Həyatın və ölümün mənası
1.Antik dövr filosofları insanın özünə münasibəti barədə.İnsan
probleminin vacib tərəflərindən biri həyatın və
ölümün mənasıdır. Yalnız insan öz ölümünü, yaşamağını dərk edib qiymətləndirə
bilir. İnsan özünüdərki şüurun müxtəlif səviyyə və formalarının vasitəsilə, o
cümlədən fəlsəfə, din və incəsənət ifadə edib qavraya bilir.
Fəlsəfə tarixindən məlumdur ki, insanın özünüdərkinin
çox vacib mərhələlərindən biri – onun öz taleyinə olan münasibətidir. Bu münasibətə uyğun olaraq
onda müəyyən dəyərlər sistemi formalaşır; xeyir və şər, borc və hüquq, bərabərlik və ədalətlilik, ağıl və vəhy, əzabkeşlik və
həzzalma. Həmin təsəvvürlərə uyğun olaraq insan öz həyatını qiymətləndirməyə başlayır.
Qədim yunan filosoflarının bu problemə münasibətləri birmənalı olmamışdır. Heraklit hesab edirdi
ki, xoşbəxtlik qidalanmaqda yox, düşünməkdə və “təbiəti eşidib, ona uyğun
davranmaq və danışmaqdadır”.
Levkipp isə həyatın mənasını gözəllikdən
həzz almaqda görürdü. Demokrit yazırdı: “az ilə kifayətlənən xoşbəxt adamdır;
əsl sərvət var-dövlət yox, ürəkdir. Biliyi də ölçü ilə artır – yoxsa cəhalət bataqlığından çıxa bilməzsən”. İnsan iki qütb arasında seçməyə məcburdur, burada
əsas meyar – həqiqətdir (o da nisbidir) , bu meyar yaxşı ilə pis olanı fərqləndirməyə kömək edir. İnsan hər
şeyin meyarıdır (Protaqor).
Sokrat insanları daim mənəvi və
intellektual təkmilləşməyə dəvət edirdi. Onun fikrincə şər biliksizlik
üzündən əmələ gəlir, əxlaq - biliyin nəticəsi və məhsuludur. Dünya dərkolunmazdır, dərkolunan insanın
qəlbi və əməlləridir. Sokrat və bir çox başqa
yunan filosofları xoşbəxtliyi insanın xeyirxah əməllərində görürdülər.
Kiniklər xeyirxahlığı azad, sadə, müdrik həyat kimi qiymətləndirirdilər.
Kirenaiklər isə həyatı həzzalma kimi başa düşüb onun mənasını asketizm – gedonizm qütblərində axtarırdılar.
Platona görə gözəlliyə nail olmağın ali forması – müdriklik, ağıldır. O
göstərirdi ki, dövlətliliyin Allahı Poros və kasıbçılığın ilahəsi Peniyanın
oğlu Eros gözəl və eybəcər, ideal və cismani, əbədi və keçici arasındakı
ziddiyyəti ifadə edir. Eros – dünyanı əhatə edən əsas hərəkətverici qüvvədir,
o şeylərin özlərini ideyalara oxşatmağa, ruhları öz əvvəlki sığınacağı olan
dünyaya qayıtmağa can atmağa vadar edir. Ruhun bu fəaliyyəti onun bir tərəfdən biliyə, digər tərəfdən isə ölümə can atmasında ifadə
olunur.
Aristotel hesab edirdi ki, xeyirxahlıq
insanlara verilmir, təbiət bizə yalnız onu qazanmaq imkanını yaradır.
Xeyirxahlığa nail olmaq yollarını siyasət öyrədir. Xöşbəxtliyin şərtləri –
mərdlik, səbr, haqq və ağıl-fərasət qabiliyyətləridir.
Orta
əsrlər fəlsəfəsi yaşamağın mənasını Allahın seyr edilməsində, onun dərk
olunmasında görürdü. Bu da insanın şüurunun imkanlarından xaric idi. Məqsəd böyükdür, insanın təbii imkanlarına sığmır, ona görə də əlçatmazdır.
2.Yeni dövr filosoflarə insan haqqındaİntibah
dövründən başlayaraq insan
fərdiyyətçiliyi, azadlığı əsasında qurulan xoşbəxtlik haqqında təsəvvürlər
formalaşmağa başlandı. İ.Kant bu
təsəvvürləri bir qədər də genişləndirdi:
insanın ali vəzifəsi əxlaqi qanunu yerinə yetirməkdir. Azad olmaq əxlaqi borcu şüurlu şəkildə yerinə
yetirmək deməkdir
Hegelin təsəvvüründə ümumdünya tarixinin,
hər bir insanın başlıca məqsədi – azadlığın gerçəkləşməsi idi. O.Kont cəmiyyətin təkamülü
nəticəsində insanda sosial keyfiyyətlərin heyvanilərə tədricən üstün
gəldiyini qeyd edərək, göstərirdi ki, insanın əsas xoşbəxtliyi – fəaliyyətdə
olmaq, daim nəyə isə nail olmaqdır. Qabiliyyətləri, bacarıqları
istifadəsiz qalan insan həyatından bezir. Kont da Kant və Hegelin bu fikri ilə razılaşırdı ki, insanın yeganə hüququ – öz vəzifələrini
yerinə yetirməsidir. Başqa hüquqlar həm mənasız, həm də mənəviyyatsızdır:
insan cəmiyyətdən aldığını ömründə qaytara bilməz!
F.Şlegel “On iki kitabda fəlsəfənin
inkişafı haqqında” əsərində yazırdı ki, insanın təbiəti və mahiyyətinə uyğun
olan yeganə keyfiyyəti – azadlıqdır. Azadlıq insanın mahiyyətidir, dünyanın
inkişaf qanunları – azadlıq qanunlarıdır, onlar dünyanın bütövlüyünü təmin edir. İnsanın azadlığı ondan ibarətdir ki, o, dünyaya təsir
etmək qabiliyyətinə malikdir. İnsanın ali məqsədi - ali formaya, təşkilə
qayıtmaq, onun daxilində əriməkdir. İnsan dünyanın tərkib hissəsi olaraq,
sonuncunun məqsədlərinin həyata keçirilməsinə kömək edə bilər, özü də yalnız
bəşəriyyət, kollektiv formasında. Yalnız bu zaman insan nəsli dünyaya təsir edərək onu formalaşdırıb tamamlaya
bilər.
|
İnsanın
şüurunda eqoizm (eynilə idrak, əzabkeşlik, həzzalma) öz son həddinə çatdırılıb,
fərdlərin rəqabəti dəhşətli bir hal alıb (istər kiçik, istər böyük
hadisələrdə); bütün bunlar komediyanın süjeti üçün yaxşı materialdır. Bunu biz
daha aşkar şəkildə hər kəsin hər kəsə, hamının hamıya qarşı olan müharibəsində
görürük (bunu Hobbs “Vətəndaş haqqında” adlı əsərində çox gözəl təsvir edib).
Dövlət eqoizmi, şəri, əzabkeşliyi aradan götürə bilmir, baxmayaraq ki, dövlətin
məqsədi – hər kəsin xeyrinə olana nail olmaqdır. Hətta dövlətin daxilində
müharibə qalmasa da, o, xaricdən xalqlararası müharinə şəklində dövlətə qayıdır
və dəfələrlə artan borca bənzər şəkildə çoxlu qan qurbanlarını tələb edir.
Bütövlükdə bəlkə müharibə aradan qaldırılar, onda başqa bir dəhşətli hal
yaranar: əhali artıqlığı, bunun nəticələrini ən cəsarətli təxəyyül belə təsvir edə
bilməz. Buna görə xeyirxahlıq, məhəbət, comərdlik mənbəyindən həm də həyata
olan iradənin inkarı yaranır. Əgər bir kəs ölüm ayağında daha özü və başqası
arasında eqoistcəsinə fərqi qoymursa, başqasının əzab çəkməsini özününkü kimi
qəbul edirsə, ona kömək göstərirsə, hətta bu yolda özünü qurban verməyə
hazırdırsa, bütün məxluqlarda özünün həqiqi, ürəkdən gələn “mən”ini tapırsa,
onda o, bütün canlının əzabkeşliyini özününkü sayıb kainatdakı ağrının bir hissəsinə
çevrilməlidir. Hər bir insanın dərdi onun dərdidir; o, bütövü dərk edir, başa
düşür ki, axırı itməkdir, əzabkeşli dünyanın mahiyyətini duyur, öz iradəsi ilə
həyatdan üz döndərir, hər hansı bir sevinc qarşısında, o, özünü itirir, könüllü
şəkildə arzu və istəklərindən imtina edir. Görün indi belə iradəsi cilovlanmış
adam, öz təbiəti üzərində uzun sürən və acılı-ağrılı olan mübarizədən sonra
qalib gələrək, yer üzərində yalnız xalis təfəkkür, idrak məxluqu kimi qalırsa,
o, dünyanın təmiz, pak nir güzgüsünə çevrilir. Daha heç nə onu dərdə mübtəla
edə bilməz, nə hərislik, nə qorxu, nə paxıllıq, nə də qəzəb. Adam sakit,
gülərüz halda bu dünyanın kabuslarına dönüb baxır, çünki sonuncular daha onun
üçün tanışdır; həyat və onun obrazları səhər yuxusunun xülyaları kimi ötkəm
olub, itib gedir.
Beləliklə,
Şopenhauerə görə ölüm və yaxud intihar heç də iradənin inkarı yox, onun
qüdrətli təsdiqinin bir formasıdır. İnkarın mahiyyəti ondadır ki, insan həyatın
əzab-əziyyətini yox, ləzzətini rədd edir. İntihar edən isə yaşamaq istəyir,
istəmədiyi şey - bu həyatın şəraitidir. Deməli, söhbət həyata olan iradədən
imtina etməkdən yox, həyatın müəyyən bir ifadəsinin imtinasından gedir. İntihar
– ayrıca bir hadisənin könüllü şəkildə dağıdılmasıdır; o, şeyözündələrə
toxunmur, necə ki, yağış göy qurşağına toxuna bilməz; ümumiyyətlə intihar
tamamilə mənasız və sarsaq hərəkətdir. Bununla belə o, Mayanın (qədim hind
fəlsəfəsində) şedevridir; çünki insanın həyata olan iradəsi özünün özü ilə
hərcmərcliyinin ən biabırçı ifadəsidir. Belə bir ziddiyyəti biz həyat
iradəsinin ibtidai ifadələrində də görmüşük: materiya, zaman və məkan uğrunda
mübarizədə, iradənin ifadə şəkillərinin daha yüksək pillələrində və nəhayət ən
ali pillə olan ideya səviyyəsində; bu səviyyədə insanlar nəinki bir-birini
qırır, onlar hətta öz-özünə də müharibə elan edir; gərginliyini aradan
götürmək, əzablardan canını qurtarmaq üçün öz cismini məhv edir (bu,
əzabkeşliyin iradəyə üstün gəlməsindən irəli gələn hadisədir). İradə
azadlığının yeganə ifadəsi – iradə tərəfindən öz mahiyyətinin dərk edilməsidir.
Bu yolla o, digər dərketmə yolların motivlərindən azad olur (burada yalnız
hadisələr dərk olunur). Azadlığın belə ifadəsi yalnız insana xasdır. Zərurət
təbiətin, azadlıq isə xeyirxahlığın səltənətidir. Dünyanın daxili mahiyyətini
biz iradənin bütün ifadələrində obyektlilik şəklində dərk edirik. Bu obyektliyi
təbiətin qaranlıq qüvvələrin şüursuz təkanından insanın şüurlu fəaliyyətinə
qədər izlədikdə başa düşməliyik ki, iradənin sərbəst inkarı ilə yanaşı bütün
məqsədsiz, rahatlıqsız axtarışıar və meyllər aradan götürülür: obyektliliyin
bütün pillələrində müxtəlif formaların çoxluğu, iradənin ifadələri və
sonuncunun başlıca forması olan subyekt və obyekt, digər ümumi formalar – zaman
və məkan məhv edilir.
Freyd
qeyd edir ki, insanlar yaşamağın məqsədini xoşbəxtliyə nail olmaqda görürlər,
bunun konkret mənası “güclü həzzalma hissi küçirməkdədir”. Sözün geniş
mənasında buraya ağrının və narazılığınolmaması da əlavə olunur. Lakin
həzzalma prinsipinin proqramı bütün aləmə (həm makrokosm, həm də mikrokosma)
qarşı çıxış edir; o ümumiyyətlə mümkün deyil, kainatın quruluşu ona qarşı
çıxır. Xoşbəxtlik - əslində gözlənilməz həzzalma, tələbatın gərginliyinin
yüksək səviyyəsinin aradan qalıdrılmasıdır. Belə hallar tez-tez təkrarlanarsa,
insanda biganəlik, etinasızlıq hissi yaranar. İnsan üç qrup əziyyətlər çəkir
(özündən, xarici aləmdən və digər insanlar tərəfindən). Freydə görə əzablardan
qurtarmaq üçün bir neçə yol tapıblar: narkotiklər, yoqa, yaradıcılıq
fəaliyyəti, dünya haqqındakı təsəvvürləri dəyişdirmək (məsələn, din vasitəsilə,
ya da inqilab yolu ilə). Freydin özü isə bu vəziyyətdən çıxış yolunu sevmək və
sevilməkdə görürdü.
V.Frankl
göstərir ki, insanın həyatını heykəltaraşın fəaliyyəti ilə müqayisə etmək olar.
Təsəvvür edin ki, ona öz əsərini tamamlamaq üçün müəyyən vaxt verilir. Lakin
onun nə həmin vaxtın sonu, nə də işin nə vaxt qurtaracağı haqqında məlumatı
yoxdur. Buna görə də öz işini nə vaxt dayandıracağını bilmir. O sadəcə olaraq
ona ayrılmış vaxtdan maximum istifadə edir ki, əsər yarımçıq qalmasın. Lakin
əgər verilmiş vaxt iş başa çatana qədər qurtarsa belə görülən işin qiymətini
aşağı salmır. Həyatın fraqmentar xarakteri onun mənasını azaltmır. Ömrün
uzunmüddətli olmasından biz heç vaxt onun nə dərəcədə mənalı olduğu ölçüsünü
əldə edə bilmərik.
Normal insan nə vaxtsa öləcəyindən qorxaraq özünü
itirmir, ümidsizliyə qapılmır. Əksinə ona verilən ömrü mənalı yaşamağa, özündən
sonra müsbət iz qoymağa çalışır. Hər bir fərdin həyatının məqsədi və amalı onun
mənimsəmiş olduğu sosial ideyalarla, yaşadığı dövrün şəraiti ilə sıx bağlı
olur. Məhz onlara arxalanaraq insan öz həyatını xeyir və ya şər, doğruçuluq və
ya yalançılıq, ədalət və ya ədalətsizlik kimi mənəvi - əxlaqi anlayışlar
üzərində qurur. Deyilənlərdən aydın olur ki, insanın həyatının mənası,
ölməzliyi onun özü tərəfindən qazanılır.
Din
insanın həyatını müqəddəs dini ehkamlara əməl etməkdə, dini ayin və mərasimləri
yerinə yetirməkdə, etiqad vasitəsilə Allaha, axirət dünyaya inam bəsləməkdə
görür. Fəlsəfə isə
Bu məsələni həll edərkən ona fərdi, şəxsi və
ümumbəşəri göstəricilərin vəhdəti baxımından yanaşır.
İnsan həyatı fiziki cəhətdən keçici olmasına
baxmayaraq mənəvi baxımdan ölməzlik qazana bilir. İnsanın ölməzliyi onun qoyub
getdiyi mənəvi irs, yaradıcılıq və xeyirxah əməllərdir. Təsadüfi deyildir ki,
görkəmli elm, mədəniyyət xadimləri, gözəl sənətkarlar, xalqın vətənpərvər
oğulları cismən ölüb getsələr də mənən əbədiyyətə qovuşur, əsrlər boyu
yaşayırlar. Deməli, insanın ölməzliyi onun zəkasının qüdrətində və humanizmində
təcəssüm edir. Burada böyük Nizaminin aşağıdakı misralarını yada salmaq yerinə
düşərdi:
Nə şöhrət, nə yuxu, nə də ki, yemək,
Həyatın mənası olmasın gərək.
Çalış öz xalqının işinə yara
Dünya əməlinlə geysin zər, xara.
Bütün digər canlılardan fərqli olaraq insan yeganə
mövcudatdır ki, həyatı boyu daim özündən narazı olur, müəyyən narahatlıq
keçirir, öz məqsədinə çatmağa çalışır. Bu onun inkişafının stimulu rolunu
rolunu oynayır. O öz qabiliyyətlərini hərtərəfli inkişaf etdirməyə, cəmiyyətin
tərəqqisinə, ümumi işin xeyrinə öz töhfəsini verməyə səy göstərir. İnsanın
sosial mahiyyət daşıması, cəmiyyətdə yaşaması onu buna sövq edir.
|