Sosial fəlsəfədə insan amili
Plan:
1. İnsan və özünüdərk
2. İnsan mahiyyətinə yeni baxış
1.İnsan və özünüdərk. İnsan problemi – fəlsəfi
özünüdərkin mərkəzi problemidir. Təsadüfi deyildir ki, fəlsəfə tarixinin hər
bir mərhələsində insan haqqındakı ideyalar və təsəvvürlər daim filosofların diqqət
mərkəzində olmuşdur.
Sosial fəlsəfədə insan, onun
varlığı, mənşəyi, həyatının mənası, ölümü və ölməzliyi ilə məsələlər xüsusi
bölmədə əhatə olunur. Müasir dövrdə insanın fəlsəfi mənalandırılmasına maraq
xüsusi böyükdür. Hazırda gözümüz qarşısında bütün biliklərin antropolojiləşməsi meyli baş verməkdədir. Bu meyl onda
ifadə olunur ki, fəlsəfi problemlərin ümumi, mücərrəd izahının yerini,
onların insan fenomeni baxımından konkret mənalandırılması tutur. Hətta ənənəvi fəlsəfi məsələlərin
özü də getdikcə daha çox antropoloji əsaslar üzərində qurulmaqdadır.
Antropologiyanın (insan haqqında fəlsəfi təlimin) banisi M. Şeler göstərmişdir ki, fəlsəfənin bütün mərkəzi problemlərini mahiyyət etibarilə insan probleminə müncər
etmək olar.
Fəlsəfə insanı öyrənən
konkret elmlərdən (iqtisadi nəzəriyyə, sosiologiya, psixologiya, təbabət, biologiya vəs.) fərqli olaraq ona bütöv bir tam kimi yanaşır. Müasir dövrdə insanı öyrənən xüsusi elmlər böyük nailiyyətlər əldə etmişlər. Lakin onlar öz predmetlərinə uyğun
olaraq insanın bu və ya digər səpkisinə diqqət
yetirirlər. Buna görə də həmin məlumatlar əksərən birtərəfli xarakter
daşıyır. Odur ki, insanı kompleks və hərtərəfli öyrənməyə tələbat və ehtiyac
yaranır. Bu vəzifə isə fəlsəfənin öhdəsinə düşür. O ümumnəzəri və dünyagörüşü
elmi olmaq etibarilə insan haqqındakı konkret elmləri bir növ inteqrasiya edir. Beləliklə
də insanı öyrənən konkret elmlərin dar çərçivəsini, məhdudluqlarını aradan
qaldırmağa imkan verir.
Müasir dövrdə insana
kompleks yanaşılması tələnatı bir sıra amillərlə şərtlənir.
Hər şeydən əvvəl göstərilməlidir ki, insan çox mürəkkəb və müxtəlif tərəfləri
əhatə edən varlıqdır. Buna görə də onu bütün əhatəliliyi və hərtərəfliliyi ilə öyrənmək zərurət halını alır.
İnsan haqqında elmlərin vahid sistem şəklində inteqrasiyası isə yalnız
fəlsəfi zəmin üzərində həyata keçirilə bilər.
XVIII əsr fransız filosofu
Helvetsi insana bütöv və hərtərəfli yanaşmağın
zəruriliyini göstərərək yazırdı: “İnsan haqqında elm tam mənada götürüldükdə
hüdudsuzdur, onu öyrənmək uzun və çətin işdir. İnsan müxtəlif rəssamların
seyr etməsi üçün sərgiyə qoyulmuş modelə bənzəyir. Hərə onun bir cəhətinə baxır,
lakin hələ heç kəs onu bütövlükdə əhatə edə bilməmişdir.”
Fəlsəfi antropologiya rəsmi
elm kimi keçən əsrin əvvəllərində M. Şeler və Q. Plesner tərəfindən
Alamniyada yaradılmışdır. Lakin bu heç də o demək deyildir ki,
ona qədər insan haqqında təlimlər mövcud olmamışdır.
İnsan varlığı haqqında Şərq
və Qərb modellərinin yaranması sivilizasiya rarixində iki mədəniyyətin və
mənəviyyatın mövcudluğundan irəli gəlir. Qərb mənəviyyatında istifadə olunan
dini prinsip yaradan Allah və insan arasında müəyyən dualizmə əsaslanır. Şərq
mədəniyyətində də Allah və insan arasında uçurum unudulmur, bununla belə insandakı ölməz, qeyri-cismani başlanğıcların olması ideyası qəbul olunur.
Məsələn, hind mənəviyyatında belə bir təsəvvür vardı ki, Allah və
insan arasında heç bir fərq yoxdur, insandakı ilahi
başlanğıc elə Allahın özüdür; “Eqo”
total şəkildə (bütövlükdə), mütləq “Mən”in (insanda həqiqi Mən olanın) naminə
inkar edir. Qərbdə isə dindən yalnız Axirət günündə, özü də yalnız
peyğəmbərlər imtina edə bilərlər (bu zaman onlar Allaha qovuşurlar).
Şərqdə insanlar Allahları
seçirsə, Qərbdə əksinə, sanki, Allah insanları seçir. Şərqdə göstərilirdi ki,
fövqəl biliyə nəyinki vəhy, həm də insana xas olan fövqəl-rasional, intuisiya
yolu ilə nail olmaq mümkündür. Qərbdə isə bu yol qeyri-məqbul hesab
edilirdi. Şərqdə əsasən diqqət idarəetməyə, mənəvi özünüifadəyə (o cümlədən
kosmologiyaya) yetirilirsə, Qərbdə daha çox rasional fəallıq gözə çarpır.
Şərqdə ali mənəvi ideal – Allah sifətində qərarlaşmaq, öz ifadəsini tapmaqdırsa,
Qərbdə söhbət yalnız ruhun xilasından (o da Axirət günündə) gedir.
Müasir fəlsəfə ədəbiyyatda
insanın təbinti və insanın mahiyyəti anlayışları fərqləndirilir. İnsanın
təbiəti dedikdə - Homo sariens nəslinə xas olan daimi, dəyişilməz
xüsusiyyətlər, ümumi qabiliyyət və keyfiyyətlər nəzərdə tutulur. İnsanın
mahiyyətini isə onun zəkası, yaratdığı maddi və mənəvi sərvətlər, sosial
həyatın müxtəlif formaları ifadə edir. Filosoflar insanın mahiyyətini
müxtəlif şəkildə izah edir, onun təbiətə, cəmiyyətə, Allaha və özünə qarşı
olan münasibətini öyrənirlər. Tədqiqatçılar insanın cismani, emosional,
əxlaqi, mənəvi və sosial varlığını tədqiq edirlər.
Əslində qeyd olunan hər iki yanaşma bir-birini tamamlayır.
İctimai inkişafın
nəticəsində insanın bioloji və sosial keyfiyyətləri
arasında ziddiyyətlər yaranır, insan və təbiət arasındakı münasibətlər
sosial-mədəni həyatın əsasında qurulmağa başlayır. Hər
bir dövr insanda özünəməxsus iz buraxır,
“yeni insan” tələbi ilə meydana çıxır, bu insan öz ilkin mahiyyətini yenisi ilə əvəz etməyə məcbur olur.
Ağıllılıq, mənəviyyat, əxlaqi məsuliyyət – insanın başlıca keyfiyyətləridir, bu keyfiyyətlər insanın tarixi
mahiyyətini ifadə edir. Fərd azad və universal təbii varlıq olaraq, özündə
keçmişi, indikini və gələcəyi əks etdirir, bu yolla da özünü dəyişdirir.
İnsan - ictimai varlıqdır, o
yalnız cəmiyyətdə, digər fərdlərlə ünsiyyətdə yaşaya bilər. İnsanlar öz
tarixini özləri yaradırlar, lakin buradakı şərait, onların əvvəlki inkişafı ilə müəyyən olunur. İnsanın
mahiyyəti haqqında ən dərin və ətraflı təsəvvürü real tarix verir, bu prosesdə insan öz mahiyyətini
bütün rəngarəngliyi və zənginliyi ilə ifadə edə bilir.
Fəlsəfədə insan problemi
əslində özünüdərk problemidir. Özünüdərk həm də incəsənətdə, dində, real
həyatda ifadə olunur. Marksın qeyd etdiyi kimi, insan ideyası – dövrün
təsəvvür olunma üsulunun elementidir. Filosofun baxışları nə dərəcədə dövrün məzmununu
ifadə edə bilir? Bu
suala cavab vermək çətindir. Çünki, XVIII əsrə qədər fəlsəfə ilə yalnız
peşəkar, məhdud sayda şəxslər məşğul olmuşdular. Fəlsəfədə insan ideyasının
inkişafı fəlsəfi dünyagörüşünün və ümumiyyətlə, düşüncə tərzinin
səviyyəsindən asılı idi. Fəlsəfi təfəkkürdə uzun müddət mifoloji və ya dini
şüurun elementləri yaşamışdır.
İnsan haqqında ilk
təsəvvürlər hələ qədim Hind və Çin fəlsəfi təlimlərində ifadə olunmuşdu.
Məsələn, Vedalarda və Upanişadlarda insanın mənəviyyatı, onu obyektlər və
ehtiraslardan azad etmək yolları göstərilirdi. Burada fərdi ruhun (atmanın)
dünya ruhuna, universal prinsipə (brahmana) qovuşması əsas yer tuturdu. Qədim Çində geniş yayılmış
konfusiçilik və daosizm təlimlərində də insanın əxlaqı davranışı təbiət və
kainat ilə əlaqələndirilir, tərbiyə məsələləri diqqət mərkəzində dururdu.
Qədim Çin fəlsəfəsində
insanı, onun qabiliyyətlərini ilahiləşdirir, qiperbolik şəkildə ilk insan
modelini yaradırdılar, insan haqqındakı mifoloji təsəvvürlər qrotesk şəklini
alırdı. Qədim hind fəlsəfəsində də insanın strukturu kainatın strukturuna
uyğun gəlirdi.
Ümumiyyətlə, Qədim Şərq
fikrində insanın təbii və sosial aləminə humanist münasibət, onun daxili
dünyasının təkmilləşdirilməsi başlıca yer
tuturdu.
Qədim Yunan fəlsəfəsinin
erkən dövründə də insanla bağlı müəyyən maraqlı fikirlər
irəli sürülmüşdü. Lakin insana doğru həqiqi dönüşü sofistlər və Sokrat
etmişdilər. Sofistlərin görkəmli nümayəndəsi Protaqor yazırdı: “İnsan bütün mövcudluqların ölçüsüdür, həm mövcud olan şeylərin ölçüsüdür
ki, onlar mövcuddur, həm də mövcud olmayan şeylərin, çünki onlar mövcud
deyildir.”
Qədim yunan fəlsəfəsində
orfiklər insanda iki başlanğıcın (cismani, titanik və ali, mənəvi,
dionisisayağı) olduğunu qeyd edirdilər; həyat əzabdır, bədəndəki ruh
natamamdır, cisim-ruhun tabutu və həbsxanasıdır, yaşamağın məqsədi – ruhun
cisimdən azad olmasıdır. Platonda bu ideya bədənin ölümə düçar
olmasında və ruhun ölməzliyində ifadə olunur. Ümumiyyətlə qədim yunan
filosofları insanın başlıca xüsusiyyətini ağılda görmüş,
onun təbiət və mahiyyətini, yaşamağın mənasını, ruhun və cisminin
münasibətini və digər problemləri dərindən öyrənmişdilər.
|