Cəmiyyət
bütöv özünütənzimləyən sistemdir
Plan:
1.Cəmiyyət nədir ?
2.Cəmiyyət haqqında mütəfəkkirlərin fikirləri
3.Siyasi sistemdə dövlətin yeri və rolu.
1.Cəmiyyət nədir ?
Cəmiyyət sözün geniş mənasında maddi həyatın, canlı təbiətin bir hissəsi
olan,tarixən inkişaf edən,insanların fəaliyyəti formasıdır.Sözün dar
mənasında isə-insan tarixinin müəyyən bir mərhələsi (kapitalizm,feodalizm) və
ya konkret sosial orqanizmdir (Fransa cəmiyyəti,Avropa cəmiyyəti və s.)
Müasir sosial fəlsəfi fikirdə cəmiyyət fərdlərin birgə fəaliyyəti forması
kimi öyrənilir,sistem-struktur münasibətləri baxımından təhlil edilir,onun
idarə olunma problemlərinə geniş diqqət yetirilir.
Cəmiyyət ayrı-ayrı insanların mexaniki məcmusu deyildir,sahmanlı
struktura malik olan bütöv bir sistemdir.Cəmiyyətin bu münasibətdə izahında
iki yanılış mövqe mövcuddur.Onlardan birincisi
–sosial nihilizm-göstərir ki, yalnız ayrı-ayrı insanlar və fərdlər
mövcuddur.İctimai əlaqələr və bütövlükdə cəmiyyət adlı reallıq
yoxdur.Cəmiyyət anlayışı yalnız əlverişli olduğu üçün işlənilən fiksiyadır.Bu
qəbildən olan individualist yanaşma anarxizmə gətirib çıxarır.Anarxizm isə cəmiyyətdə
obyektiv ictimai əlaqələri, ictimai təşkilatların və dövlətin əhəmiyyətini
inkar edir.İkinci yanlış baxış
cəmiyyətdə kollektivizmin rolunu həddən artıq şişirdir.Onun tərəfdarları
iddia edirlər ki yalnız bütöv bir tam kimi götürülən cəmiyyət, dövlət
mövcuddur.Ayrı-ayrı insanlar isə elə bir əhəmiyyət kəsb etmir,sadəcə olaraq
ümuminin hissəcikləri kimi çıxış edirlər.
Əslində real cəmiyyət son dərəcə müxtəlif tərəflərin,yarımsistemlərin və
elementlərin (ayrı-ayrı insanların) qarşılıqlı əlaqəli sistemidir.Cəmiyyətdə
insanlar sonsuz sayda əlaqalərdə və qarşılıqlı təsirdə çıxış
edirlər.Nəticidə bütöv sistem, vahid orqanizm qərarlaşır.
Cəmiyətə sistemli yanaşma təssavvürləri qıdim olsa da,bu baradə bitkin
təlimlər ilk dəfə XIX əsrin fəlsəfi fikrində yaranmışdır.Onunəsasları
O.Kont,H.Spenser,K.Marks,E.Dürkheym,M.Veber,P.Sorokin,L.Bertalanfi,T.Parsons
və başqa mütəfəkkirlər tərəfindən irəli sürülmüşdür.Bu təsəvvürlərə görə
sistem kimi götqrqlən cəmiyyətin elementlərini bu və ya digər sosial subyektlər,
münasibətlər və institutlar təşkil edir.Cəmiyyət sistemini təşkil edən
elementlər və yarımsistemlər keyfiyyətcə rəngarəngdir və çoxpilləli xarakter
daşıyır.İctimai sistemdə münasibətlər çox mühüm yer tutur.Münasibət dedikdə
cəmiyyəti təşkil edən subyektlər arasında müəyyən əlaqə və asılılıq başa
düşülür.Məhz bu münasibətlər sayəsində insanlar cəmiyyətdə birləşirlər,
ayrı-ayrı fərdlər vahid, tam formasında çıxış edirlər.İnsanlar arasında sabit
və təkrarlanan münasibətlər, asılılıq tədricən onların sosial
qruplar,təşkilatlar və insitutlar formasında birləşməsini yaradır.
Sosial sistem aşağıdakı xassələrinə görə təbiət sistemlərindən fərqlənir: Hər
şeydən əvvəl göstərilməlidir ki, cəmiyyəti təşkil edən
elementlər.yarımsistemlər və səviyyələr son dərəcə rəngarəngdir,onların
funksiyaları,əlaqələri və qarşılıqlı münasibətləri çox mürəkkəbdir.Digır
tərəfdən sosial sistemi təşkil edən elementlər öz keyfiyyətinə görə
müxtəlifdir,burada təkcə maddi deyil ,həm də ideal,mənəvi hadisələr
vardır.Buna görə də onu tədqiq edərkən müxtəlif elmlərin(humanitar və təbiət
elmlərinin) metodlarından kompleks şəkildə istifadə olunmalıdır.Sonra,sosial
sistemin əsas elementi olan insanın unikal xarakteri onu təbiətdən
fərqləndirir.Belə ki insan öz fəaliyyətinin,davranışının forma və üsullarını
sərbəst surətdə və geniş diapazonda seçə bilir.Bunun nəticəsində cəmiyyətin
inkişafında qeyri müəyyənlik dərəcəsi yüksək olur. Burada hadisələrin gələcək
nəticələrini irəlicədən müəyyən etmək çox vaxt mümkün olmur.
Nəhayət, sosial sistem özünün açıq xarakter daşıması ilə səciyyələnir.O
qapalı deyildir.Sosial sistemin açıq olması o deməkdir ki,cəmiyyət daim ətraf
mühit ilə maddələr, enerji və informasiya mübadiləsində olur.Buna görə də
ictimai sistem qeyri-müvazinət vəziyyətində olan sistemlərdədir.Onun
qeyri-müvazinət xarakteri həm də bunda ifadə olunur ki, sosial sistemə daxil
olan yarımsistemlər və tərəflər öz səviyyəsinə görə eyni deyildir.onlar
arasında müəyyən fərqlər və dialektik ziddiyyətlər mövcuddur.Sosial sistemin
açıq xarakteri və qeyri-müvazinətli olması onun ədəbi həyatını təmin
edir.Başqa sözlə deyilsə,kainatın istilik ölümü nəzəriyyəsi nəinki təkcə
dünyaya münasibətdə əsassızdır.Çünki sosial sistemin açıqlığı və
qeyri-müvazinətliyi burada entropiyanın toplanmasına imkan vermir.Ətraf mühit
və kosmos ilə daim qarşılıqlı təsir sayəsində burada fasiləsiz olaraq
neqentropik(entropiyaya qarşı) proseslər baş verir.
Bütöv orqanizm kimi götürülən cəmiyyət bir sıra xassələrə malikdir:
özfəaliyyət(fəaliyyətin kənardan gətirilməməsi),öz-özünü təşkiletmə;
özinkişaf(inkişaf mənbəyinin daxildə olması) və öz-özünə kifayət
olması.Birinci üç əlamət həm bütövlükdə cəmiyyətə,həm də ayrılıqda onunhər
sferasına və qruplarına aiddir.Dördüncü xassə isə yalnız bütöv bir tam kimi
götürülən cəmiyyəti səciyyələndirir.Özünün özü üçün kifayət etməsi xassəsi o
deməkdir ki,sistem öz fəaliyyəti ilə onun mövcudluğu üçün lazım olan şəraiti
yarda və təlabatlarını ödəyə bilir.Bu keyfiyyət sosial sistemi onun ayrı-ayrı
yarımsistemlərindən və tərəflərindən fərqləndirir.Başqa sözlə cəmiyyətin heç
sahəsi, heç bir fəaliyyət növü ümumidən təcrid olunmuş halda normal yaşaya
bilməz.Yalnız bütöv bir tam kimi götürülən cəmiyyət bütün fəaliyyət
növlərinin,sosial subyektlərin və sosial insitutların vəhdətini təmin etməklə
öz-özünü təminetmə xassəsinə malikdir.Beləliklə,sosial sistem müxtəlif
səpkilərə malikdir.Onu təhlil edərkən fəaliyyət növləri, “sosial
münasibətlər,sosial birlik formaları” ictimai insitutlar mütləq nəzərə
alınmalıdır.
Cəmiyyətin son dərəcə mürəkkəb olması onu izah edən baxışların da
müxtəlifliyini şərtləndirir.Sosial fəlsəfədə cəmiyyətin üç əsas nəzəri modeli
geniş yayılmışdır: naturalizm,idealizm,materializm.
Birinci mövqe, naturalizm(təbiət.təbii olan deməkdir) tarixən daha
qədimdir.Onunmahiyyətini cəmiyyəti təbii bioloji amillər (təbii
sərvətlər,mühit iqlim və sair) ilə izah olunması təşkil edir.
Cəmiyyətə idealist yanaşma sosial həyatda əbədi ideyanın,dünya
zəkasının,idealın,mənəvi amillərin müəyyənedici rol oynadığını sübut etməyə
çalışır.
Nəhayət, materializm cəmiyyətin izahındə maddi amillərdən: sosial
varlıqdan,maddi nemətlər istehsalından çıxış edir.Qeyd edək ki, bu üç baxış
bir-birindən tam təcrid olunmuş halda mövcud deyildir.Onlar bir-birilə xeyli
yxındır və bəzən də çulğalaşmış şəkildə çıxış edir.Məsələn,naturalizmdə bəzən
həm materializm ünsürləri(cəmiyyətin təbii izahı,mexanisizm,sosial darvinizm
və sair), həm də idealizm(panteizm və hilozoizmin nümunəsində)əlasqəli
şəkildə çıxış edir.
Sosial fəlsəfədə insanların əvvəlki cəmiyyətdən irsən keçən və yeni
yaranan birgə fəaliyyət üsulu,ictimai istehsal anlayışında ifadə olunur.
İctimai istehsal anlayışı göstərir ki,cəmiyyət sadəcə təkrar istehsal və
adaptasiya etmək deyildir.O ictimai həyatı həm də yaradıcılıq ,öz istehsalı
kimi səciyyələndirir.İctimai istehsal bir sıra həyati əhəmiyyətli sosial
funksiyalar yerinə yetirir.Onlardan aşağıdakılar xüsusilə mühimdür:
a)cəmiyyətin mövcudluğunun maddi həyat şəraitinin təkrar istehsalı; b) mənəvi
həyat məhsullarının (ideyalar və ideologiyanın ) mənəvi dəyərlərin, simvol və
işarələrin istehsalı; v) ictimai fərdlər kimi insan nəslinin istehsalı; q)
sosial əlaqələrin və münasibətlərin istehsalı.
Məhz istehsal sayəsində insanların tarixi ictimai xarakter kəsb edir.Sosial
şəraitin ayrı-ayrı tərəflərini istehsal etməklə insan həm də öz-özünü
istehsal edir.Din,ailə,dövlət,hüquq,əxlaq,elm,incəsənət və sair təkrar
istehsalın xüsusi növləridir.
İnsanlar cəmiyyət daxilində öz həyatlarını təmin etmək üçün bir sıra
funksiyalar (iqtisadi funksiya,zorakılıq üzərində nəzarət,biliklərin inkişaf
etdirilməsi, özünüməhdudlaşdırma qabiliyyətinin inkişafı funksiyası) yerinə
yetirməli olur.Qeyd edək ki, müxtəlif tarixi dövrlərdə həmin funksiyaların
yerinə yetirilməsi səviyyəsi və onların ictimai həyatda rolu eyni deyildir.
2. Cəmiyyət haqqında mütəfəkkirlərin
fikirləri
İctimai
həyatın bütövlüyü problemi hələ qədim filosofların nəzər diqqətində
olmuşdur.Sosial fəlsəfə tarixində cəmiyyətin sistemli quraşdırmaları
haqqındakı ilk ideyaları Platon və Aristotelin təlimlərində tapmaq olar.
Cəmiyyətin təşkili xüsusiyyətləri və əlamətlərini Platon cəmiyyətin siyasi
təşkilinin forması olan dövlətin əsasında izah edirdi.Qarşılıqlı fəaliyyət və
ünsiyyət nəticəsində yaranan insan təlabatlarının müxtəlifliyini, ictimai
əmək bölgüsünü ifadə edir.Platonun bu fikrini Marks yüksək
qiymətləndirmişdir.Ədalət prinsipi əmək bölgüsü sisteminin bütövlüyünü təmin
edir,sosial struktur isə əmək bölgüsünün nəticəsi olaraq,dövlətin üz
təbəqəsini təşkil edir və fəaliyyət göstərir.Sosial bərabərsizliyin aradan
qaldırılması yolunu Platon “ideal dövlət” quruluşunda görürdü.Bu dövlətdə
struktur ünsürlər arasında vəzifələr,insanların mənşəyinə görə paylanılır
(qızıl,gümüş,mis qarışıqlarına uyğun); Doğrudur,onların mənşəyi bir növ
əfsanə xarakteri daşıyır .lakin insanları buna inandırmaq
lazımdır.Göründüyü kimi,Platon cəmiyyətdə idealogiya və utopiyanın rolunu
başa düşürdü.Ədalətsizliyin,sosial iztirabların səbəbini xüsusi mülkiyyətdə
görür və ümumiyyətlə şəxsi mülkiyyəti qəbul etmirdi.
Aristotelin sosial-siyasi və iqtisadi baxışları quldarlıq cəmiyyəti
şəraitində formalaşmışdı.O. cəmiyyətin vacib ünsürləri olan əmək
bölgüsü,mübadilə,dəyərlərin növləri,dövlət və onun formaları,dövlətin
quruluşu,sosial strukturu,idealları və dövlətin mənşəyi haqqında maraqlı
fikirlər söyləmişdir.Aristotel cəmiyyətin ali məqsədini ümumi
faydaya,xeyirxahlığa nail olmaqda görürdü.İnsan öz təbiətinə görə siyasi
varlıqdır; “ailə-insanların birgə yaşayış formalarının ilkini və əbədisidir”.
Dövlət hakimiyyəti-ailə başçısının hakimiyyətinin davamıdır.
Sonrakı dövrlərdə cəmiyyətin sistemli təşkili haqqında T.Hobbsun,J.J.Russonun
və Q.V.F.hegelin ideyaları diqqəti cəlb edir.
T.hobbson cəmiyyətin yaranması səbəbini insanlar üçün faydalı olması
zərurətində axtarırdı.O deyirdi ki,insanların ünsiyyətini özlərinin xeyrini
güdmək,fayda axtarmaq ilə izah etmək lazımdır.Həm faydanı tapmaq.həm ləyaqəti
ucaltmaq üçün başqalarının üzərində hökmranlıq etmək kimi vasitədən istifadə
olunsa, daha yaxşı olar.Hökmranlığın qabağını kəsən qorxudur; qarşılıqlı
qorxunədən əmələ gəlir? Qismən insanların təbii bərabərliyindən,qismən isə
onların bir-birinə qarşı olan acıq,hirsindən (sonuncu tələbat və mənafeləri
ödəmək istəyindən irəli gəlir) törəyir.Təbii hüquq hamının hamıya qarşı
müharibəsinə gətirib çıxarır,çünki özünü qorumaq arzusu insanı istənilən
hərəkətə sövq edir.Bununla belə,məlumdur ki, müharibə bu hüququn əsası olaninsanın
özünü qoruyub saxlamaq istəyinə ziddir.Sülhün qorunması əsas təbii
qanundur,çünki insanların təbii xüsusiyyətlərindən irəli gəlir.Təbii qanunlar
əbədi və dəyişilməzdir,onlar vicdanın hökmünə tabe deyildir,buna görə də
sülhün qorunub saxlanmasını təmin edə bilmirlər.Adamlar bu qanunları pozmaq
üçün iradələrini vahid,hamının üzərində hökmranlıq edən iradəyə tabe etmək
zərurətinə gəlib çıxırlar.Bu isə,öz növbəsində,dövlətin yaranmasının ilkin
şərtidir.İnsanlarıdövlətdə birləşdirən ya qorxu,ya da ümid olur.Dövlətdə
azadlığın meyarı vətəndaşların və dövlətin xeyrini gözləmək tələbini ifadə
edir.Hobbsun qəbul etdiyi dövlət forması monarxiyadır,monarx həm özünün,həm
də vətəndaşların mənafelərini lazımi səviyyədə müdafiə edir.
Beləliklə,Hobbs cəmiyyətin yaranmaı və inkişafının həm səbəblərini,həm də
formalarını araşdıraraq,xüsusi nəzəriyyə yaradıb.Bəzən buna “ictimai
müqavilə” nəzəriyyəsi deyirlər.Bu ideyadan istifadə edən tədqiqatçılardan
biri də J.J.Russo olub.Hobbs təbiət haqqındakı elmlərin metod və nəticələrini
istifadə edərək,ictimai və mənəvi həyatın hadisələrini izah etməyə
çalışırdı.Russo da təxminən bu yolla getmişdir.
İnsan dünyaya azad gəlib,bəs necə olur ki,o indi əli zəncirlidir? Necə
olur ki,çoxluq azlığa tabedir? Russo bu suallara cavab verərək insanların
cəmiyyətdə birləşmək zərurətini təbii şəraitin ağırlığında görür.Onun
fikrincə insanlar öz acizliyini yalnız qüvvələrini birləşdirməklə aradan
qldıra bilərlər.Ümumi iradə, ümumi yaşayış şərti-hər kəsin hüququndan
dövlətin xeyrinə payın ayrılması deməkdir.Russo cəmiyyətin quruluşunu canlı
bədənə bənzədirdi.Onun başı hakimiyyət,bədən üzvləri isə insanlardır.O,qeyd
edirdi ki,cəmiyyət müxtəlif ümumi maraqlar əsasında birləşən sosial
qruplardan ibarətdir.Mənafelərin ziddiyətliyi qrupları və cəmiyyəti bəzən
qarşı-qarşıya qoyur.Cəmiyyətin əsasını iqtisadi münasibətlər təşkil
edir.Təbii vəziyyətdən ictimai vəziyyətə keçməsi insanların davranışındakı
instinkti ədalət prinsipi ilə əvəz etdi.Nəticədə insan fəaliyyəti əxlaqi
xarakter daşımağa başlayır,qabiliyyətləri inkişaf edir,təfəkkür dairəsi
genişlənir,hissləri daha incə olur.İnsan öz təbii azadlığını və hüquqlarını
itirir,əvəzinə isə vətəndaş və əxlaqi azadlıqlar qazanır, öz-özünü idarə
etmək imkanını əldə edir.Nəhayət,cəmiyyət həqiqi bərabərliyi yaradır,qüvvə və
qabiliyyətinə görə fərqlənən insanlar cəmiyyətdə bərabər hüquqludur.Russonun
dövlət,suverenitet və hakimiyyət bölgüsü haqqındakı ideyaları da böyük maraq
doğurur.
Cəmiyyətin yaranmasında təbii və vətəndaş hüquqlarının rolunu Hegel cəmiyyət
və dövlətin nisbəti dialektikası baxımından işləyib hazırlamışdı.Vətəndaş
cəmiyyəti-həyatın maddi şərait sahəsi,təbii zərurətin məhsuludur.Burada
fərdlər öz maddi mənafeləri ilə bir-birinə bağlıdırlar.”Hüquq fəlsəfəsi”
əsərində Hegel vətəndaş cəmiyyətinindövlətdən əvvəl yaranmasını
təsdiqləyir.Cəmiyyətdə fərdlər və onların mənafeləri bir-birinə qarşı
qoyulur,bununla belə ümumi məqsədə nail olmaq üçün hər bir kəsin mənafeləri
vasitə kimi istifadə edilə bilər.
Hegelin vətəndaş cəmiyyətində,real ictimai münasibətlər,sosial ziddiyyətlər
göstərilir.Xüsusi mülkiyyətin azad inkişafı vətəndaş cəmiyyətinin vacib
şərtidir.Hər bir fərdin cəmiyyətdə vəzifələri olduğu kimi,cəmiyyətin də fərdə
qarşı vəzifələri var.Cəmiyyətdəki ziddiyyətləırin əsasının fərdi,xüsusi və
ictimai mənafelər və dövlət qaydalarıarasındakı müxtəliflik təşkil
edir.Dövlət daha yüksək inkişaf pilləsində duraraq,əxlaqi
bütövlülük,azadlığıngerçəkləşməsi(bu da ideala,ağlın mütləq məqsədinə nail
olmaq deməkdir) üçünçalışır.Hegel qeyd edirdi ki, fəlsəfə,təbiətin
qanunlarını olduğu kimiöyrəndiyi halda,hüquq və dövlət problemləri haqqında
göstərişi fəlsəfənin özündən gözləyirlər.Əsil vəzifə burada-həqiqətin
mümkünlüyünü başa düşməkdir.Təfəkkür və varlıq qanunları eyni olduğu üçün,bu
elə ağlın,fəlsəfənin dərk etmək qabiliyyətindən irəli gəlir.Hər bir fərd öz
zəmanəsinin övladı olduğu kimi,fəlsəfə də dövrün təfəkkürdə ifadə olunmuş
ruhudur.Hobbs və Russonun dəyişilməz,sabit,təbii hüququ,Hegeldə dialektikanın
inkişaf qanunlarına əsasən müsbət(vətəndaş) hüququnda tədricən gerçəkləşən
azadlıq ideyası ilə əvəz olunur.
K.Marks və F.Engels cəmiyyətin insanların qarşılıqlı fəaliyyətinin məhsulu
olduğunu qeyd edirlər.Engels “Təbiətin dialektikası” əsərində yazırdı:
“İnsanlar öz əməllərini təlabatla yox,təfəkkür ilə izah etməyə
vərdişlidirlər,əslində isə tarixi prosesin əsas məzmununu həqiqi həyatın
istehsalı və təkrar istehsalı təşkil edir.Cəmiyyətin iqtisadi bazisi aparıcı
rol oynayır,lakin bununla yanaşıtarixi inkişafa,onun formalarına
üstqurumununmüxtəlif tərəfləri: dövlət quruluşu,hüquqi formalar və onların
insan şüurunda inikası,siyasi,hüquqi,fəlsəfi nəzəriyyələr,dini baxışlar-təsir
göstərir.”İqtisadi hərəkat zərurətdir və öz yolunda bir çox təsadüflərlə
üz-üzə gəlir.Cəmiyyətdə insanlar şüurlu şəkildə,məqsədyönlü fəaliyyət
göstərirlər,bunula belə tarixin inkişafı daxili,ümumi qanunlara
tabedir.Tarixdə təsadüfün rolu çox böyükdür,amma burada aparıcı rolu iqtisadi
münasibətlər oynayır.İqtisadi münasibətlər dedikdə Marks və Engels əmək
bölgüsü əsasında insanların yaşamaq üçün təşkil etdiyi istehsal
üsulunu,mübadilə,bölgü və istehlakı nəzərdə tuturdular.Buraya əmək
vasitələri,o cümlədən texniki və coğrafi şərait də daxildir.İnsan fəaliyyəti
predmetli xarakter daşıyır,həqiqi fəaliyyət hissi,subyektivdir.Onlar
“vətəndaş cəmiyyəti” anlyışını “insan cəmiyyəti” anlayışı ilə əvəz
etdiıər.Onların fikrincə,istehsel üsulu növləri tarixdə bir-birini əvəz
edir,bunun aparıcı tərəfi-mülkiyyət formasıdır.İstehsal üsulunun iki tərəfini
məhsuldar qüvvələr və istehsal münasibətləri təşkil edir.İctimai-iqtisadi
formasiyanın əsasında istehsal üsulu forması durur,ona uyğun
iqtisadi,siyasi,ideoloji və digər münasibətlər formalaşır və inkişaf
edir.Tarixdə bir neçə formasiya mövcud olub:
quldarlıq,feodalizm,kapitalizm.Formasiyaların bir-birini əvəz etməsinin əsas
səbəbi-istehsal üsulunda baş verən dəyişikliklərdir.
|
Yuxarıda qeyd
etdiyimiz kimi,Russo insan cəmiyyətini canlı orqanizmə bənzədirdi.İngilis
sosioloqu H.Spenser də bu ideya üzərində dayanaraq,cəmiyyətin sinfi
quruluşunu,onun müxtəlif institutlarını,funksional fəaliyyətini canlı
orqanizmin yaşamasına uyğunluğundan,təkamül yolu ilə uyğunlaşma qanununa əsasən
irəliyə doğru getməsindən bəhs edirdi.Cəmiyyətdə strukturun differensiyalaşması,funksiyaların(vəzifələrin)
də differensiyalaşmasına gətirib çıxarır.Sosial təkamül prosesləri təbii və
əzəlidir,qarşısı alınmazdır,insan bu prosesləri yalnız təhrif edə və ya ləngidə
bilər.Spenser,təkamülünün mexaniki sxemini yaradarkən,müəyyən mənada struktur
mürəkkəblik problemlərini həll etməyə çalışırdı.O,sosial differensasiya və
inteqrasiya proseslərinin nisbətini bsşa düşürdü.
E.Dürkheym də cəmiyyətdə təkamülçülük ideyalarını qəbul edərkən,onları
struktur-funksional yanaşma ilə sıx əlaqədə götürürdü.O göstərirdi ki,
cəmiyyət-inteqrasiya edilmiş bütövlükdür,onun hissələri qarşılıqlı asılılıq
vəziyyətindədir,sosial reallıq özünəməxsus xüsusiyyətlərə
malikdir.Dürkheym,struktur-funksional təhlil metodlarından istifadə etməklə,hər
hansı bir sosial hdisənin,sistemin müəyyən tələbatlara üyğun olub olmamasını
müəyyənləşdirməyə çalışırdı.Onun fikrincə ictimai əmək bölgüsünün başlıca
vəzifəsi-ictimai həmrəyliyin əsasını yaratmaq,”kollektiv şüur” əsasında
qarşılıqlı asılılığı möhkəmləndirməkdir.
XX əsrin görkəmli sosioloqu T.Parsons,insan cəmiyyətinin formalaşması və
inkişafının əsasını sosial fəaliyyətin müxtəlif formalarında görürdü.Ona görə
insan fəaliyyəti bütöv bir sistemdir.Bu sistemdə müxtəlif işarə mexanizmləri
(dil,dəyərlər),normalar(hamı tərəfindən qəbul edilmiş qaydalar) istifadə
edilir,burada özbaşınalıq da mümkündür,çünki bir çox subyektiv iradələr və
irrasional hərəkətlər bir-biri ilə toqquşa bilir.Parsonsun fikrincə,cəmiyyət
sistemində mədəni,sosial,şəxsiyyət,orqanizm yarımsistemləri fəaliyyət
göstərir.O mübadilə-dil,hakimiyyət,pul və s. vasitəsilə həyata keçirir.Müxtəlif
fəaliyyət problemləri (funksiyalar) vardır: adaptasiya (uyğunlaşma),məqsədə
nail olma,inteqrasiya,strukturun bərpası,gərginliyin aradan qaldırılması.Onlar
xüsusi yarım sistemlərvasitəsilə həll
olunur(iqtisadi,siyasi,hüquqi,din,əxlaq,ailə,təhsil və s.)
Fransa strukturalizminin başlıca nümayəndələrindən biri,etnoqraf və sosioloq
K.Levi-Stros, insan və cəmiyyətin öyrənilməsində subyektiv yanaşmanı rədd edərək,”Fövqəlrasionallıq”
konsepsiyasını irəli sürmüşdür.Burada söhbət,Avropa sivlizasiyası tərəfindən
unudulmuş,hiss və rasional başlanğıcların vəhdətinin bərpasından
gedir.Levi-Stros mədəniyyətin və sosial quruluşların öyrənilməsində informasiya
nəzəriyyəsi və struktur linqvistikasının bəzi metodlarından istifadə
edərək,müxtəlif şüur formalarının (morfoloji,kollektiv psixoloji və s.) tarixi
inkişafını təhlil edirdi.Strukuralizmin nümayəndələri iqtisadi
cəmiyyətlərin,sosial təşkilolunmaya məruz qalan sistemlər olduğunu qeyd
edirlər.Belə (mədəni) aləmin elementləri kosmoloji kateqoriyalar və ya müxtəlif
əksikləri ifadə edən anlayışlar təşkil edir
(sağ-sol,yuxarı-aşağı,kişi-qadın,təmiz-natəmiz və s.).Levi Stros,
əslində,yalnız “formal transtarixi strukturları” öyrənir,belə yanaşma hər hansı
bir dinamika,sosial inkişafı rədd edir.Lakin o sabit struktur və
mədəniyyətlərin inkişafının öyrənilməsində böyük fayda gətirə bilir.
Digər Fransa filosofu,J.Derrida,strukturalizmə yaxın olan mövqedən çıxış
edərək,Avropa mədəniyyətinin bütün formalarını,müxtəlif mətnlərin
parçalanmasını,bunun daxilində aparıcı anlayışlarıntapılması yolu ilə öyrənməyə
dəvət edir; bu anlayışların müxtəlifliyi,”mətnlərin başqalığını,parçalanmağını”
ifadə edir.Söhbət yalnız nitq və dildən deyil,mədəniyyətin bütün təzahür
formalarından gedir.Strukturalistlər insan həyatının
öyrənilməsində,cəmiyyətinsistem münasibətlərinin,elementlər üzərində üstünlük
təşkil etməsi prinsipininvacibliyini qeyd edirlər.
3.Siyasi sistemdə dövlətin yeri və rolu
Cəmiyyətin siyasi təşkilində mərkəzi
yeri dövlət tutur.
Dövlətin
mahiyyəti haqqında çoxlu fikirlər söylənilmişdir.Vaxtilə Aristotel göstərirdi
ki, dövlət ümumi faydanın başa düşülməsi nəticəsində əmələ gəlir və xoşbəxt
yaşayış üçün yaradılır.XIII əsrdə yaşamış böyük Azərbaycan mütəfəkkiri N.Tusi
dövləti ümumi razılığın,ictimai müqavilənin məhsulu hesab edirdi.Bu fikir yeni
dövlət fəlsəfəsində ictimai müqavilə nəzəriyyəsi adı altında geniş yayılmışdı
(T.Hobbs,Spinoza,J.Russo).Hegel dövlətin əasaını zorakılıqda görürdü.Marksizm
fəlsəfəsi dövləti bir sinfin digərini istismar etmək və əzmək maşını hesab
edirdi.M.Veberin fikrincə dövlət bir qrup insanların başqaları üzərində legitim
(qanuni) zorakılığına əsaslanan ağalıq münasibətidir.
Dövlətin ümumi vəzifəsi ölkənin
mövcudluğu üçün zəruri olan birgəyaşayış qaydalarını qorumaq və insanın bütün
qüvvələrinin inkişafına kömək etməkdir.Bu cəhətə xüsusi diqqət verən
Hegel göstərirdi ki, dövlət ictimai qaydaları qoruyan təşkilatdır,o gecə növbətçisinə
bənzəyir.Əsas məqsədi öz vətəndaşlarının sakitliyini qorumaqdır.Monteskyö də
dövləti vətəndaşların keşiyini çəkən alət hesab edirdi.
Müasir politoloji fikirdə dövlət dedikdə insanların,ictimai
qrupların,siniflərin və birliklərin birgə fəaliyyətini və münasibətlərini
təşkil edən,istiqamətləndirən və onlara nəzarət edən əsas siyasi sistem başa
düşülür.Dövlət cəmiyyətdə hakimiyyətin mərkəzləşdirilmiş ifadəsi olan siyasətin
mərkəzi institutu hesab olunur.Dövlətə verilən başqa bir tərif də diqqəti cəlb
edir.”Dövlət cəmiyyətin yaşaması və tərəqqisinə kömək edən,bütöv bir tam kimi
götürülən xalqın mütəşəkkil hüquqi həyatını təmin edən, hakimiyyət
institutlarının (qanunverici,icraedici və məhkəmə) normal fəaliyyətini həyata
keçirən,öz ərazisini nəzarətdə saxlayan,xalqını xarici təhlükədən qoruyan,digər
dövlətlər qarşısında öz öhdəliklərini yerinə yetirməyə təminat verən,təbii
mühiti və mədəni dəyərləri hifz edən orqanlar sistemidir.
_______________________________
1 Qeqel
Q.Soçineniya. T.7, s.277
2 Bax:Politoloqiya:
ensiklopediçeskiy slovar. M., 1993, s.69
3.Spirkin A.
Filosofiya, s.670
Göründüyü kimi bu tərifdə dövlətin fəaliyyətinin məzmunu tam açılır və onu
məqbul hesab
etmək olar.Dövlət digər sosial institutlardan aşağıdakı əlamətlərinə görə fərqlənir:
hakimiyyətdə olan qüvvələrin müəyyən sosial bazaya (sosial qrupların,siyasi
patriyaların və ictimai hərəkatların şəxsində) malik olması; mərkəzdə və
yerlərdə xüsusi hakimiyyət aparatının mövcudluğu; cəmiyyətdə həyata keçirilən
bütün qeyri-iqtisadi məcburiyyət formaları (zorakılıq) üzərində təkbaşına
ağalıq; müəyyən əraziyə və sərhədlərə malik olmaq (suverenlik); bütün
vətəndaşlar üçün məcburi olan qanunlar qəbul etmək,daxili və xarici siyasət
yeritmək səlahiyyəti; əhalinin müxtəliftəbəqələrindən vergilər toplamaq; pul
nişanları buraxmaq; büdcə siyasəti yeritmək və sair.
Dövlətdən danışarkən onun mənşəyi
məsələsinə də diqqət yetirilməlidir.Bu münasibətdə müxtəlif baxışlar
mövcuddur.Yuxarıda adı çəkilən ictimai müqavilə nəzəriyyəsi onlardan biridir.Digər
bir nəzəriyyə zorakılıq nəzəriyyəsi adlanır.Marksist fəlsəfə dövlətin
yaranmasını ictimai əmək bölgüsünün xüsusi mülkiyyətin və siniflərin meydana
gəlməsi ilə bağlayır.İbtidai cəmiyyətdə xüsusi hakimiyyət orqanı yox
idi,idarəçiliyi bütün ağsaqqallar aparırdılar.Onların qəbilə daxilində nüfuzu
şəxsi keyfiyyətləri (təcrübəsi,mərdliy və ağılılığı) iıə ölçülürdü.Sonralar
ictimai həyatın mürəkkəbləşməsi xüsusi idarəçilik orqanının-dövlətin
yaranmasını zəruri etmişdir.Lakin dövlət boş yerdə yaranmamışdır.Onun kökləri
keçmiş qəbilə əyanlarına və hərbi başçılara gedib çıxır.
Dövlətin mənşəyi müxtəlif regionlarda tam eyni olmamışdır.Bu münasibətdə
vaxtilə K.marksın irəli sürdüyü “asiya istehsal üsulu” anlayışı diqqəti cəlb
edir.O göstərirdi ki,qərbdən fərqli olaraq bir sıra şərq ölkələrində xüsusi
mülkiyyət ayrı-ayrı sahibkarlara deyil,əsasən dövlətə məxsus olmuşdur.Bu
ölkəlrdə dövlət xüsusi rol oynayırdı.On illər boyu davam edən ənənələr,müxtəlif
qohumluq və yerliçilik əlaqələri cəmiyyətdəki sosial mənafelər arasındakı
ziddiyyətləri müəyyən qədər yumşaldırdı.Şərq
ölkələrində dövlətin mənşəyini tədqiq edən amillər arasında belə bir
fikir geniş yayılmışdır ki, bu ölkələrdə dövlət siniflərin yaranmasından əvvəl meydana gəlmişdir.Bu hal
irimiqyaslıiqtisadi məsələləri (geniş və mürəkkəb irriqasiya sistemləri,
strateji əhəmiyyətli yollar çəkilişi və sair) həll etməyə olan obyektiv
tələbatın nəticəsi kimi çıxış etmişdir.
Dövlətin əsas əlamətlərindən biri kütləvi
hakimiyyətin (hakimiyyət funksiyalarını həyata keçirən xüsusi orqanlar
və təşkilatlar sisteminin) mövcud
olmasıdır.
Dövlətin cəmiyyətdə rolu onun yerinə yetirdiyi funksiyalarda ifadə olunur.Müasir dövlət aşağıdakı əsas daxili və
xarici funksiyaları həyata keçirir:mövcud dövlət quruluşunu qoruyub saxlamaq;
cəmiyyətdə sabitliyi və ictimai qaydaları təmin etmək; baş verə biləcək sosial
təhlükəli münaqişələri vaxtında aşkar edib,aradan qaldırmaq; iqtisadiyyatın
əsas sahələrini tənzimləmək; ölkə daxilində sosial,mədəni elmi, milli və ekoloji
siyasət yeritmək; beynəlxalq miqyasda öz
__________________________________________
1 Bax: Vasiliev
L. Problemı qenezisa Kitayskoqo qosudarstva. M., 1983, s.10-11.
ölkəsinin
mənafelərini həyata keçirmək; ölkənin etibarlı müdafiəsini təşkil etmək.
Müasir dövrdə bazar münasibətlərinin formalaşması ilə əlaqədar olaraq dövlətin
iqtisadiyyata tənzimedici təsiri məsələsi xüsusi əhəmiyyət kəsb edir.Bu məsələ
barədə keçən mövzularda xeyli bəhs olunmuşdur.Burada belə bir cəhəti qeyd edək
ki.dövlətin iqtisadiyyata idarəedici təsiri mürəkkəb prosesdir.O aşağıdakı iki
cəhəti nəzərdə tutur: birincisi,dövlət
müxtəlif vasitələrlə (təsərrüfat qanunvericiliyi,vergi siyasəti və sair)
iqtisadiyyata həddən artıq güclü təsir göstərdikdə sahibkarların fəaliyyəti məhdudlaşır,onlar
öz kapitallarını iqtisadiyyata qoymaqda daha çox ehtiyat edirlər.İkincisi, bütövlükdə cəmiyyət
miqyasında təzahür edən ümumi və geniş miqyaslı məsələlərin (iqtisadiyyatın
texniki təchizatı,düzgün struktur siyasəti yeridilməsi,iqtisadiyyatın maliyyə
cəhətdən sağlamlaşdırılması və sair) həlli,dövlətin fəaliyyətindən kənarda
qeyri-mümkündür.
Müstəqillik qazandıqdan sonra Azərbaycan xalqı milli dövlət quruculuğu
vəzifəsini həyata keçirməyə başlamışdır.Bu yolda atılan addımların nəticəsidir
ki, Azərbaycan dövləti daxilində siyasi sabitliyin möhkəmləndirilməsində,habelə
beynəlxalq miqyasda öz suverenliyinin təmin edilməsində əhəmiyyətli uğurlar
qazanmışdır.Siyasi həyatın demokratikləşdirilməsi və hüquqi dövlət quruculuğu
xətti davam etdrildikcə onların sayı daha da artacaqdır.Milli dövlətçilik
ideyası belə bir prinsipə əsaslanir ki, dövlət
yalnız öz xalqının şüurunda dərin kök saldıqda həqiqətən möhkəm olur.Deməli,dövlətin taleyi xalqın mənlik şüurunun
xarakteri və inkişaf səviyyəsindən xeyli dərəcədə asılıdır.Çünki hər bir
xalq bir qayda olaraq özünə müvafiq olan və ruhuna uyğun gələn dövlət
quruluşuna malik olur.Dövlət müəyyən struktura malik olan ictimai orqanizm kimi
çıxış edir.O cəmiyyətdə mövcud olan bütün insanları vahid bir tam kimi birləşdirir,onların
siyasi cəhətdən bir araya sığmasını təmin edir.Hegel göstərirdi ki dövlət
emprik baxımdan bir-birindən aralıda mövcud insanlar coxluğunun konkret
vəhdətidir.Doğrudan hər bir dövlətə daxil olan vətəndaşlar məkanca dağınıq
ərazidə yaşayır, vaxt (zaman) baxımından müxtəlifdirlər.Onların subyektiv
mənafeləri də eyni olmur.Dövlətin əsas mahiyyəti bundadır ki,o bütün bu
rəngarəngliyin bir-birilə əlaqəsini və vəhdətini təmin edir,sanki xalqı bütöv
bir bədən (cisim) halında birləşdirir.O aşağıdakı iki tərəfin birliyinin
zəruriliyini əsaslandırır: birinci,
insanların bütöv bir tam kimi vahid cəmiyyətdə yaşaması üçün onların fərdi
mənafeləri ümumiyə tabe edilməlidir; ikinci,
öz növbəsində cəmiyyət də onuntərkib hissəsini təşkil edən vətəndaşlarının rifahı
qayğısına qalmalıdır.
Hər bir dövlət inzibati-idarəetmə aparatına, qanunverici və icraedici orqanlara
malikdir.Hakimiyyətə əsaslanan idaretmə sistemi xüsusi növlü fəaliyyət
sahəsidir.Onun obyektini vətəndaşların fəaliyyətinin müxtəlif sahələri, onların
əməyi,vərdiş və bilikləri,ünsiyyətin qanun və qaydaları təşkil edir.Bu
idarəçiliyin vasitələri müxtəlif hüquqi qanunlar və normalar,siyasi ideologiya,
mülki işləri və istehsal fəaliyyətini tənzimləyən aktlar,xüsusi silahlı
dəstələrdir.İdarəetmənin subyekti bütünlükdə idarəetmə aparatıdır.
Hər bir dövlət özünün idarəçilik
formaları,siyasi rejimi və dövlət quruluşu formalarına görə
səciyyələnir.Dövlətin forması dedikdə birinci növbədə idarəçiliyin və siyasi
hakimiyyət institutlarının necə qurulması başa düşülür.Bu məsələ həm də mərkəz
ilə yerlər arasında qanunvericilik hakimiyyətininbölünməsi ilə bağlıdır.Belə
ki, əgər qanunvericilik funksiyaları yalnız mərkəzin əlində cəmlənirsə,onda
dövlət unitar hesab olunur (Fransa,İtaliya,Azərbaycan).Digər halda,yəni
ölkədəki ərazi vahidləri özü üçün qanunlar qəbul etmək səlahiyyətinə malik
olursa,onda bu federativ dövlət adlanır (məsələn, müasir Rusiya,ABŞ,Meksika və
sair).
Federasiya çox mühim funksiya yerinə
yetirir: o,bir tərəfdən mərkəzin ağalıq cəhdini aradan qaldırır, digər tərəfdən
isə ərazi vahidlərinin seperatizminin qarşısını alır. Federasiyanın
üzvləri dövlətin tərkib hissəsi kimi çıxış edirlər və onun ali orqanlarının
qərarlarına tabedirlər.Bununla yanaşı onların özlərinin hakimiyyət və
idarəçilik orqanları,öz qanunvericiliyi və məhkəmə sistemi vardır.Başqa sözlə
deyilsə, federasiya subyektlərinin hər biri hüquqi baxımdan nisbi müstəqil
dövlət kimi çıxış edirlər.
İdarəçilik dövlət hakimiyyətinin həyata
keçirilməsi forması ilə də sıx əlaqəlidir.Bu münasibətdə monarxiya və yaxud respublika forması
ola bilər.Monarxiya
(təkbaşına hakimiyyət) bütün hakimiyyətin bir nəfərin əlində mərkəzləşməsi
deməkdir.Həmin şəxs hakim sülaləni təşkil edir.Bu halda hakimiyyət irsən
keçir.İdarəetmənin respublika forması isə bununla səciyyələnir ki, hakimiyyət
xalqın seçmiş olduğu nümayəndəli orqanlar tərəfindən həyata keçirilir.Bu forma
qanuna görə xalqın əksəriyyəti hakimiyyətin mənbəyini təşkil edir.O,hüquqi
qaydalara riayət olunmasını,aşkarlığı,hakimiyyət bölgüsünü nəzərdə tutur.
Monarxiya,yoxsa respublika forması yaxşıdır?Bu suala birmənalı cavab vermək
çətindir.Doörudur, müasir ictimai inkişaf,sivlizasiyalı ölkələrin təcrübəsi
sübut edir ki,respublika daha səmərəli demokratik formadır.Bununla yanaşı
unutmaq olmaz ki, monarxiya quruluşuna malik olandövlətlər arasında da xeyli
dərəcədə inkişaf etmiş və siyasi cəhətdən sabit ölkələr vardır.(Məsələn
Səudiyyə Ərəbistanı,Birləşmiş Ərəb Əmirlikləri və s.)
Monarxiya formasında dövlət başçısı vəzifəsinin irsən keçməsi hakimiyyətlə
bağlı mübahisələri, vətəndaş müharibəsini bir növ aradan qaldırır.Çünki
taxt-tac hakim sülalənin nümayəndəsinə irsi qaydada ötürülür.Monarx bütün
hakimiyyət funksiyalarını apara bilmir,onların bir hissəsini öz yxınlarına
həvalə edir.Quldarlıqda,xüsusən də feodalizmdə monarxiya idarəçilik forması
qeyri-məhdud hökmranlığa malik despotizm kimi çıxış edir.Sonrakı dövrlərdə
monarxiyanın bir qədər yumşaldılmış forması olan konstitusiyalı monarxiya özünü
göstərir.Bu forma bəzi ölkələrdə (İspaniya,İsveç,Böyük Britaniya Krallığı)
indiyə qədər qalmaqdadır.Onlarda monarxiya,konstitusiya ilə əlaqəlidir,yəni
qanunvericilik funksiyasını parlament,icraedici funksiyanı isə hakimiyyət
yerinə yetirir.
|