Cəmiyyətin tarixi və tarix fəlsəfəsi
Plan:
1. Cəmiyyətin
tarixinin formalaşmasında mütəfəkkirlərin ideyaları
2. Tarix
fəlsəfəsinə yeni baxış
1.
Cəmiyyətin tarixinin formalaşmasında mütəfəkkirlərin ideyaları.Sosial fəlsəfənin mühüm
problemlərindən biri də cəmiyyətin inkişafının tarixi mərhələlərinin
öyrənilməsidir. Bəşər tarixinin mahiyyəti və xüsusiyyətlərini qiymətləndirən
tədqiqatçılar bu yolla öz yaşadıqları yaşadıqları dövrün mahiyyətini müəyyən
etməyə çalışırlar.
Tarixin
inkişaf mərhələləri və xüsusiyyətləri müxtəlif mövqedən öyrənilib
qiymətləndirilir: əfsanəni, bədii, dini, ideoloji və sair. Fəlsəfə tarixində
tarix fəlsəfəsi problemlərinə bir çox filosoflar öz münasibətlərini
bildirmişdilər, burada metodoloji yanaşma məsələləri də mühüm əhəmiyyət kəsb
etmişdir.
Cəmiyyətin
inkişafda olduğu fikri fəlsəfədə qədimdən irəli sürülmüşdü. Hələ antik dövrdə
insanlar müşahidə etmişdilər ki, cəmiyyət bir yerdə dayanıb durmur, daim
dəyişməkdədir. Sonralar dünya ölkələri və xalqları ictimai həyatın müxtəlif
sahələri üzrə əlaqələr artdıqca belə bir fikir formalaşdı ki, bəşəriyyətin
inkişafı vahid tarixi prosesi ifadə edir. Onun bir-birilə əlaqəli iki tərəfi
vardır: birinci, hər bir konkret ölkənin, xalqın inkişafı; ikinci bütünlükdə
bəşəriyyətin inkişafı.
Bütövlükdə
tarixi proses dedikdə cəmiyyətin aşağı pillədən yüksək pilləyə doğru
mütərəqqi istiqamətdə inkişafı başa düşülür. Tarix fəlsəfəsi dünya
xalqlarının fəaliyyəti prinsiplərini və qanunauyğunluqlarını tarixi səpkidə
öyrənir, tarixin məqsədi və mənasını açmağa çalışır. Bu isə insanların
praktik fəaliyyəti üçün çox zəruridir. K. Yaspers yazırdı: “Biz tarixi bütöv
bir tam kimi anlamağa çalışırıq, bununla da özümüzü anlamağa çalışırıq. Tarix
bizim üçün elə bir yaddaşdır ki, həyatmızın kökləri ondadır. Tarix bir
dəfəlik əsası qoyulmuş özüldür, əgər biz izsiz, soraqsız yox olmaq deyil,
insan varlığına öz tövhəmizi vermək istəyiriksə, onunla əlaqəni
kəsməməliyik”.
Tarixi
vahid və bütöv proses kimi mənimsəmək gedişində insanın özünü anlaması da
dərinləşir. Bu prosesdə onun mənəvi dünyası zənginləşir. Tarixi başa düşmək
və yadda saxlamaqla insanlar elə bir zirvəyə yüksəlir ki, buradan nəinki
yalnız öz keçmişini və indiki vəziyyətini, habelə müəyyən mənada gılıcıyini
də görə bilər. Tarixi biliyə arxalanan insan özünü yeni tərzdə qiymətləndirə
bilər. əlbəttə tarixi prosesi ideallaşdırmaq da doğru olmazdı. Burada çoxlu
müsbət cəhətlər, əxz edilməli nümunələr və təcrübə ilə yanaşı müəyyən nöqsan
və təsadüflər , bədbəxt hadisələr, çoxlu cinayətlər də baş vermişdir.
Fəlsəfi
fikirdə tarixi prosesin izahına dair müxtəlif baxışlar olmuşdur. Cəmiyyət
inkişaf etdikcə bu təlimlər də uzun təkamül yolu keçmişdir. Antik dövrün
mütəfəkkirlərinin (Platonun, Aristotelin və başqalarının) əsərlərində
bəşəriyyətin tarixi haqqında qiymətli məlumatlar və mülahizələr vardır. Lakin
onlar bitkin deyildi və buna görə də tarix fəlsəfəsi adlandırıla bilməz.
Tarix fəlsəfəsi sonrakı dövrün məhsuludur.
Qədim
mütəfəkkirlər tarixin ümumdünya xarakterini anlamaqdan uzaq idilər. Məsələn,
antik dövrün tarixçiləri yunan və roma dünyasını bütün yürdə qalan dünyadan
ayırır və vəhşi dünyaya qarşı qoyurdular. Orta əsrlərdə xristian
ilahiyyatçıları bu nöqsanı aradan qaldırb, onu başqası ilə əvəz etdilər.
Onların baxışlarına görə tarix ilahi qüvvənin niyyətinin həyata keçirməsi və
insanın fövqündə duran xüsusi bir layihənin reallaşmasıdır. Bundan əlavə
onlar elə hesab edirdilər ki, tarix yalnız xristian xalqına aiddir. Bütün
qalan bəşəriyyət tarixdən kənardadır. Görkəmli ilahiyyatçı Avqustin (354-430)
tarixi dini-ilahiyyat baxımından mənalandıraraq aşağdakı altı dövrə
ayırmışdır: 1) Adəmdən su basqınına qədərki dövr; 2) su basqınından İbrahimə
qədərki dövr; 3) İbrahimdən Davuda qədərki dövr; 4) Davuddan Babilistan
çarlığına qədərki dövr; 5) O vaxtdan İsaya qədərki dövr; 6) İsadan qiyamət
gününə qədərki dövr. Bu dövrlər insanın keçdiyi yaş mərhələlərinə (körpəlik,
uşaqlıq, yeniyetmə, gənclik, kişilik, qocalıq) uyğun gəlir. Avqustin
xristianlıq mərhələsini tarixin başa çatması dövrü kimi səciyyələndirir. Bu
mərhələlərin bir-birini əvəz etməsinin səbəbini o ilahi qüvvədə görürdü. O
göstərirdi ki, tarix şeytan (qaranlıq) ilə Allahın (işığın) qarşılıqlı
mübarizəsini nümaiş etdirir. Işığın labüddən qələbəsi məhz tarixin mənasını
müəyyən edir. Onun təlimində ,ərqin mistik ideyalarının təsiri aydın görünür.
Səciyyəvi cəhət budur ki, cəmiyyətin inkişafının guya dairə üzrə getdiyi
haqqında antik fikirlər rədd olunur. Bu mənada onu tarixi tərəqqi ideyasının
əsasını qoyanlardan biri hesab etmək olar.
Intibah
dövrü fəlsəfəsində ümumdünya tarixi prosesinin yeni anlamı işlənib
hazırlandı. Bu dövrdə başqa məsələlərdə olduğu kimi tarixə münasibətdə də
humanist səpki əsas yer tuturdu.
Yeni
dövrdə mexanikanın və riyaziyyatın inkişafı belə bir fikrə gətirib çıxartdı
ki, cəmiyyətin özü də mexaniki aqreqatdır.
Yer
tarixini səma (ilahi) tarixindən ayırmağa ilk dəfə italyan mütəfəkkiri Ç.
Viko (1668-1774) cəhd etmişdir. O tarixin mənasını təbii zərurət anlayışı ilə
əlaqələndirirdi. Bu anlayış adı altında o “daimi olan və heç vaxt pozulmayan
səbəb-nəticə qaydası”nı başa düşürdü. Bu təbii qayda bütün xalqların və
millətlərin irəliyə doğru hərəkətini müəyyən edir. Bu hərəkət üç mərhələdən
keçir: Allahlar əsri (uşaqlıq), Qəhrəmanlar əsri (gənclik) və insanlar əsri
(yetkinlik). Inkişafın yetkinlik səviyyəsinə çatdıqdan sonra, yəni insanlar
arasında münasibətlər vicdan, zəka və borc ilə tənzim olunduqda, bəşəriyyət
öz yolunun əvvəlinə qayıdır və köhnə yolu yenidən təkrarlayır. Vikonun
fikrincə, sosial formalar bu mərhələlər üzrə yaranır, özünün çiçəklənmə
dövrünü keçirir və sonra məhvolma mərhələsinə daxil olur. Beləliklə, Viko o
vaxta qədər bir-birinə qarşı duran tərəqqi və dövran haqqında konsepsiyaları
əlaqələndirməyə cəhd göstərmişdir. Viko tərəfindən əsası qoyulan bəşər
tarixinin mənalandırılması problemini Fransız maarifçiləri davam və inkişaf
etdirmişdilər. Volter 1765-ci ildə ilk dəfə “tarix fəlsəfəsi” anlayışını
işlətməklə fəlsəfi fikri xüsusi tipli reallıq olan tarixi mənalandırmağa
yönəltdi. Bu reallığı o insanın zəkalı təbiətinin təkamülü və inkişafı ilə
əlaqələndirirdi. Tarixə bu cür yanaşma cəhdini Volterdən sonra Russo davam
etdirmişdir. Ümumiyyətlə, maarifçilər tarixin mənası və istiqamətini insan
zəkasının tərəqqisi ilə əlaqələndirirdilər. Onlar bəşəriyyətin tarixinə
zəkanın tərəqqisi mərhələləri kimi yanaşırdılar. Bir qədər sonra bu baxış
Kondorse tərəfindən əsaslandırıldı. O tərəqqini bəşər tarixinin əsas meyli
hesab edirdi. Göstərirdi ki, bu meyl bəşəriyyəti dönmədən həqiqət və
xoşbəxtliyə doğru hərəkət etdirir. Kondorse bəşəriyyətin tarixini on
mərhələyə ayırırdı. Bu bölgünün meyarını o insan zəkasının inkişafı
səviyyəsində və onun azadlıq dərəcəsində görürdü. Səciyyəvi cəhət burasıdır
ki, Kondorse tərəqqi ideyasını Volter və Monteskye kimi, monarxların və hakimiyyət
başında duranların maarifləndirilməsi ilə, fərdlərin, xalqların və
millətlərin kütləvi hərəkatları ilə əlaqələndirirdi. Onun fikrincə texnikanın
tətbiqi, elmi kəşflər, əxlaqın siyasi və hüquqi institutların təkmilləşməsi
sayəsində bu hərəkatlar yüksək inkişaf səviyyəsinə çatırlar. Kondorse
göstərirdi ki, bəşəriyyətin gələcək xoşbət vəziyyəti aşağdakı üç problemin
həlli ilə bağlıdır: “millətlər arasında bərabərliyin məhv edilməsi; müxtəlif
siniflər arasında bərabərliyin artması və insanın həqiqi təmilləşməsi”. Onun
yüksək optimizmini, bəşəriyyətin qızıl əsrinin yaranmasında zəkanın rolu
haqqında fikirlərini sonrakı mütəfəkkirlərin bir qismi qəbul etmədi. Məsələn,
Kant göstərirdi ki, insan nəslinin tarixi bizi narazılıqla ondan üz
döndərməyə məcbur edir. Biz burada nə vaxtsa tam zəkalı məqsəd tapacağımıza
ümid etmirik. Onun fikrincə tarix bütöv bir tam kimi və vahid şəkildə heç
vaxt təcrübədə bəlli olmur. Buna görə də tarixin mənasını axtararkən əvvəldən
yox, tarixin sonundan başlamaq lazımdır. Başqa sözlə, onu izah edərkən
təbiətin ali məqsəd kimi nəzərdə tutduğu nəticədən çıxış etmək lazımdır. Buna
görə də insan nəslinin tarixinə təbiətin sirli planının yerinə yetirilməsi
kimi baxmaq olar.bu sirli plan dedikdə o mükəmməl dövlət quruluşunun bərqərar
olmasını nəzərdə tuturdu. Belə quruluşda insan nəsli bəşəriyyətn ona vermiş
olduğu bütün imkanları tam inkişaf etdirə bilər.
Kant
tarixi tərəqqinin əsasını əxlaqi prinsiplərdə görürdü. Onun fikrincə tarixin
təkamülü, təbiətin təkamülündən məhz bununla fərqlənir. O göstərirdi ki,
cəmiyyətdə azadlıq, ədalət və əxlaqi mükəmməlliyin təminatçısı hüquqi dövlət
olmalıdır. Bu fikir ilə də Kant klassik alman fəlsəfəsinin başlıca nailiyyəti
olan tarix fəlsəfəsinin əsasını qoydu.
XVIII
əsrin alman mütəfəkkiri İ. Herder tarixi prosesin izahında irəliyə doğru bir
addım atmışdı. O ümumdünya tarix konsepsiyasını işləyib hazırladı.herder
təkamülçü idi. Buna görə də ümumdünya tarixi anlayışına canlı təbiəti və üzvi
aləmin təkamülünü də daxil edirdi. Onun fikrincə bu təkamül rəvan şəkildə
bəşəriyyətin tarixinə keçir. Sonuncunun məqsədi isə mücərrəd şəkildə
götürülən humanizm və rifah əldə etməkdir.
Herderə
görə bütün tarixi hadisələr eyni əhəmiyyətə malikdir, onların hər biri digəri
üçün deyil, məhz özü üçündür. Buna görə də bəşəriyyətin gələcək qızıl əsri
haqqında təlim tarixi prosesi tətbiq olunmalıdır. Belə ki, bütün nəsillərin
yalnız son nəsil naminə yaşadığını düşünmək ağılsızlıq olardı. Bu o deməkdir
ki, qızıl əsrdə yaşayacaq nəsil bütün əvvəlki nəsillərin məhv olunmuş
xoşbəxtliyi üzərində yüksələn taxt-tacda oturacaqdır.
Fransız
tarixçisi Lüsyen Fevr (1878-1956), öz məşhur, fundamental əsəri olan “XVI
əsrdə inamsızlıq problemi: Rablenin dini” monaqrafiyasında tarixin
öyrənilməsinin metodlarından yazarkən qeyd edirdi ki, tarixçi gərək
anaxronizmə yuvarlanmasın. Keçmişin və indinin insanı eyni deyildir. Onlar
eyni cür düşünə və duya bilməzlər. Onların dünyanı qavramaq üsulu və
vasitələrini xüsusi olaraq öyrənmək lazımdır. Onun fikrincə, hər hansı bir
hadisənin obyektiv və subyektiv şərtləri müəyyən edilməlidir. Fərdin şəxsi
təşəbbüsü və sosial zərurətin nisbəti necədir ? Hansı şəraitdə insanın bu və
ya digər əməlləri tarixi əhəmiyyət kəsb etməyə başlayır ? Fevr bu suallara
cavab axtararkən onları ilk növbədə şəxsiyyət, onun dünyagörüşü,
cəmiyyətin inkişafında onun xidmətini öyrənməyin metodları ilə
əlaqələndirirdi.
Fevr
belə bir təhlükənin də real olduğunu başa düşürdü ki, görkəmli şəxsiyyətlərin
ifadələrini olduğu kimi qəbul etmək olmaz. Yəni dövrün necə olduğunu bu
çıxışların məzmunu əsasında qiymətləndirmək düzgün deyildir. Marks da qeyd
etmişdir ki, dövrün qiymətini, onun ideoloqlarının yaratdıqları “yanlış şüur”
əsasında vermək olmaz.
Fever
belə hesab edirdi ki, tarixçi öyrəndiyi dövrün insanlarına xas olan
intelektual əməliyyatları, çüur vərdişlərini, dünyanı qavramaq üsullarını
aşkar etməli, həmin xüsusiyyətlərin əmələ gəlməsinin gizli yollarını üzə
çıxarmalıdır. Bunun üçün birinci növbədə dövrün nitq və dil xüsusiyyətlərini,
insanların hərəkətlərinin mahiyyətini ifadə edən simvolları (işarələri)
müəyyən etmək tələb olunur.
O
göstərirdi ki, “insana xas olan, ondan irəli gələn və aslı olan, onu ifadə
edən, onun mövcudluğunu təstiq edən, fəaliyyətini, zövqünü və fəaliyyət
üsullarını göstərən hər nə varsa” hər şey tarixçinin diqqət mərkəzində
olmalıdır. Bir sözlə dövrün həyat tərziniöyrənmək lazımdır. Əgər digər
fransız tarixçisi Mark Blok, tədqiqatın mərkəzi kateqoriyasını “cəmiyyət”
sayırdısa, Fevr, bunun “sivilizasiya” olduğunu qeyd edirdi. O buraya, insan
psixologiyasını, ekoloji, coğrafi və bir sıra maddi amilləri daxil edirdi,
onların insanların dünyagörüşünə təsirinin öyrənilməsini vacib bilirdi.
M. Blok
“Tarixdə məddahlıq və ya tarixçinin sənəti” əsərində daha çox sosial
əlaqələri, sinfi strukturu-ümumiyyətlə istehsal, ağalıq və tabelik
münasibətlərini, siyasi hakimiyyət tiplərini, dünyagörüşünü (sinfi quruluş və
struktur ön planda olmaq şərtilə) öyrənməyi vacib hesab edirdi. Fevr, Blokdan
fərqli olaraq, daha çox mənəvi amillərə, qeyri-müəyyən terminlərə müraciət
edirdi (ritm, nəbz, axın və s.).
Hər iki
tarixçinin qənaəti odur ki, tarixi Prokrust yatağına (məşhur yunan əfsanəsi)
yerləşdirib sıxışdırmaq olmaz.
Fevrin
yaradıcılığının başlıca ideyası- mentalitet problemdir; tarixçi gərək insan
şüuru tərəfindən dünyanı qavramaq və mənimsəmək imkanlarını, həmin imkanları
yaşadığı dövrə mövcud mədəniyyətin təsirinə necə məruz qaldığını, insanın
istifadə etdiyi “düşüncə alətlərinin” xüsusiyyətlərini nəzərə almaqla
öyrənsin. Tarixçi, bunun haqqında yazmalıdır ki, insan özünə miras qalan
şüurun fəaliyyət formalarını şəraitdən aslı olaraq, necə istifadə edir və
necə dəyişdirir. Bir də o gərək unutmasın ki, mentalitet heç də ideologiya
deyildir.
Insan
fikrinin inkişafı tarixində, o cümlədən sistemli fəlsəfədə belə bir
xüsusiyyət var: ilk əvvəl, odaha çox xarici aləmlə, sonra insan ruhu ilə
məşğul olur və nəhayət, insan öz səylərini özünün taleyi və aqibətinin öyrənilməsinə
yönəldir. Yunan filosoflarının tarixi sistemləri kosmoloji xarakter daşıyır.
Onların əsas məqsədi – dünyanın başlanğıcını tapmaq idi; yalnəz Ellin
mədəniyyətinin görkəmli nümayəndələri (V əsrdə sofistlərin çıxışlarından
başlayaraq) tərəfindən bir sıra fəlsəfi sistemlər yaradıldıqdan sonra insan
zəkasının yeni dövrü başlandı: insan, onun təfəkkürü və fəaliyyəti sözün əsl
mənasında fəlsəfənin tədqiqat obyektinə çevrildi.
Hələ öz
dövründə Sokrat təəccüblənirdi ki, bizim üçün daha vacib olan xeyir və
gözəllik probleminin qabağını fiziki (kosmoloji) məsələlər necə tutur ? XIV
əsrdə yaşamış Petrarka isə Avqustinin belə bir ifadəsini xatırlayır:
“ulduzların hərəkətini görüb heyrətlənəndə gərək özümüzü də unutmataq”.
Sosial
idrakın təkamülünün bu formada inkişafının səbəbini ilk əvvəl elmi
problemlərin şəraiti və xarakterində axtarmaq lazımdır. Tarix fəlsəfəsi Viko,
Bosüet, Herder, Hegel, Kont, Bokl, Marks kimi böyük şəxsiyyətlərin səyləri
nəticəsində yaranır. Buraya tarixi elmin Makkiaveli, Mişlo, Qizo, Loran kimi
nümayəndələrini də əlavə etmək lazımdır. Görkəmli fizioloq Dübua-Raymon,
riyaziyyatçı Kurno, mədəniyyətşünas Lippert də qismən özünü tarix fəlsəfəsinə
həsr edənlərdəndir. Müxtəlif adamlar tarix fəlsəfəsini sevimli məşğuliyyət
forması kimi seçib öyrəniblər. Tarixi-fəlsəfi prosesləri ümumiləşdirib
doktrin şəklində ifadə etməyə çalışanlar da az olmamışdır (ingilis yazıçısı
Flint, fransız Rujemon, italiyalı yazıçı Marsel və başqaları).
Bununla
belə tarix fəlsəfəsinin aşağdakı əsas məsələləri hələdə tam həll
olunmamışdır. 1) indiyə qədər tarix fəlsəfəsinin metodu, dəqiq həcmi və
məzmunu müəyyən edilməmişdir; 2) tarix fəlsəfəsinin katiqoriyalar aparatı
axıra qədər çatdırılmayan, tamamlanmayan ideya və anlayışlardan ibarətdir.
Belə vəziyyəti görən Helmholts yazırdı: heç bir tarixi və fəlsəfi elm
(qramatika istina olmaq şərtilə) həqiqətdə özü haqqında dəqiq
qanunlarıformulə etmək qadirində deyil; 3) tarix fəlsəfəsinin əleyhdarları, o
cümlədən Şellinq, Şopenhauer və Diltey hesab edirdilər ki, tarixin xarakteri
belədir ki, o, özünün elmi, sistematik fəlsəfəsini yaratmaq iqtidarında
deyil.
Digər
elimlərdə olduğu kimi, tarix fəlsəfəsində də, xaotik vəziyyət mərhələsi
olubdur. Tarix fəlsəfəsi öz quruluş və məzmununa görə sosiolagiyadan daha
ümumidir. O tarixi inkişaf qanunlarını, ümumi prinsip və şərtlərini
öyrənməkdə sosiologiyanın nailiyyətlərinə əsaslanır.
|
Tarix
fəlsəfəsi insan qəlbi və şüuruna yaxın olan problemlərə bilavasitə toxunur
(onun əsas maraq və mənafelərinin tarixdə özünə uyğun necə yer tapması, onların
keçmişini və gələcək taleyini müəyyən etmək kimi vəzifənin öhdəsindən gəlmək və
s.). insanların maraq və mənafeləri çox rəngarəngdir, bəzən antoqonist xarakter
daşıyan; ona görədə tarix fəlsəfəsi müxtəlif dünyagörüşlərin və sosial-siyasi
proqramların toqquşma meydanına çevrilir. Beləki, hər bir partiya, hər bir
sosial qrup keçmişi öz mənafeləri mövqelərindən izah etməyə çalışır. Bununla
belə ən ümumi hərəkat və inkişaf ideyası meydana gəldikcə o, ictimai elmlərin
bütün sahələrini daha faydalı şəkildə birləşdirir. Elm inkişaf etdikcə,
obyektiv, hamı tərəfindən qəbul edilmiş həqiqətlərin sayı artır; insanlar
arasında kəskin ziddiyyətlər azaldıqca sosial biliklər sahəsində də mübahisəli
məsələlər azalır.
Tarix
fəlsəfəsinin əleyhinə çıxanlardan biri Şellinq olmuşdur. Onun dediyi əsas fikir
ondan ibarət idi ki, tarixi faktların təkrarı mümkün deyildir, yəni hər bir
tarixi hadisənin mütləq fərdiliyi və konkretliliyi mövcuddur. Şopenhauer isə
yazirdi ki, “tarix özünün hər bir səhifəsində müxtəlif şəkildə eyni yazılar
yazır, yalnız adlar və dövrlər dəyişir. Tarixdə biliyin subordinasiyası
(“qarşılıqlı aslılığı”) yoxdur, tarixdə hökumranlıq edən bliyin koordinasiyası
(mütənasibliyi) var. Tarix cəmiyyət üçün heç bir faktı təqdim edə bilmir. Tarix
işarədir, elm deyildir. Tarixi fəaliyyətdən insan “iradə subyekti” olaraq, daim
iradə aktları ilə rastlaşır və əbədi olaraq susuzluqdan əziyyət çəkən
Danaidanın xəlbiri ilə su daşıyan Tantala bənzəyir (qədimi yun an əfsanəsinin
qəhrəmanları)”.
Bəs
əslində tarix nədir ? Tarixdə təkrarlanma varmı ? Bəlkə burada ancaq tamamilə
bir-birindən fəqlənən hadisələr mövcud olur ? Xeyir, tarix bu iki qrup
hadisələrin hər birini istisnasına əsaslanıb yazıla bilməz. Doğrudur, tarixdə
məkan və zaman etibari ilə təkrarlanmayan və təsadüfi faktlarda olur (məs.
Makedoniyalı İsgəndər). Bununla yanaşı fərdlər zamanı, onun vəzifələrini
müəyyən edə bilərlər (məsələn Martin Lüter).
Tarixi
hadisələrin fərdi əlamətləri, bu hadisələri tam əhatə edə bilmir., eyni zamanda
bu hadisələrin qanunauyğun xarakterinin ifadə olunmasına da mane olmur. Adolf
Ketle öz “Sosial fizika” əsərində yazırdı: “Dəhşətli dəqiqlik və ardıcıllıqla
öyrəndiyimiz bir büccə var. Bu, həbsxana, katorqa və eşafot büccəsidir. Bax, bu
büccənin azaldılması üçün çalışmalıyıq, bunun üçün, şübhəsiz, ictimai
quruluşumuzu dəyişdirməliyik ki, nəticədə belə ürək ağrısından mənzərə də
dəyişsin; cəmiyyətin özü cinayətkarları yetişdirir, cinayətkar onun əlində bir
alətdir. Hiss edirsən ki, insan nəsli vahid, oxşar bir senari üzrə hərəkət
edir; ayrı-ayrı fərdlərin bütün fəaliyyəti pərakəndə və sistemsiz göründüyü
qədər cəmiyyətin əlamətləri bir o qədər məqsədyönlü görünür”.
Con Stüart
Mill özünün “Məntiq sistemi” əsərində yazırdı ki, tarixdə tamamilə oxşar iki
hadisəyə rast gəlmək olmur. “Bütün sosial hadisələr insan təbiətinin ifadəsi
olaraq xarici şəraiti ilə müəyyən olunur; burdan nəticə çıxarmaq olar ki,
insanən ağlı, duyğuları və iradəsimüəyyən, dəyişilməz qanunlara tabedirsə, sosial
həyatın hadisələri də insan təbiəti ilə müəyyən edilən dəyişilməz qanunlara
tabedir”.
Tarix
fəlsəfəsi sosiologiya ilə xeyli yaxındır. O. Kont sosiologiya haqqında yazırdı:
“sosiologiya təkrarlanan hadisələri öyrənir, bunu, ayrı-ayrı şəxslərin, hətta
xalqların adlarını belə nəzərə almadan edir”. Tarixi və onun istiqamətini isə
inkişaf və tərəqqi prinsipi müəyyən edir. Bu fikri, fransız materialistləri ilə
yanaşı K. Marks da ifadə edib. XIX əsrin tədqiqatçıları (Kartev) tərəqqini
“tarixin canı” adlandırırdılar. Karl Ernst Fon-Ber yazırdı ki, “ümumdünya
tarixi əslində bəşəriyyətin əbədi maraqlarının inkişafı tarixidir”. Tərəqqi
bütün insan fəaliyyətinin sahələrində baş verir: iqtisadiyyatda, elmdə,
mədəniyyətdə və s.
Sosiologiya
ictimai fəaliyyət növləri və formalarının mövcudluğu və inkişafı şərtlərini
öyrənir. Cəmiyyət insanı yalnız təbii imkan və keyfiyyətləri hüdudlarında
dəyişdirib inkişaf etdirə bilər. Digər tərəfdən, ictimai formalar fərdin,
insanın təbii meylləri və qüvvələrinin inkişafının nəinki səbəbi, həm də
məhsuludur. Qumploviç, Pol Bart və O. Kontun tarixi fəlsəfi sistemi, əslində
bizim indi adlandırdığımız tarix fəlsəfəsidir. Kont yazırdı: “İnsan təkamülünün
başlıca nəzəriyyəsi kifayət qədər müəyyən edilib, bu da, tarix fəlsəfənin
bilavasitəqurulması üçün əsasdır”.
Tarix
fəlsəfəsinə inamın az olmasının səbəblərindən biri də bu barədə çoxlu fəlsəfi
sistem və cərəyanların olmasıdır. Tarix fəlsəfəsinə irad tutula biləcək daha
bir neçə məsələ var: 1) keçmiş haqqında biliklərin az olması; 2) tarixi hadisələrin
mürəkkəbliyi.
Tarixi
proseslərin ümumi xarakterini öyrənmək üçün məlim tarixi hadisələrin
yaranmasının səbəblərini bilmək vacibdir. Fransız tarixçisi İppolit Ten qeyd
edirdi ki, “tarixdə faktları zəruri əlaqələr ilə birləşdirmək lazımdır ki, onlar
əbədi olaraq inandırıcı olsunlar”.
Hələ XIV
əsrdə yaşamış ərəb tədqiqatçısı ibn-Xıldun qeyd edirdi ki, tarix
fəlsəfəsitarixin tənqidindən qüdrətli bir alətdir.
Vilhelm
Fon Humbolt tarixin ən çətin vəzifəsini hər hansı bir faktın olduğu kimi
müəyyən edilməsində görürdü. Tarix fəlsəfəsi bu tarixi vəzifənin yerinə
yetirilməsini xeyli yüngülləşdirir. Henrix Ritter “Fəlsəfə elmlərin
ensiklopediyasında” yazırdı : “Əgər biz tarixin qırıntıları və tikələrindən
elmi cəhətdən möhkəm olan bir binanı qurmaq istəyiriksə, bu işi müəyyən bir
plan əsasında görməliyik. Belə fəlsəfi məsələlərin həlli heç tarix ilə məşğul
olmayanlar üçün də faydalıdır”. Söhbət tarixin metodologiyasından gedir.
2
Tarix fəlsəfəsinə yeni baxış.Ümumiyyətlə,
tarixin fəlsəfi problemləri xüsusi əhəmiyyətə malikdir. Son zamanlar, xüsusilə
XIX-XX əsrlərdə, bu problem bütün filosofları düşündürür. Məsələn, tarixi
prosesin mahiyyəti nədir ? Bu suala iki cür cavab verilir: dövrlərin bir-birini
əvəz edməsidir (C. Viko, B. Paskal); və dövrlərin olmamasıdır, yalnız
fasiləsiz, daim sürəti artan hərəkat vardır (amerika sosioloqu Kern), yəni,
insan cəmiyyətinin tərəqqisinin fasiləsizliyi problemi; (bu haqqda mədəniyyət
tarixşünası Teylor qeyd edirdi ki, kim tarixin tərəqqisinə şübhələnirsə, o son
nəticə etibarilə belə bir qənaətə gəlir ki, tərəqqi geriyə doğru inkişafı xeyli
dərəcədə üstələyir); ingilis iqtisadçısı Bəcüt hesab edirdi ki, tərəqqi anları
tarixdə ötkəm xarakter daşıyır. Hegel nikbin dünyagörüşə malik bir filosof idi.
O, yazırdı ki, tarix azadlığın inkişafı prosesidir. Tarixə münasibətdə bədbin
əhval-ruhiyəli baxışlar da vardır. Məsələn, hartmanın təsiri altında olan
mədəniyyətşünas Helvald qeyd edirdi ki: “tarixdə gözü kor zərurət vardır ki, o,
hər hansı bir teleologiyanı (məqsədyönlülüyü) məhv edir, gec-tez insanı əbədi
ölüm və tarazlıq vəziyyətinə gətirir”. Herder isə tarixin humanizm təcəssümü
prosesi olduğunu başa düşürdü. Sosiologiyanın darvinizm təmayülünün
nümayəndələri düşünürdülər ki, tarix “ən güclülərin” qələbəsi ilə tamamlanan
amansız mübarizə səhnəsidir. Ictimai müqavilə nəzəriyyəsinin klassik
nümayəndəsi olan J. J. Russonun fikrincə, tarixi proses – insan iradəsini süni
məhsuludur. Kont, Spenser, Espinas, Şefle, Liliyenfeldin fikrinə görə, tarix
bioloji qüvvələrin şıltaqlıqlarının təbii nəticəsi və məhsuludur.
Bəs
tarixin başlıca hərəkətverici qüvvələri nədir ? bu suala cavab axtararkən biz
müxtəlif nəzəriyyə və baxışlara rast gəlirik. Bəlkə, sərbəst insan iradəsidir.
Bəlkə təsadüfdür ? Və ya bəlkə xarici şəraitin məğlubedilməz zəruri şərtləridir
? Və yaxud insanındaxilində fəaliyyət göstərən qüvvələrin mübarizəsinin
nəticəsidir ? Bu cavabların hər birinin çoxlu müdafiəçiləri və davamçıları,
təbliğatçıları və əleyhdarları vardır.
Bəzi
filosoflar isə hesab edirdilər ki, teoloji kosmologiyaya görə aləm Ali Varlığın
təfəkkür və düşüncəsidirsə, insan dünyası da həmin Ali müdriliyin fəaliyyətinin
məhsuludur.
Dante,
tarixi prosesin izahını yunanların “taledən” qaçılmazlıq ideyasını bütövlükdə
varlığımızın başlıca prinsipi olduğunu elan edir. J. J. Russo isə tarixdə azad
iradəni müdafiə edir. Qeyd etdiyimiz kimi, Russo tarixi “ictimai müqavilənin”
süni məhsulu oldunu göstərirdi. Böyük Fridrix tarixdə təsadüfün hökmranlıq
etdiyindən danışır. Məlum olduğu kimi, Bokl, təbiətin, xarici qüvvələrin təsiri
ideyasını var qüvvəsi ilə müdafiə edirdi. Lakin o sonradan təbiətin hökmdarına
çevrilən insanın təsirinin tədricən artmasını və təbii faktorun (mədəni xalqlar
üçün) rolunun azalmasını boynuna almışdı. Bokl tarixi “psixoloji məsələlərin
həll olunması” adlandırırdı. Qeyd edək ki, çox geniş fəlsəfi-tarixi ədəbiyyatda
biz ortaq vəziyyəti qəbul edən baxışlara da təsadüf edirik.
Tarixi
inkişafın başlıca şərtlərinin (o cümlədən də müqəddəm şərtlərinin) müəyyən
edilməsində başqa fikir və mülahizələrdə vardır. XVIII-XIX əsrlərdə bir çox
tədqiqatçılar tarixi inkişafın mühüm amillərindən biri kimi irqi xüsusiyyətləri
göstərirdilər. XIX əsrdə tarix haqqındakı fəlsəfi mühakimələrdə iqlim və təbiət
məsələsi (Ş. Monteskye və başqaları) irq məsələsi ilə əvəz olundu. Məsələn,
Renan xalqın dini və fəlsəfəsinin xüsusiyyətlərini irqi əlamət və xüsusiyyətlər
ilə əlaqələndirirdi. Məsələn, yahudi irqinin xarakteri bu xalqın monoteist
dinini, Tövrat ehkamlarını və Siponozanın panteizmini müəyyən edir. Onun
fikrincə, semit şüuruna aydın düşüncə xasdır, lakin onun həcmi məhduddur,
vahidliyi başa düşsə də, müxtəlifliyi qavramağa qadir deyil.
S. Frank
və Qumploviç də irq amilini yüksək qiymətləndirənlərdən olmuşlar. Irqi
nəzəriyyəyə yaxın fikirləri Latsarus və Şteyntal kollektiv psixologiya haqqında
nəzəriyyəsində irəli sürüblər. Onlar qeyd etmişdilər ki, xalqın ruhu tarixi
inkişafda müəyyənedici rol oynayır.
Kont,
qismən də Bokl, “intellektual amil”faktorunu irəli sürmüşlər. Kont qeyd edirdi
ki, insan cəmiyyətinin inkişafında başlıca rol oynayan prinsip –
“intellektual təkamüldür”, bu faktor daha əhəmiyyətli dərəcədə özünü sosial
dinamikada göstərir.
Başqa
amilləri göstərənlər də vardır. Məsələn, kimyaçı Libix ictimai hadisələrin
səbəbini insanların qidaya olan tələbatında görürdü. “İnsan ancaq hava və su
ilə yaşasaydı, qul və quldar, hökumdar və xalq, dost və düşmən, xeyir və şər,
xeyirxaxlıq və günah anlayışları mümkün olmayacaqdı. Bu həqiqət o qədər adidir
ki, onu ifadə etməyə də adamın cürəti çatmır”. Daha sonra o yazırdı: “Xalqların
hərəkatı daim kasıb yerlərdən varlı yerlərə doğru olub. Dövlətlərin, ictimai
həyatın, ailənin, insanların qarşılıqlı əlaqələrinin, sənətkarlığın,
incəsənətin və elmin- bir sözlə, insanı insan edən hər şeyin təşkili və
yaranması ancaq və ancaq onun təbii tələbatından irəli gəlir”. Məhz bu
tələbatlar gündəlikdə ödənilmək üçün insanı hərəkətə gətirir, onu öz bacarıq və
qabiliyyətlərindən istifadə etməyə vadar edir. Marks “Kapital” əsərinin birinci
cildində Libixin baxışlarına öz münasibətini bildirmişdir.
Fransa
psixoloqu Lebon tarixi inkişafda aparıcı rol oynayan daha bir amili buraya
əlavə edir-sevgini. Onun fikrincə, indiyə qədər “dünyanı hərəkətə gətirən
nəhəng iki amil – sevgi və aclıq olub”. Lippert də öz nəzəriyyəsində Libexə
yaxın baxışlar ifadə edib: yaşamaq tələbatları ödəmək ehtiyacı insan
mədəniyyətini idarə edən prinsipdir.
Məlumdur
ki, bəzi iqtisadçılar cəmiyyəti inkişaf xüsusiyyətlərini sosial-darvinizm
mövqeyindən də izah edirlər. XIX əsrdə Uord “Sosiologiyanın dinamikası” (1883)
əsərində qeyd edirdi ki, bəbii seçmə və intellektual amiltarixi prosesdə
başlıca rol oynayır. “təbii seçmə yolu ilə insan intellekti yarandı, həmin
seçmə prosesi də bu intellekti indiki vəziyyətə gətirib çıxartdı, intellek isə
təbii seçmənin məhsulu olaraq insanın indiki durumuna səbəb oldu”. Sosial
darvinizmin digər nümayəndəsi olan V. Kidd “Sosial inkişaf” əsərində yazırdı
ki, ümumiyyətlə mübarizə, və xüsusilə yaşamaq uğrunda mübarizə - tarixi
inkişafın başlıca amilidir. “Mübarizə ümumdünya tarixinin ən dərin və vacib
predmetidir, bəlkə də ana xəttidir .”
Iqlimin
insanın mənəvi və cismani təşkili və inkişafına təsir etməsindən hələ
“təbabətin atası” sayılan Hippokrat danışmışdı. O, göstərirdi ki, “adamların
bədəninin forması və ruhun xüsusiyyətləri ölkənin təbiətinə uyğun gəlir”.
XIX əsrin
40-cı illəridə K. Marks və F. Engels təmamilə yeni bir təlimlə çıxış edərək,
tarixi prosesin aparıcı qüvvəsinin cəmiyyətin iqtisadi strukturunda və onunla
bağlı olan “məhsuldar qüvvələrin artmasında” olduğunu göstərdilər.
Beləliklə,
tarixi prosesin iştirakçıları- xalqlar, dövlətlər, sivilizasiyalardır. Müxtəlif
dövrlərdə tədqiqatçılar tarixin gah əbədi (daim) qayıdış prosesi olduğunu
(qədim Yunanıstanda, qıdim Şərqdə), gah da aşağıdan aliyə, ideal cəmiyyət və
ideal insan mərhələsinə doğru olan inkişaf olduğunu (Tövratda, maarifçilik
dpvründə) qeyd edirdilər. Hər iki halda tədqiqatçılar, bizə, tarixdə iki cür
imkan verirlər: 1)birmənalı, ümidli, lakin seçmək imkanından məhrum olan yolu;
2) bir də çoxlu alternativi olan yolu, yəni sərbəst seçmək imkanını, amma
ümidsiz, səhvlərin, ziddiyətlərin, pozulmaların ehtimalı hesabına. Indiki
tarixi şüurda sonuncu imkan, özünə getdikcə daha çox yer tapır.
Əvvəlkitədqiqatçılar
tarix fəlsəfəsini səbəb-nəticə əlaqələri əsasında yaradırdılarsa (o cümlədən K.
Marks, O. Kont, E. Dürkheym), indikilər, dünyanın yeni elmi mənzərəsinə uyğun
olaraq, tarixi prosesin mürəkkəbliyi, çox ölçülülüyü və alternativliyini görür,
onun insan azadlığı əsasında həyata keçerilməsi ehtimalını qeyd edirlər. Onlar
göstərirlər ki, söhbət arzuolunan və mümkün tarixdən gedir. Sosial davranışın
müxtəlif növləri və strategiyaları tarixin məzmununu təşkil edir, o isə bizə
geniş sosial yaradıcılıq imkanları verir. Eyni zamanda, yalnız məqsədlərin
ölçüsü və əhəmiyyətinə görə nizamlanması və gələcəyə inamın olması bu
yaradıcılığın əzmini möhkəmləndirə bilir.
Qərbdə
yaranmış inkişafın texnokratik paradiqması,nəticədə insan cəmiyyətini ekoloji
dalana gətirib çıxartdı. Tarixi proses haqqındakı nəzəriyyələr artıq, əvvəl
olduğu kimi, eyni mövqedən həm özünün, həm də başqasının tarixini
ölçüb-biçməkdə çətinlik çəkirlər.
Nə üçün
Qərbin təcrübəsi bütün digər bəşər övladları tərəfindən məcburən nümunə kimi
qəbul olunmalıdır ? Əslində tarixi proses – hansı isə irəlidə gedən
“avanqardın” cızdığı yol və monqol yox, bərabər xalqlar və mədəniyyətlərin
həmahəng fəaliyyəti və dialoqu olmalıdır. Tarixi prosesin demokratikləşməsi
müstəqil yaradıcılığa imkan yaratdı, eyni zamanda siyasi tarixin gedişatını
ciddi şəkildə gərginləşdirdi. Dünyanın vəhdəti indi çox mürəkkəb və problemli
formada təşəkkül tapır.
Tarix,
insanın əlinə seçmək imkanı verir, amma bununla heç də həmişə xoşbəxt final vəd
etmir. XXI əsrdə yəqin ki, tarixin yeni konsepsiyası yaranacaq və burada ilk
əvvəl ekoloji, əxlaqi, sosiomədəni dəyərlər əsas yer tutacaqdır, çünki bu
dəyərlər Yer üzündə insanın yaşaması üçün zəriri qarantiyadır.
Tarix
fəlsəfəsi, getdikcə özünə daha çox davamçıtaparaq, müasir dövrdə ictimai elmlər
sırasınd özünə layiqli yer tutur. Müasir dövrün görkəmli filosofu Q. Rikkert
tarix fəlsəfəsinin üç vəzifəsini göstərir:
-
tarixi prosesin ümumiləşdirilməsi, vahid ümumdünya tarixinə ayrı-ayrı
“tarixlərin” gətirilməsi və öyrənilməsi;
-
tarixin mahiyyətinin axtarılması;
-
tarixi idrakın metodologiyasının yaradılması.
Tarix
fəlsəfəsinin praktiki əhəmiyyəti çox böyükdür. Məlumdur ki, ictimai həyat
mürəkkəb və rəngarəngdir. Ölkələrin siyasi həyatında getdikcə daha çox sosial
təbəqə və qruplar iştirak edir; bəzən elə vəziyyət yaranır ki, mühüm, tarixi
əhəmiyyətli məsələlərin həllində bütün cəmiyyət iştirak etməli, birinci növbədə
ona öz münasibətini göstərməlidir. Hər bir vətəndaş bu məsələlərin həllində
iştirak etməlidir; siyasi təəssübündən aslı olmayaraq, yəni istər kanservator,
istər inqilabçı tarixi proseslərin mahiyyətini dərk etməlidir. Belə olmasa, hər
birimiz, labüd bir hadisəyə qarşı mübarizə aparan Don-Kixota çevrilə bilərik.
Tarixin dərki müasir dövrdə həyati bir məsələdir. Xüsusilə bu, milyonlarla
insanların taleyinə cavabdeh olan dövlət xadimləri və siyasi partiya
liderlərinə aiddir. Bunların səhvi faciə ilə bitə bilər. Ogüst Kont hələ
1825-ci ildə yazırdı ki, ictimai inkişafın qanunlarının öyrənilməsi insana
öncəgörmə imkanı verir, bu da öz növbəsində fəaliyyətimizin olub-olmamasını
müəyyən etməyə şərait yaradır.
Tarixi
hadisələr çox mürəkkəb olduğuna görə onların öyrənilməsində sistemli yanaşma
tələb olunur.
|