INFORMASIYA
IQTISADIYYATI
1980-ci ilin ortalarından informasiya və
telekommunikasiya texnologiyalarında (İKT) baş verən inkişaf iqtisadi həyatda
radikal dəyişikliklərə səbəb olmuşdur. 1990-cı ilin ikinci yarısından İKT-dəkı
irəliləyişə bağlı olaraq, ABŞ-da aşağı səviyyəli inflyasiya və artan əmək
məhsuldarlığı ilə birləşən güclü bir iqtisadi artım tendensiyası yaşanmışdır.
İnformasiya texnologiyalarındakı sürətli inkişaf və bunun informasiya
cəmiyyətinin formalaşmasında rolunun təhlili, demək olar ki, ilk dəfə ABŞ-da
iqtisadçıları bu yeni sahəni araşdırmağa yönəltdi. İqtisadçılar yeni
iqtisadiyyatın doğuşunu ABŞ-da informasiya texnologiyalarının sürətli inkişafı
ilə əlaqələndirirlər. İqtisadiyyatı dəyişdirən və yeniləşdirən bilgi və ya informasiyadakı
dəyişiklikdir. Bir başqa şəkildə, Yeni İqtisadiyyat - informasiya
iqtisadiyyatıdır.
İstanbul Universitetinin Doktorantı, iqtisadçı Əkbər Eldaroğlunun yeni
iqtisadiyyat haqqında verdiyi açıqlamasına görə bir çağdan başqa bir çağa
keçmək, insanlıq tarixi üçün hər zaman ağrılı bir mərhələ olmuşdur. Bu gəlməkdə
olanın pis olmasından deyil, çağ dəyişərkən insanların hər zaman yeni mərhələyə
uyğunlaşmaq çətinliyindən ortaya çıxır. Əkinçilik çağında torpaq üzərində
hegemonluq zənginliyin əsas mənbəyi sayılırdı. Bu çağda qumdan sadəcə qum
olaraq istifadə edilir və bir kiloqramı da 5 sentə satılırdı. Sənaye çağında
isə insan təbiət üzərindəki hegemonluğunu artırınca, qumu yüksək temperaturda
əridərək, içindən silisiumu çıxardıb şüşə istehsal edirdi. Bunun da kiloqramı
1,7 dollara satılırdı.
Sənaye iqtisadiyyatında investisiyaların əsasını avadanlıqlar, fabrik və zavod
binaları təşkil edərkən, yeni iqtisadiyyatda investisiyalar əsasən
informasiyanın artırılması, yayılması və insan zəkasının geniş şəkildə istehsal
prosesinə cəlb edilməsinə istiqamətlənir. İnformasiya çağında qumdan təkcə şüşə
deyil, kompüterlərin mikro çipləri də istehsal edilir. Bir kiloqramlıq
kompüterlərin qiyməti isə min yeddi yüz dolardır. Əslində bunların hamısının
xammalı eynidir, yəni qumdur. Dəyişən isə bilgidir.
İnformasiya cəmiyyətinə keçid iqtisadi inkişafı sürətləndirməkdə və bu proses
ənənəvi istehsal faktorlarında dəyişikliklərə də yol açmaqdadır. XIX əsrdə
istehsalın əsas amillərinə torpaq, kapital və əmək daxil idi. XX əsrin
əvvəllərində təşəbbüskarlıq bu sıraya qoşuldu. XX əsrin sonlarında isə
istehsalın beşinci və həm də əsas amili rolunda informasiya çıxış edir. Bilgi,
XXI əsrdə xalqların qarşısında duran ən böyük rəqabət mənbəyi olacaqdır.
İnformasiya Çağında bilgiyə investisiya qoyaraq, yenilik yarada bilənlər
rəqabət edə biləcəklər.
“Yeni İqtisadiyyat” informasiyanın əldə edilməsi, emalı və yayılması
proseslərini əhatə edir. Yeni iqtisadiyyata aid mal və xidmətlər, informasiya
və telekommunikasiya texnologiyalarına aid olan mal və xidmətlərdir.
Kompüterlər, proqramlar, telekommunikasiya, internet, biotexnologiya və
genetika kimi sahələr yeni iqtisadiyyata aid olan sahələrdir.
Dünyada mal və xidmət istehsalında informasiya və telekommunikasiya sektorunun
payı hər il sürətlə artmaqdadır. 2000-ci ildə aparılan bir araşdırmaya görə
informasiya və telekommunikasiya texnologiyalarına qoyulan investisiyaların
həcmi dünyada istehsal edilən mal və xidmətlərin 6 faizinə bərabər olmuşdur.
Bununla bərabər 1999-cu ildə 2.1 trilyon qlobal İnformasiya və
Telekommunikasiya xərclərinin 2010-cu ildə 15 trilyon dolara çıxacağı ehtimal
edilməkdədir.
Son zamanlar yeni texnologiyalar xammal ixrac edən ölkələri sənayeləşmiş
ölkələrdən təcrid etməyə başlayıb. İstehsal edilən hər parça sənaye malı üçün
lazım olan xammal miqdarı hər keçən gün azalmağa davam etməkdə, bu da xammal
ixrac edən ölkələrin inkişaf şanslarını da azaltmaqdadır. XX əsrin əvvəllərində
hər parça sənaye malı başına düşən xammalın payı 40 faiz idi. Bu gün isə qlobal
iqtisadiyyat artan nisbətdə yüksək texnoloji məhsullara, xüsusilə də özəl
xidmətlərə ehtiyac hiss etməkdədir. 1920-ci ilin əsas istehsalı olan
avtomobildə xammal və enerjinin payı 60 faiz olduğu halda, günümüzdə
informasiya cəmiyyətinin mühüm istehsalı olan mikro çiplərdə xammal və
enerjinin payı 2 faizin altındadır.
Hər çağın öz ruhu vardır. İnformasiya çağının ruhu da sürətə dayanır. İnkişaf
etməkdə olan ölkələrin elektrik, dəmiryolları, telefon kimi texnologiyalardan
istifadə edə bilməsi üçün on illərin keçməsi lazım olmuşdur. Ancaq XX əsrin
sonlarından internetdən istifadə Şərqi Asiyada, Latın Amerikasında və Şərqi
Avropada böyük sürətlə yayılmaqdadır. “Microsoft”un apardığı bir araşdırmaya
görə əgər avtomobil və fəza texnologiyası kompüter və bilgi texnologiyaları ilə
eyni sürətlə inkişaf etsəydi; yeni bir avtomobili 2 dollara ala biləcək və
haradasa 1 litr benzinlə 600 mil gedə biləcəkdik. Bir pizza qiymətinə isə bir
“Boeng 747”
təyyarəsi satın alına bilərdi.
Dünyadakı transformasiyaya İsveçdən örnək versək “Volvo” dünənin, “Ericsson”
isə bu günün şirkətidir. “Volvo” bir zaman sonra orada qala bilməyəcək,
istehsalı başqa bir Azərbaycan kimi inkişaf etməkdə olan ölkəyə buraxılacaq.
“Ericsson” isə yeni çağın məhsulu kimi orada hələ bir müddət qalmaq imkanına
sahibdir. Necə ki, qumdan kompüter çipləri (chip) istehsal etməyi bacaran
cəmiyyətlər, beynəlxalq əmək bölgüsündə qumdan şüşə istehsal etməyi, çiplərini
satmaq istədikləri bir alt qrupdakı cəmiyyətlərə buraxırlar. Amma bunun fərqinə
varan və beyin gücü kapitalına yatırım yapan alt qrupdakı cəmiyyətlər üst qrupa
sıçrama imkanına yiyələnirlər.
Statistik göstəricilər informasiya sahələrindəki beynəlxalq ticarətin təbii
resurslar beynəlxalq ticarətindən 5 dəfə daha sürətlə inkişaf etdiyini
göstərir. Ayrıca da kommunikasiya, software, biotexnologiya kimi sahələrdə
fəaliyyət göstərən şirkətlərin əsas fondlarının dəyəri həmin şirkətlərin bazar
dəyərinin 5-10 faizini təşkil etməkdədir.
Kompüter proqramlaşdırma sahəsində fəaliyyət göstərən “Microsoft”un bazar
dəyəri, dünyanın ən böyük şirkəti olan “General Motors”un bazar dəyərindən 8
dəfə çoxdur. “Microsoft” 2 milyard dollar miqdarında olan fiziki mülkiyyəti ilə
500 milyard dolar miqdarında bazar dəyərinə sahibdir. Demək olar ki, şirkətin
zənginliyi və dəyər mənbəyi informasiya, yəni intellektual sərmayədir.
Yeni iqtisadiyyatın əlamətləri dünya birjalarında daha yaxşı hiss olunmaqdadır.
10 il bundan əvvəl dünyanın ən böyük bazar dəyərinə malik 20 şirkətinin
arasında informasiya sahəsində fəaliyyət göstərən 2-3 şirkət var idi. Bu gün isə
tamamən fərqli vəziyyət yaranıb. İndi artıq bu siyahının başında “Microsoft”,
“Intel”, “Oracle” kimi yeni iqtisadiyyatın əsas şirkətləri yerləşib və 20 ən
böyük dəyərə malik şirkətlərin 17-si informasiya sahəsində fəaliyyət göstərən
şirkətlərdir.
Dünya sürətlə yeni iqtisadiyyatın qanunlarına uyğunlaşmaqdadır və şirkətlər bu
istiqamətdə özlərini yeniləməkdədirlər. Artıq rəqiblərindən bir addım önə
keçmək üçün şirkətlər informasiyanın əldə edilməsi, emalı və ötürülməsi ilə
daha sıx əlaqədə olmalıdır.
Son illərdə yeni iqtisadiyyat ilə bağlı çoxlu sayda araşdırmalar aparılmış, bu
sahədə çoxlu kitablar yazılmış və bu sahədə araşdırmalar hələ də davam
etməkdədir. Bəzi iqtisadçıların araşdırmalarında “yeni iqtisadiyyatda əslində
yeni bir şey yoxdur” fikri hakim olduğu halda, başqa bir qrup iqtisadçılar isə
araşdırmalarında “yeni iqtisadiyyat həqiqətən də yenidir” prinsipini irəli
sürməkdədir.
|