlmir. Əksər adamlar bir bitki kimi dünyaya yaşamaq, nəslini artırmaq və ölmək üçün gəlmişlər, bunlar öz məqsədlərinə nail ola bilmir, çünki öz qüvvələrini düzgün sərf etmirlər, onları saxlayan ümid,
gələcəyə inamdır.
Hegelin
insan təlimi rasionalizmə əsaslanırdı. O Dekart tərəfindən əsası qoyulmuş antropoloji
rasionalizmi daha da inkişaf etdirmişdir. Hegel göstərirdi ki, insanın
heyvandan fərqi hər şeydən əvvəl təfəkkürə malik olmasındadır. Məhz bu keyfiyyət onun insanlığını bəşəriyyətə bildirir. Hegelin fikrincə insan mənəvi fəaliyyətdə olan subyektdir. O
ümuməhəmiyyətli xarakter daşıyan ruhun və zəkanın daşıyıcısıdır. Hegelə görə
insan yalnız özünün ümumi və azad olduğunu dərk etdikdə şəxsiyyətə çevrilir.
Onun fikrincə cəmiyyət daxilində üstünlük fərdə deyil, sosial birliyə və
kollektivə məxsusdur.
Hegel insanın
mahiyyəti haqqında “Hüquq fəlsəfəsi” əsərində belə yazırdı: “İnsan təbiətin bir
prosesidir; insan yalnız öz cismini və ruhunu təkmilləşdirməklə (özü də mənlik
şüurunun azad olduğunu duyandan sonra) öz həqiqi sahibinə çevrilə bilər. Bu
çevriliş həm də imkanın (ideyanın, anlayışın) həqiqətə çevrilməsidir, bu zaman insan öz mahiyyətinə qayıdır.”
Klassik
alman fəlsəfəsinin digər nümayəndəsi L.Feyerbax “Xristianlığın mahiyyəti” əsərində
qeyd edirdi ki, insan heyvandan öz şüuru, özünüdərk etmək qabiliyyəti ilə
fərqlənir. İnsan özünün növünü, mahiyyətini düşünə bilir,
heyvan isə yox. Yalnız özünüdərk edə bilən məxluq digər predmet və canlıların
təbiət və mahiyyətini öyrənə bilər. İnsan eyni zamanda həm “mən”, həm də
“sən”dir, çünki o, özünü başqasının
yerində təsəvvür edə bilir: onun
şüurunun obyekti həm özü, həm də başqalarıdır.
İnsan necə
düşünür? İnsanda insani olan nədir? Ağıl, iradə və ürək. Mükəmməl insanda təfəkkür,
iradə, hisslər güclü olur. Təfəkkür qüvvəsi – dərketmənin işığıdır, iradə
qüvvəsi – xasiyyətin enerjisidir, hisslər qüvvəsi isə - məhəbbətdir. Feyerbaxa
görə insanın bu xüsusiyyətləri onun mahiyyətini təcəssüm edir. Həqiqi məxluq – düşünən,
iradəyə malik olan, sevməyi bacaran
məxluqdur. Hansı obyekti öyrəniriksə də, bu zaman biz onda sanki öz şəxsi mahiyyətimizi öyrənmiş oluruq, hər hansı bir əməldə də biz
özümüzü ifadə edirik.
“Gələcək
fəlsəfənin əsas müddəaları” əsərində Feyerbax qeyd edirdi ki, əvvəlki fəlsəfənin
başlıca
müdəası belə olub: mən abstrakt, yalnız düşünən bir varlığam, mənim cismimin buna heç bir aidiyyatı yoxdur; yeni fəlsəfədə isə əsas fikir ondan ibarətdir ki,
mən həqiqi, duymağı bacaran
bir məxluqam; cismim mahiyyətimə daxildir; bədənim elə mənəm, mənim
mahiyyətimdir. İnsan universal varlıqdır, o azad və məhdudiyyətsizdir. İnsanın
hissi, duyğusu müstəqildir və nəzəri mahiyyət və məna səviyyəsinə ucala
bilər, niversal hissi - düşüncə, universal hissiyyat – mənəvi
ruhlandırmadır. Yeni fəlsəfə insanı (deməli həm də təbiəti o insanın ətraf
mühiti olduğu üçün) fəlsəfənin yeganə, universal və ali predmetinə çevirir,
antropologiyanı və fiziologiyanı universal elm elan edir. İncəsənət, din,
fəlsəsə həqiqi insan mahiyyətini aşkarlamaq üçün gözəl vasitədir. insanın
mahiyyəti yalnız insanlar arasında yaranan ünsiyyət yolu ilə üzə çıxarılır.
Beləliklə,
Feyerbaxın təlimində insanın mənəvi fəaliyyətindən hissi-cismani tərəfə dönüş edilir.
O belə hesab edir ki, Hegelin mütləq ruh ideyası insanın həqiqi mahiyyətinin
mistikləşdirilmiş ifadəsidir. Feyerbaxın antropoloji materializmi bundadır ki, o insanın mahiyyətini ön plana çəkir. O göstərirdi ki, insanı
öyrənmək bu fəlsəfənin yeganə, universal və ali predmetidir. Lakin Feyerbax insanın
mahiyyətini mücərrəd fərd kimi anlayırdı. Ona xalis bioloji mövcudluq kimi yanaşırdı. Feyerbaxın fəlsəfəsində bir səciyyəvi cəhət də onun dinə münasibətidir: o dinə insanın
xassələrinin özgələşməsi kimi baxırdı: guya insan ikiləşir və Allahın simasında öz mahiyyətini müşahidə
edir. Bu cür ikiləşmənin səbəbini o insanın təbiətin və cəmiyyətin kortəbii
qüvvələrindən asılı olmasında görürdü. Onun təlimində din insanın “qeyri-şüuri
formada təzahür edən mənlik şüuru” kimi çıxış edir.
XIX əsrdəki
qeyri-klassik fəlsəfi təlimləri insanın əsas keyfiyyətini iradə və hisslərdə
görürdülər. Məsələn, alman filosofu Şopenhauerin (1788-1860) insan haqqında
düşüncələri də diqqəti cəlb edir. İnsan müxtəlif qərarlar qəbul etmək imkanına
malikdir. Bu imkan insanı motivlər arasında mübarizə meydanına çevirir. Hər bir insan öz xarakterinə uyğun olaraq bu
motivlərə reaksiya verir. O insana pessimist baxışı
təbliğ edirdi. Şopenhauerin fikrincə xoşbəxtlik
həmişə inkari nəticə verir. Çünki o insanı yalnız müvəqqəti olaraq əzabdan
xilas edir. Bundan sonra onu yeni əzablar gözləyir. Beləliklə əzab insan
həyatından ayrılmazdır, ona daimi xasdır. Buna görə də optimizm cəfəng baxışdır. O bəşəriyyətin ifadə oluna bilməyən əzablarına istehza etməkdən başqa bir şey tapmırdı. F.Nitsşe də insanı həyat qüvvələri və həvəsləri
oyununun iştirakçısı hesab edirdi. Onun fikrincə insanın davranışı hakimiyyətə
can atmaq iradəsini ifadə edir.
Antropologiya
məsələləri Azərbaycan ictimai və bədii fikri tarixində də geniş yer tutmuşdur. Uzaq
keçmişdən - Dədə Qorquddan və Ə. Bəhmənyardan bu yana bir
çox görkəmli mütəfəkkirlər insan, onu mahiyyəti haqqında
qiymətli fikirlər irəli sürmüşlər. Məsələn, N. Gəncəvi göstərirdi ki, insan
xilqətdən şərəfli yarandığı üçün zəngin mənəviyyatlı, böyük amallar yolçusu olmalıdır. İnsan öz bacarığı
və qabiliyyətinə görə yer üzünün ağasıdır. Dünyada
hər şey ona xidmət edir. İnsan həyatda ağıllı, bilikli, hünərli, zəhmətkeş, doğruçu və s. təqdirəlayiq keyfiyyətlərinə görə
seçilir.
Bəhmənyar,
Ə.Sührəvərdi, Nizami və başqaları
insanın dərk etmək qabiliyyətinə yüksək qiymət
vermişdilər. Nizami yazırdı: “Dostluğa layiq yalnız ağıldır, ağlın varsa, hər
şeyin vardır”. O dövrün filosofları insanı teosentrizm və naturalizm
mövqeyindən qiymətləndirirdilər. S.Ürməvi insanın təbiəti və mahiyyəti
məsələsini dərindən araşdırmış, insan və cəmiyyətin qarşılıqlı təsirini və
əlaqəsini qeyd etmişdir.
Ümumiyyətlə
orta əsrlərdə müsəlman şərqində insan düşüncəli, nəfsə malik (şüurlu), bütün
yaranmışlardan üstün varlıq, yer üzünün əşrəfi hesab olunurdu.
İslam dini
insanın izahına geniş yer verir. Burada insan maddi cisim (bədən) və mənəvi
(ruh) kimi təsəvvür olunur. Belə hesab edilir ki, maddi (cismani) müvəqqəti
xarakter daşıyır, ruh isə əbədidir. İnsan öldükdən sonra onun ruhu ilahiyə
qovuşur. Bununla yanaşı islam dini insanın özünü anlamasına və cəmiyyəti dərk
etməsinə böyük
əhəmiyyət verir.
XIII əsrin
böyük
mütəfəkkiri Nəsirəddin Tusi qeyd edirdi ki, insan
yaşamaq üçün yeməyə möhtacdır. Lakin insanın yeməyi heyvanlardakı kimi ələf və
sudan ibarət deyil, təbiət tərəfindən hazır şəkildə verilmir.
Tusi ictimai
varlıq olan insanın ictimai həyatdan - cəmiyyətdən kənarda mövcudluğunu qeyri-mümkün
saymışdır. O yazırdı: “Dünyanın intizamı, məişətin nizamı, əməklə hasilə
gəldiyindən, insan növü isə köməksiz yaşaya bilmədiyindən əmək köməksiz, kömək
də ictimai birliksiz
ola bilməz. Deməli insan növü öz təbiəti etibarilə ictimai
birliyə möhtacdır.”
Görkəmli
Azərbaycan şairi İ.Nəsimi insan anlayışına təkcə ontoloji deyil, həm də humanist
və etik məna vermişdir. O insanı “kiçik aləm” adlandırır və göstərirdi ki, o öz
kamilliyinə görə maddi şeylərdən daha yüksəkdə durur. Nəsiminin fəlsəfəsində
“Mən” anlayışı ən geniş həcmli anlayış olan “Haqq” (Allah) ilə eyniləşdirilir
və bütün
mövcudatın cəmi kimi götürülürdü.
İnsan, öz
mahiyyəti və idrakı ilə bağlı
məsələlər böyük Füzulinin yaradıcılığında da geniş yer tutmuşdur. O insanın
mahiyyətini onun idraki qabiliyyəti və kamilliyi ilə əlaqələndirirdi. Füzuliyə
görə aqil insan öz xilqəti barədə düşünməli, varlığının mahiyyətini
araşdırmalı, özünün əvvəlini və sonunu dərk etməlidir.
Şərq fəlsəfi
fikrinin materialist ənənələrini davam etdirən M.F.Axundov da insana böyük
diqqət yetirirdi. O ömrünün son dövründə yazdığı
əsərlərdə insan, onun həyatı, azadlığa nail olmağın yolları barədə maraqlı
fikirlər irəli sürmüşdür.
XX əsrin
tədqiqatçıları antropoloji ideyaları davam etdirərək, insanı, onun mahiyyətini,
mənşəyini və davranışını bütöv
sistemli şəkildə öyrənməyə çalışmışlar.
Marks Şeler
“Kosmosda insanın yeri” adlı əsərində (1928) fəlsəfi antropologiyanın əsas
məqsədini insanın mahiyyətinin, onun dünyada yerinin, yaşamağın mənasının öyrənilməsində
olduğunu göstərirdi. İnsan varlığının başlıca
prinsipləri – qüdrətli, lakin kor olan həyat “coşğunluğu”
və hər şeyi qavrayan, lakin taqətsiz olan ruhdur. Şeler obyektiv dəyərlər
sisteminin tarixi kateqoriya olduğunu hesab edərək, fərdin şüurunda müsbət
əxlaqi hisslərin oyadılması yolu ilə insanın kamilliyinə nail olmağı
arzulayırdı.
Müasir fəlsəfənin
digər antropoloji cərəyanlarında da (freydizm, neofreydizm, ekzistensializm,
H.Markuzenin insan fəlsəfəsi) konkret, real, həqiqi insan, onun
təəssüratlanması, subyektiv mövcudluğu, azadlığı, davranışı və məsuliyyəti ilə bağlı
problemlər geniş öyrənilir. İnsan qorxu, həyəcan,
azadlıq kimi substansional hisslərlə yaşayır, özünü, öz mövcudluğunu başa düşmək üçün o, başqalarla
ünsiyyətdə olmalı, onları sevməli və başa düşməlidir (ekzistensializm). Şəxsiyyət mən-fövqəl mən strukturu
əsasında formalaşır (instinktlər – sosial qadağa və institutlar – şəxsiyyətdə
formalaşmış əxlaqi norma və prinsiplər sistemi), bu prosesdə bioloji
tərəf əsas rol oynayır (freydizm). Neofreydizmdə bu müddəa bir
qədər yumşaldılır.
|